Algemeen
Audi FE07 MGU
De MGU aandrijfunit bestaat uit een elektromotor, tevens generator, een inverter en een DC/DC converter (foto's: Audi)

Momenteel staat de elektromotor volop in de belangstelling. Diverse bedrijven en fabrikanten ontwikkelen steeds krachtigere maar tegelijkertijd ook lichtere elektrische aandrijvingen. Was het onlangs nog het Amerikaanse bedrijf H3X dat een zeer compacte elektrische vliegtuigmotor toonde, nu laat Audi zien hoe de aandrijflijn van haar nieuwste Formule E auto er uit ziet.

Op de foto beneden ziet u Stefan Aicher. Stefan is trots en tevens Head of Development e-Drive bij Audi Sport. Daarom staat hij achter de aandrijfunit van de nieuwe Audi FE07, het Formule E kanon waarmee de Duitse autobouwer hoge ogen wil gaan gooien in de ABB FIA Formule E divisie.

Die aandrijfunit bestaat uit een elektromotor, tevens generator, een inverter en een DC/DC converter. Alles in één unit met een gewicht van minder dan 35 kg. Knap staaltje techniek!

Compleet ‘vanaf scratch’ ontwikkeld

Voor Audi is het zevende seizoen Formule E ook verbonden aan een première qua aandrijving. “De Audi e-tron FE07 heeft een geheel nieuwe elektrische aandrijflijn die voor het eerst in eigen huis is ontwikkeld”, zegt Aicher.

Terwijl in de afgelopen jaren steeds een continu geoptimaliseerde versie van de aandrijflijn werd gebruikt (samen ontwikkeld met technologiepartner Schaeffler), werd er nu vanaf een leeg vel papier gewerkt aan de nieuwe MGU voor het komende wereldkampioenschap.

Lichtgewicht materialen

Het resultaat is de MGU05: een eentraps elektrische aandrijving met een intern rotorconcept, externe magneten, een zeer efficiënt koelsysteem en zes elektrische fasen.

Bovendien zijn de engineers onder leiding van Aicher erin geslaagd om opnieuw gewicht te besparen ten opzichte van de vorige unit door gebruik te maken van lichtgewicht materialen en een intelligente integratie in het voertuig.

“We hebben deze besparingen direct kunnen herinvesteren in de nieuwe MGU ten behoeve van een hogere efficiëntie. Desondanks weegt de nieuwe MGU-omvormer minder dan 35 kg. Dit was een uitzonderlijke prestatie van het hele team”, zegt Aicher.

Totale efficiëntie meer dan 95%

Efficiëntie is de sleutelfactor voor succes in de Formule E. “Daarom laten we geen middel onbeproefd om het energieverlies binnen het systeem tot een absoluut minimum te beperken”, zegt Tristan Summerscale, Formule E-projectleider bij Audi Sport. Het uitgebreide werk aan interne testbanken was een doorslaggevende factor in het bereiken van deze doelstelling.

In talloze zware testcycli werd de gehele aandrijflijn tot het uiterste belast om het gehele hoogspanningssysteem tot een maximaal prestatieniveau te brengen. Het resultaat was succesvol: “We hebben een totale efficiëntie van meer dan 95 procent voor onze aandrijflijn bereikt. De nieuwe MGU-omvormer heeft een rendement van zelfs meer dan 97 procent in alle relevante rijomstandigheden.

Elektrisch efficiënter dan brandstof

Het compacte formaat in combinatie met hoge prestaties is bijzonder indrukwekkend. “Als je onze MGU vergelijkt met een verbrandingsmotor met een vergelijkbaar vermogen van 250 kW, is ons rendement niet alleen twee keer zo hoog, maar is ons gewicht van minder dan 35 kilogram ook veel lichter”, zegt Tristan Summerscale. “Dit laat duidelijk zien wat een efficiënte oplossing een elektrische aandrijflijn is.”

  • Nog sneller producten ontwikkelen met SolidWorks 2022

    SolidWorks 2022 bestaat uit een serie flexibel te gebruiken en aanpasbare oplossingen voor ontwerp, documentatie, informatiemanagement en validaties. (Foto: Dassault Systèmes) Dassault Systèmes introduceert SolidWorks 2022, een nieuwe versie van de applicaties voor 3D-ontwerp en engineering. Het bevat veel nieuwe en verbeterde functies voor het… Lees verder →

  • Miljoenen investeringen voor verdere ontwikkeling Lightyear One

    Momenteel onderzoekt Lightyear verschillende opties, zowel publiek als privaat, voor verdere fondsenwerving voor het massamarktmodel van Lightyear, die naar verwachting in 2024 in productie zal gaan. (Foto: Lightyear) Lightyear, het high-tech bedrijf dat ‘s werelds eerste lange-afstands zonneauto ontwikkelt, heeft tot op heden in 2021… Lees verder →

  • Schroefveerkoppelingen verhogen de levensduur van straatfrezen

    Schroefveerkoppeling van Torsion Control Products voor inzet bij asfaltfrezen (Foto: TCP) Door hun speciale torsieflexibiliteit zijn veerkoppelingen van Torsion Control Products (TCP) geschikt voor de toepassing in mobiele machines in de wegenbouw waarbij moderne dieselmotoren worden toegepast. Voor een fabrikant van straatfrezen ontwikkelde TCP een… Lees verder →

  • SPS 2021 Neurenberg gaat on-site en digitaal

    Van 23-25 november 2021 worden in Neurenberg ongeveer 750 exposanten verwacht op SPS 2021. Zelfs in tijden van COVID-19 staat SPS (Smart Production Solutions) op de kalender van de automatiseringsindustrie. Na een succesvol pilot event in München zijn sinds 1 augustus 2021 weer beurzen toegestaan… Lees verder →

  • Bosch Rexroth opent klanten- en innovatiecentrum in Ulm

    Bosch Rexroth demonstreert het potentieel van modulaire en sterk gedigitaliseerde productie op een oppervlakte van ongeveer 500 vierkante meter (Foto: Bosch Rexroth). Bosch Rexroth opent zijn klanten- en innovatiecentrum in het Science Park in Ulm. De in 2019 aangekondigde nieuwbouw is voltooid. Met het nieuwe… Lees verder →

  • Schneider Electric introduceert online selfserviceportaal voor machinebouwers

    Schneider Electric introduceert mySchneider voor machinebouwers. (Foto: Schneider Electric) Schneider Electric introduceert mySchneider voor machinebouwers: een online portaal voor zakelijke partners die actief zijn in de machinebouw en industriële automatisering. Met dit nieuwe platform biedt het bedrijf partners een vereenvoudigde en gepersonaliseerde digitale ervaring afgestemd… Lees verder →

  • Hoog presterende miniatuur NSK kogelomloopspindels

    De nieuwe kogelomloopspindels zijn onder meer geschikt in apparatuur voor de halfgeleiderindustrie, waar uitzonderlijk hoge eisen worden gesteld aan doorloopsnelheid en nauwkeurigheid bij de chipmontage. (Foto: NSK) NSK Linear Motion Control heeft een nieuwe serie hogesnelheid miniatuur kogelomloopspindels geïntroduceerd. De serie biedt een aantal voordelen… Lees verder →

  • Vitesco investeert in productie 800V elektromotoren

    De toevoeging van 800 V-motortechnologie voor het EMR4-platform maakt het portfolio verder compleet. (Foto: Vitesco) Vitesco Technology, leverancier van moderne aandrijftechnologieën en elektrificatieoplossingen zet een nieuwe stap met betrekking tot zijn 800V-technologieroadmap. Na de introductie van een 800V-omvormer een half jaar geleden, bereidt het technologiebedrijf… Lees verder →

  • Dana introduceert elektrische e-Powershift transmissie

    Dana versnelt elektrificatie van ondergrondse mijnbouwvoertuigen met een elektrische e-Powershift transmissie. (Foto: Dana) Dana introduceert de nieuwe Spicer Electrified e-Powershift-transmissie, een modulaire en flexibele oplossing met twee snelheden. Het zorgt voor power take-off voor geëlektrificeerde mijnbouwvoertuigen. De e-Powershift-transmissie vereenvoudigt de elektrificatie van de mijnbouwindustrie. De… Lees verder →

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven