Algemeen
Bakker Sliedrecht digitalisering
Het digitaal vastleggen en documenteren van alle data van een schip kan veel tijd en kosten besparen (foto: Bakker Sliedrecht)

Het digitaal vastleggen en documenteren van alle data van een schip tijdens zijn hele levenscyclus – van bouw tot sloop – kan bouwers en eigenaren veel tijd en kosten besparen. De digitaliseringsstrategie van Bakker Sliedrecht kan daarbij helpen. Met diverse digitale platforms van het bedrijf kan alle informatie over een schip centraal worden verzameld, geraadpleegd en aangepast. Zowel door eigen engineers en monteurs, klanten als werven.

Scheepseigenaren en scheepsexploitanten streven ernaar om de efficiëntie, winstgevendheid en duurzaamheid van hun vloot te vergroten. Om hen te ondersteunen kondigde Bakker Sliedrecht eerder al aan dat het als een van de eerste bedrijven in de maritieme sector deels overgaat van tijdgestuurd onderhoud naar conditiegestuurd onderhoud.

Maar er is meer mogelijk met digitaliseringsoplossingen. De systeemintegrator heeft daarom nieuwe technische en digitaliseringsoplossingen ontwikkeld die aansluiten bij de (emissie)doelstellingen van de maritieme industrie.

Digitaliseringsstrategie van Bakker Sliedrecht

Op samenwerkingsplatforms als Oasis en eVIEW wordt alle informatie over de elektrotechnische installaties en componenten van een schip als data gedigitaliseerd. Van de ontwerptekeningen tijdens de engineering tot de bouwplannen die tijdens de constructie nodig zijn.

Van de aanpassingen die daarna worden gedaan tot de plannen voor een complete refit. Doordat alle betrokken partijen toegang hebben tot die database creëert Bakker Sliedrecht een ‘single source of truth’ van de elektrotechnische installatie. Die informatiebron is voor iedereen, op elke computer of mobiel device, op elk moment toegankelijk, overal in de wereld.

Informatie altijd up-to-date

Hiermee maakt Bakker Sliedrecht een einde aan het heen en weer sturen van e-mails en Excel-sheets, waardoor informatie verspreid raakt over meerdere bronnen en het gevaar bestaat dat partijen met verkeerde informatie werken.

”Bij de bouw van een schip zijn steeds meer partijen betrokken. Ook de regelgeving wordt steeds complexer. Dan is het belangrijk dat iedereen dezelfde informatie heeft en dat die up-to-date is. Dat is cruciaal voor de co-creatie met klanten en partners”, zegt Jordy Keldermans, Manager ICT bij Bakker Sliedrecht.

Voordelen in ontwerp- en bouwfase

De voordelen zijn legio. Zowel tijdens de ontwerp- als de constructiefase is flinke tijdwinst te boeken als nieuwe eisen, wensen of aanpassingen van klant, werf of onderaannemer realtime bij de engineers aankomen en verwerkt worden. Dat scheelt ook fouten. Ook kunnen tijdens de bouw aanpassingen worden uitgevoerd, teruggekoppeld aan de centrale database en afgevinkt.

In die productiefase is het delen van alle informatie tussen betrokken partijen nog belangrijker. Daardoor worden veranderingen en realtime planning mogelijk en kan flexibeler gereageerd worden in de ontwerp- en bouwfase. Potentiële problemen kunnen tijdig worden gesignaleerd en opgelost en het project kan binnen de afgesproken planning en budget worden gerealiseerd. ”Ook belangrijk is dat de klant hierdoor zelf de regie houdt en de werf zelf werk kan uitvoeren”, zegt Keldermans.

Diamantwinningsschip

Dat gebeurde bijvoorbeeld al tijdens de bouw van het nieuwe diamantwinningsschip van De Beers Marine Namibia. Medewerkers van de werf van Damen Shipyards Group in Roemenië trokken zelf de kabels aan de hand van de digitale tekeningen van Bakker Sliedrecht.

Keldermans: ”Wij bepalen de route door het schip en zij kunnen die kabels dan zelf fysiek leggen. In totaal gaat het op zo’n schip om 10.000 tot 20.000 kabels met een totale lengte van tussen de 180 en 350 km, dus dat moet je goed beheren.”

Datagebruik voor onderhoud of refit

Alle informatie wordt opgeslagen in de cloud, waartoe alle partijen toegang hebben. Daarin staat duidelijk wie waarvoor verantwoordelijk is. Diegene legt vast wat al is uitgevoerd. Diezelfde informatie blijft beschikbaar als er onderhoud nodig is in de operationele fase van een schip of als er later een verbouwing nodig is.

”Dan heb je al een digitale dataset van alle equipment en installaties aan boord. Je kunt daarin veranderingen aanbrengen die je vervolgens uitvoert op het schip”, vertelt Keldermans. ,,Bijvoorbeeld als een kabel aangepast, omgelegd of verwijderd moet worden. Bakker Sliedrecht of de werf zien dan in OASIS wat er aangepast moet worden en kunnen dat uitvoeren, terugkoppelen en afvinken.”

Flexibele schil

Op digitale platforms als Oasis en eVIEW kunnen alle tekeningen worden ingevoerd, waar de klant of de bouwer commentaar op kan geven. De bedoeling is dat straks leveranciers ook de productspecificaties kunnen toevoegen van de meer dan 2,5 miljoen onderdelen en componenten die de elektrische installatie van een schip gemiddeld telt.

”We zitten in de beginfase, maar hebben al heel wat stappen gezet. We willen rondom Oasis een flexibele schil maken die we kunnen koppelen en synchroniseren met platformen van onze klanten en toeleveranciers”, zegt Keldermans. Daarbij bekijkt Bakker Sliedrecht ook hoe blockchain technologie ingezet kan worden om informatie veilig te delen.

Spin in web

Digitalisering kan op de lange termijn veel kosten besparen, waardoor de Total Cost of Ownership (TCO) wordt verlaagd. Keldermans: ”Wij zijn als systeemintegrator de spin in het web. We moeten alle informatie verzamelen bij klanten, leveranciers en hun toeleveranciers en moeten die aan elkaar knopen tot een complete elektrische installatie. Van de motoren en de voorstuwing tot het kleinste lampje dat aan moet, van de grote schakelborden tot de joystick. Wij weten hoe het schip in elkaar zit en kunnen dus snel wijzigingen doorvoeren. Van een klein draadje vervangen tot een complete refit. Wij kunnen bij elke fase tijdens de levenscyclus van een schip helpen.”

  • Hannover Messe 2020

    Hannover Messe 2022 wordt verplaatst

    Hannover Messe 2022 vindt plaats van 30 mei t/m 2 juni. Op de afbeelding een impressie van een eerdere editie van de Hannover Messe. (foto: Paul Quaedvlieg) Hannover Messe 2022 wordt verplaatst. Vanwege de huidige situatie rond Covid, organiseert Deutsche Messe van 30 mei tot… Lees verder →

  • Hyundai HX 260 AL

    GMB zet door UMS aangepaste elektrische Hyundai in (+video)

    De elektrische Hyundai HX 260 AL graafmachine van GMB in actie (foto's: UMS) Sinds enige tijd zet GMB een elektrische Hyundai HX 260 AL graafmachine in. Familiebedrijf GMB staat voor expertise en duurzame oplossingen op het gebied van waterveiligheid, waterkwaliteit, bio-energie en industriële bouw &… Lees verder →

  • Bauma 2022

    Optimisme in München; Bauma 2022 bijna volgeboekt

    Bauma 2022 vindt van 24 t/m 30 oktober plaats in München. (Foto: Bauma) Het duurt nog meer dan 10 maanden vooraleer Bauma 2022 van 24 tot 30 oktober zijn deuren opent in München. ’s Werelds grootste vakbeurs voor bouwmachines, bouwmateriaalmachines, mijnbouwmachines, bouwvoertuigen en bouwmachines verwacht… Lees verder →

  • Rollon ontwikkelt all-in-one pakket voor cobots

    Rollon biedt nu een all-in-one pakket aan voor cobots. (Foto: Rollon) Rollon heeft zijn expertise op het gebied van universele robots uitgebreid en biedt nu een all-in-one pakket voor cobots. Het pakket heeft onder meer UR+-gecertificeerde lineaire assen, die individueel configureerbaar en eenvoudig te bedienen… Lees verder →

  • Siemens Gamesa

    Serieproductie van 11 MW windturbines gestart in Cuxhaven

    De eerste geassembleerde turbine zal worden geïnstalleerd in het offshore windpark Hollandse Kust Zuid (foto: Siemens Gamesa) Op 14 januari 2022 verliet de eerste in serie gefabriceerde SG 11.0-200 DD gondel de Siemens Gamesa fabriekshal in Cuxhaven. De fabriek is sinds de zomer maandenlang omgebouwd… Lees verder →

  • Audi en RWE slaan energie op in second life EV-accu’s

    Audi en RWE slaan energie op in second life EV-accu’s

    Audi en RWE slaan energie op in second life EV-accu’s (Foto: Audi) Energiemaatschappij RWE heeft recent een opslagfaciliteit geopend. Deze is gebaseerd op gebruikte hoogspanningsaccu’s (EV-accu’s) van elektrische Audi’s. De installatie staat op het terrein van de waterkrachtcentrale van RWE aan een stuwmeer bij Herdecke… Lees verder →

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven