Algemeen
demonstratievoertuig
Schaeffler heeft al diverse demonstratievoertuigen ontwikkeld. Deze rijdt rond in Noord-Amerika (foto: Schaeffler).

Schaeffler en Continental demonstreren tijdens het Wiener Motorensymposium 2014 een gezamenlijk demonstratievoertuig met een aanzienlijk lager brandstofverbruik. Het verbruik van de Gasoline Technology Car (GTC) is lager tot 15 % dan van het basisvoertuig met een toch al kleine motor. Door de integrale benadering van het voertuig bereikten de zusterbedrijven efficiencyvoordelen die niet haalbaar zouden zijn als alleen de afzonderlijke componenten zouden zijn beschouwd.

Schaeffler en Continental bewijzen in het gezamenlijke project wat met de interactie van de twee productportfolio’s is te bereiken. Door de gemeenschappelijke aanpak zijn de ingenieurs er in geslaagd het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot van het voertuig met 15% te verminderen ten opzichte van het. Tegelijkertijd voldoet het voertuig aan de emissiegrenswaarden van de komende Euro 6 emissienorm c ( 2017/2018 ).

EcoBoost

demonstratievoertuig
Als basis voor de GTC werd bewust voor de Ford 1.0 EcoBoost motor gekozen (foto: Ford)

Als basis voor de GTC werd bewust een voertuig geselecteerd, waarvan de motor voor zijn efficiëntie reeds werd bekroond als ‘Engine of the Year 2012’ (Ford’s 1.0 EcoBoost). Het doel van Schaeffler en Continental was om, zelfs in deze moderne aandrijflijn met een afgeslankte driecilinder benzinemotor, nog eens een aanzienlijke efficiencywinst te boeken.

De kracht van het GTC is dat de ontwikkelaars rekening hebben gehouden met de auto als geheel en deze ook als zodanig hebben geoptimaliseerd. Daarom is behalve de verdere ontwikkeling van de conventionele aandrijving ook een efficiënte 48 V voeding en intelligent gebruik daarvan belangrijk.

De individuele componenten van het demonstratievoertuig zijn qua functionaliteit dermate verweven, dat het geheel meer is dan de som der delen. Veel technologieën leiden alleen door middel van intelligente interactie tot het lage brandstofverbruik van het demonstratievoertuig.

Demonstratievoertuig

Onder de technische scopes van de GTC valt een groot aantal maatregelen om de verbrandingsmotor , de transmissie en het Continental 48 V Eco-Drive systeem te optimaliseren. De maatregelen in de verbrandingsmotor omvatten onder meer het gebruik van een moderne injectiesysteem, vermindering van wrijvingsverliezen en volledige optimalisatie van de operationele strategie .

Voor het overbrengen van het vermogen werd onder andere een geëlektrificeerd koppelingssysteem geïntegreerd. Ook de optimalisatie van het uitlaatsysteem is onderdeel van de oplossingen.

Details van de Gasoline Technology Car zullen voor het eerst worden gepresenteerd op het 35e International Wiener Motorensymposium. Tot die tijd geeft Schaeffler nog geen foto’s vrij van het voertuig. De GTC is overigens niet het enige demonstratievoertuig van beide concerns. Zo rijden er demo-auto’s rond in Noord-Amerika (foto boven) en India. En uiteraard zijn Schaeffler en Continental altijd bereid om uw machine of productielijn eens onder de loep te nemen om ook daar energiebesparingen te kunnen realiseren.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven