Algemeen

Dieselelektrische graafmachine

hybride graafmachine
Door diverse maatregelen en optimalisering verbruikt de hybride overslaggraafmachine tot 40% minder brandstof (foto: BINE Informationsdienst).

Ook bij bedrijfswagens en bouwmachines levert de hybride aandrijving voordelen, maar op de markt zijn deze apparaten echter nog buitenbeentjes. De nieuwe BINE-project info Hybrid-Baumaschinen (11/2015) presenteert een overslaggraafmachine met dieselelektrische aandrijving. Voor de energievoorziening van de elektromotor wordt een deel van de bewegingsenergie met behulp van een generator omgezet in elektrische energie en opgeslagen in supercondensatoren. Door deze maatregelen en verdere optimalisering verbruikt de graafmachine tot 40% minder brandstof en zijn er voor extra belastingen nog vermogensreserves beschikbaar.

De draaibewegingen van de cabine worden uitgevoerd met behulp van een elektromotor; de vrijkomende energie tijdens het afremmen wordt weer omgezet in elektrische energie. Een generator, gekoppeld aan een 160 kW sterke dieselmotor, laadt de supercondensatoren (supercaps) op. Als het nodig is, draait de functie om en werkt de generator als motor om de dieselaandrijving bij piekbelastingen te ondersteunen.

Supercaps in graafmachine

De supercaps maken een samenspel tussen energie opwekken en afgeven mogelijk. Ten opzichte van lithium-ion accu’s, die worden gebruikt in personen auto’s, zijn de voordelen van de supercaps het grote aantal laad/ontlaadcycli en het hoge laad- en ontlaadvermogen. Bij de testgraafmachine was het samenspel van dieselmotor, motorgenerator, energieopslag en cabine aandrijving een succes.

Een ander aspect van het onderzoeksproject was de optimalisering van de hulpaggregaten. Door een specifieke uitvoering van ventilatoren, pompen en generator in combinatie met een aangepaste regeling kan een besparing van 9% ten opzichte van de standaard apparatuur worden gerealiseerd. De ontwikkeling van de hybride graafmachine is een gemeenschappelijk onderzoeksproject van Deutz, Robert-Bosch en Terex Deutschland.

BINE Informationsdienst is een service von FIZ Karlsruhe, het Leibniz-Institut für Informationsinfrastruktur, en werkt in opdracht van het Bundesministeriums für Wirtschaft und Energie (BMWi). De projectinformatie is te downloaden bij de BINE Informationsdienst.
x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven