Algemeen

Drie elektromotoren voor snelste Rolls Royce?

1
Rolls Royce Yasa Motors Siemens
Gaan de Engelsen de Duitsers verslaan met deze Rolls Royce Accel? (foto: Rolls Royce)

Momenteel wordt in een hangar van de luchthaven van Gloucestershire in Zuidwest-Engeland hard gewerkt door een team van Britse ingenieurs, ontwerpers en dataspecialisten van Rolls Royce. Zij ontwikkelen en bouwen aan de Accel, een elektrisch aangedreven vliegtuig. Bijzonder is de aandrijving door drie smalle Yasa-elektromotoren. Belangrijkste doel, Siemens verslaan door nog sneller elektrisch te vliegen.

Rolls Royce wil het snelste elektrisch aangedreven vliegtuig bouwen en zo het ‘oude’ record uit 2017 verslaan. Toen vloog een door een Siemens elektromotor aangedreven vliegtuig een snelheid van 338 km/u. De Accel moet straks de recordboeken ingaan met een snelheid van +480 km/u.

Volgens Rolls-Royce is de ontwikkeling van dit elektrotoestel echt geen publiciteitsstunt. Het maakt deel uit van het ACCEL initiatief – ‘Accelerating the Electrification of Flight’. Men spreekt ook wel over de derde golf binnen de luchtvaartgeschiedenis, zeg maar vliegen 3.0. Accel ondersteunt hierbij de Rolls-Royce strategie voor elektrificatie. Het project wordt gedeeltelijk gefinancierd door de Britse overheid en omvat een groot aantal partners, waaronder Aerospace Technology Institute, YASA (elektromotoren en regelaars) en Electroflight, een luchtvaart start-up.

Revolutionaire stap in de luchtvaart

“Dit vliegtuig zal worden aangedreven door een state-of-the-art elektrisch systeem en de krachtigste batterij ooit gebouwd voor de luchtvaart. In het komende jaar zullen we de prestaties in een testomgeving testen voordat we in 2020 vanuit een landingsbaan aan de kustlijn van Wales voor de recordpoging gaan,” aldus Matheu Parr, Accel-projectmanager bij Rolls-Royce.

Al in 1931 haalde Rolls Royce een record door het winnen van de prestigieuze Schneider Trophy. Een Brits racewatervliegtuig, de Supermarine S.6B, werd aangedreven door een Rolls-Royce ‘R’ brandstofmotor en haalde die dag een maximale snelheid van 552 km/u. Parr en zijn team willen naam maken op het gebied van elektrovliegen en hebben zelfs hun pijlen gericht op het record van Supermarine.

Speciaal batterijpakket

Daarvoor zal het team een aantal uitdagingen moeten overwinnen. De Accel krijgt daartoe het meest energiedichte batterijpakket ooit gemaakt voor een vliegtuig, met voldoende vermogen om de 200 mijl (Londen naar Parijs) te vliegen op één lading. De 6.000 cellen zijn compact verpakt voor een minimaal gewicht en maximale thermische bescherming. Zo houdt een geavanceerd koelsysteem het batterijpakket op temperatuur ondanks de extreme temperaturen en hoge stroomvereisten tijdens de vlucht.

20.000 datapunten per seconde

De propeller wordt aangedreven door drie YASA 750R lichtgewichtelektromotoren met een hoge vermogensdichtheid. Vergeleken met een conventioneel vliegtuig draaien de propellerbladen bij een veel lager toerental om een veel stabieler en veel stiller vlieggedrag te leveren. Gecombineerd leveren ze continu meer dan 500 pk voor de recordvlucht.

“We controleren meer dan 20.000 datapunten per seconde, meten de accuspanning, de temperatuur en de algemene status van de aandrijflijn, die verantwoordelijk is voor de aandrijving van de propellers en het genereren van stuwkracht. We hebben al een hoop inzicht gekregen in de unieke ontwerp- en integratie-uitdagingen,” zegt Parr. “En we verwerven nu de kennis om niet alleen een voortrekkersrol te spelen op het gebied van elektrisch aangedreven, emissievrije luchtvaart – maar ook om deze te gaan leiden. Op dat punt is onze verwachting hooggespannen”.

1 reactie op “Drie elektromotoren voor snelste Rolls Royce?

  1. Bas schreef:

    Zolang elektische stilller en niet vervuilend vliegen er nog niet is, geen extra vluchten over Nederland.
    De groeistop op de luchtvaart zal ze dwingen anders met omgeving en milieu om te gaan. Mooie ontwikkeling.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven