Algemeen
Dankzij een turbine en zes elektromotoren heeft de Ren een vermogen van 1286 pk (foto's: Techrules)

Chinezen zijn best innovatief en denken ‘out of the box’. Zeker de mensen van Techrules. Zij ontwikkelden een sportwagen met een bijzondere aandrijftechniek. Ren is ’s werelds eerste productieversie van een elektrische supercar voorzien van het, door Techrules ontwikkelde, Turbine-Recharging Electric Vehicle (TREV)-systeem. De topversie met twee elektromotoren aan de voorzijde en vier aan de achterzijde – levert een maximum vermogen van 960 kW (1286 pk) en heeft een bereik van 1.170 km op 80 liter diesel (NEDC-norm).

Waar andere Europese supercars zoals Ferrari, Lamborghini, Bugatti en Pagani niet onder de 300 gr CO2/km komen, denkt Techrules wel na over het milieu, zonder in te leveren op prestaties. Het bedrijf presenteerde vorig jaar al zijn eerste Turbine-Recharging Electric Vehicle (TREV) als concept. Onderstaande tabel geeft een idee hoe een Ren met zes elektromotoren zich verhoudt tot de momenteel beschikbaar supercars als het gaat om prestaties en efficiëntie:

Auto pk / kW / Nm Brandstof-

verbruik (mpg / l/100km)

CO2 (g/km)

(NEDC)

0 – 100 (km/u) Max. snelheid (mph / km/u)
Techrules REN

(zes-motor configuratie)

1.290 / 960 / 2.340 31,5 / 7,5 106 2,5 217,5 / 350
Lamborghini Aventador 690 / 552 / 690 16,7 / 16,9 394 2.9 217 / 349
Bugatti Veyron 1.001 / 736 / 250 11,3 / 24,9 596 2.5 253 / 407
Pagani Huayra 720 / 559 / 1.000 23,5 / 12 300 3.2 235 / 378
Ferrari LaFerrari 950 / 708 / 900 19,9 / 14,2 330 3 217 / 349
Koenigsegg Regera 1.500+ / 2.000+ NNB NNB NNB 255 / 410

 

Werking Microturbine

De lucht die de microturbine wordt ingezogen gaat via een warmtewisselaar waar de warme uitlaatlucht omgezet naar koude lucht voor in de inlaat. Vervolgens wordt de lucht gecomprimeerd voordat deze tot ontsteking wordt gebracht. De ontsteking van het gecomprimeerde en verwarmde brandstof-luchtmengsel levert een enorme hoeveelheid energie op. Die energie wordt gekanaliseerd om de turbineschoepen te laten draaien. Het hete uitlaatgas verdwijnt via de warmtewisselaar, waar de warmte wordt gerecupereerd en overgebracht naar de koude inlaatlucht.

Techrules Chief Technology Officer, Matthew Jin, legt uit: “Bij de conventionele auto’s die de twintigste eeuw domineerden, zette de verbrandingsmotor niet alleen de chemische energie uit brandstof om in bruikbare mechanische energie, hij dreef ook de wielen aan. Omdat turbines altijd een zeer inefficiënte manier vormden om chemische energie om te zetten in bruikbare, mechanische energie, heeft slechts een klein aantal het geprobeerd om een turbine te integreren in een aandrijflijn. En niemand is er ooit in geslaagd om het tot een commercieel succes te maken.”

Chemische energie naar mechanische energie

“Maar bij elektrische voertuigen wordt een elektromotor gebruikt om de wielen aan te drijven, waarmee de verbrandingsmotor alleen de taak heeft chemische energie om te zetten in mechanische energie en uiteindelijk in elektrische energie. Dit is een belangrijke doorbraak, waardoor het voor ons mogelijk is om de zeer efficiënte turbine te gebruiken als een uitstekende range extender op onze voertuigen.” De nieuwe generatie turbine, die in een vergevorderd stadium van productie is, is kleiner en lichter en kan hogere snelheden aan dan de vorige versies.

Het TREV-systeem heeft nog steeds de potentie om 2.000 kilometer af te leggen op 80 liter brandstof, afhankelijk van hoe het voertuig wordt gebruikt. In volledig elektrisch aangedreven modus wordt gemikt op een actieradius van 200 km, afhankelijk van de batterij en de gekozen configuratie van de elektrische motor. Het TREV-systeem kan zowel vloeibare en gasvormige brandstoffen aan. Tijdens tests heeft diesel bewezen de beste prestatiemogelijkheden te hebben, bovendien  met een uitstoot gunstiger dan volgens de EURO6-norm verplicht is.

In de toekomst zullen vloeibaar aardgas of waterstof gelden als de meest milieuvriendelijke en efficiënte brandstoffen, waarbij de laatste brandstof nul uitlaatemissies zal genereren. Het TREV-systeem is schaalbaar en ontworpen om te worden geproduceerd in grote aantallen. Tevens kan het systeem in elk type auto worden toegepast en is het zelfs klein genoeg voor een motorfiets.

Modulaire aandrijflijn voor alle vermogens

De aandrijflijn bestaat uit twee, vier of zes door YASA in het Verenigd Koninkrijk geproduceerde vloeistofgekoelde elektromotoren. Deze motoren, zogenaamde ‘pancake motoren’, hebben een grote diameter ten opzichte van hun lengte, waardoor ze ideaal zijn voor gebruik in de Ren. Daar kunnen de motoren plat worden geplaatst tegen de binnenzijde van de koolstofvezel kuip. Dit bespaart veel ruimte. De configuratie met achterwielaandrijving en twee elektromotoren heeft een elektromotor voor elk achterwiel. Een configuratie met vier motoren betekent aandrijving op alle vier de wielen. De topconfiguratie heeft zes motoren: twee motoren voor elk achterwiel en één voor elk voorwiel. De motoren drijven elk wiel aan met een reductie van 1:3,3. Deze transmissie is speciaal ontworpen voor de auto. Net zoals het platform is ook de aandrijflijn van de Ren modulair, met een keuze uit twee, vier of zes axiale flux YASA-elektromotoren. Een enkele YASA-motor levert 160 kW/218 pk en 390 Nm.

Slim batterijmanagement

De accu is ontworpen en vervaardigd door Podium Engineering en specifiek voor de Ren. Hij wordt leverbaar in drie vormen met 14 kWh, 25 kWh en 32 kWh en kan worden opgeladen tot 80 procent van de capaciteit in minder dan 15 minuten met behulp van een DC-snellader. De doelstelling qua levensduur van de batterij is 100.000 cycli.

De accu’s zijn voorzien van een innovatief design en hebben een batterijtechnologie die superieure laadefficiëntie en vermogen balanceert tussen de accucellen. De spanning en temperatuur van elke cel worden onafhankelijk bewaakt. Cellen worden verbonden via een printplaat in plaats van kabels, dit voor een grotere duurzaamheid. Er zijn 1344 cellen voor de 25 kWh-versie en het accupakket kan 1200 A leveren, voldoende om de zes wielmotoren op volle kracht te laten draaien.

 

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven