Algemeen

De grootse belofte van waterstof

De Nikola waterstoftruck. (foto: Nikola)

De Amerikaanse start-up Nikola Motor Company organiseerde eerder dit jaar een tweedaags event om haar plannen voor waterstof- en batterij-elektrische vrachtwagens te presenteren. TTM.nl was erbij en keek mede namens Aandrijftechniek mee naar de technologie en de grootse plannen om waterstoftrucks uit te rollen in zowel de Verenigde Staten als Europa.

Nikola is een Amerikaans bedrijf, opgezet door de bevlogen CEO Trevor Milton met ook een Amerikaanse stijl van communiceren. Groot, groter, grootst is ook hoe Nikola denkt, al is de wijze waarop het met potentiële klanten omgaat anders dan bijvoorbeeld Tesla. Dat vraagt voor de elektrische Semi-truck fikse aanbetalingen, maar Nikola doet dat niet.

Daarom hebben diverse Nederlandse en Belgische transportbedrijven al reserveringen gedaan voor de Europese Nikola Tre. Zij geloven dus volop in de beloften van de Nikola Motor Company. Maar wat omvatten die precies? ‘The future of trucking’ klinkt heel fantastisch, dus laten we eens even zien hoe de Nikola Two en de Tre eruitzien en zijn opgebouwd.

Lange afstand

Wat ons opviel tijdens Nikola World: heel precieze specificaties van de Nikola Two en Tre werden niet vrijgegeven, en een opengewerkt model van de aandrijflijn was ook nergens te zien. Best jammer. Wat er wel bekend werd gemaakt, dat wisten we eigenlijk al. De Two en de Tre hebben dezelfde aandrijflijn en dus ook dezelfde specificaties.

Dat betekent een 120 kW sterke brandstofcel plus e-assen, samen goed voor 1000 pk, 800 V DC accu’s en een capaciteit van 80 kg aan waterstof in de tanks, te vullen in circa 15 minuten en goed voor een actieradius van maximaal 1600 km. Dat is dus echt lange afstand, en daar is de waterstofversie van de Nikola trucks ook voor bedoeld.

Vijand is de verbrandingsmotor

Er komt ook een batterij-elektrische versie (BEV), in de vermogens 500 kWh, 750 kWh en 1 MWh. Daarmee is maximaal 500 km aan actieradius mogelijk, dus die is meer geschikt voor distributie. Die scheiding maakt Nikola dan ook heel duidelijk, zegt Trevor Milton. “BEV is voor de korte afstand, waterstof is het allerbeste voor de lange afstand. Dat spreekt elkaar niet tegen, het vult elkaar juist aan. De wereld heeft allebei nodig. De vijand is de verbrandingsmotor, niet waterstof of BEV.”

Samenwerking grote partners

Nikola Motor gaat slim te werk om haar droom van waterstof- en BEV-trucks realiseren. Het heeft namelijk al met diverse grote automotive-partijen partnerschappen afgesloten. Met Bosch bijvoorbeeld voor de aandrijflijn, waarvan de e-axles van afkomstig zijn. Maar ook de MirrorCams, het Servotwin stuursysteem en het keyless entry systeem komen van Bosch. Het remsysteem is ontwikkeld samen met Wabco. Ryder, een echt grote speler in de VS, is als partner voor onderhoud aangesteld. Er zijn nu al contacten met Shell, Hyundai en Toyota, spelers van naam op de H2-markt.

Meer over de waterstoftechnologie en miljoeneninvesteringen van derden in Nikola is te lezen in het oktobernummer van Aandrijftechniek.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven