Algemeen
AE group URE 14 elektromotor
De AE Group ondersteunt al jaren studententeams waaronder het URE team (foto: URE)

De elektromotor heeft door de decennia heen veel ontwikkelingen doorgemaakt. En nog steeds is er geen sprake van ‘uitontwikkeling’. Zowel bedrijven als universiteiten voeren nog alle dagen (wetenschappelijk) onderzoek uit in het kader van onder meer efficiëntie, materiaalgebruik, het toepassingsbereik en zelfs werkingsprincipes. In deel 2 vertelt Johan Paulides, eigenaar van de AE-Group, vanuit zijn praktijk over nieuwe ontwikkelingen op het gebied van de elektromotor.

Johan Paulides is eigenaar van de AE-Group waaronder een groot aantal business units actief is. Variërend van ‘Advanced Electromagnetics’ waar prototypes, testopstellingen en serieproductie centraal staan tot aan afdelingen die zich specifiek richten op design, vermogenselektronica en maritieme, medische en automotive toepassingen.

Eén van de belangrijkste ontwikkelingen ziet Paulides in de toepassing van (vermogens)elektronica, software en A(E)pp besturing in elektrische aandrijvingen. “De toekomstige generatie elektrische aandrijvingen bestaat niet alleen uit een motor die ‘iets’ aandrijft. Aandrijvingen zijn complexe systemen geworden waarin software, regelelektronica, mechatronica, koeling, assemblage en productie een belangrijke rol spelen.”

Aansturing elektromotor

Hij vervolgt: “De datagestuurde regelaars nemen bijvoorbeeld niet alleen de aansturing van de elektromotor voor hun rekening, maar verzamelen tevens een veelheid aan data. In combinatie met MCSA (motor current signature analysis) kunnen deze data belangrijke informatie geven over de conditie van de aandrijving.”

“MCSA vormt zo een contactloze vervanger van de meer traditionele trillingsmetingen en kan ook andere stator- en rotorfouten detecteren evenals problemen in de wikkeling, de as of tandwielkast. Dezelfde data zijn overigens ook te gebruiken om cavitatie te voorkomen en een hogere efficiëntie te bereiken.”

Ontwikkeling vermogenselektronica

Verder noemt Paulides de toenemende integratie van vermogenselektronica in de directe nabijheid van elektromotoren. “Op zich is dit niet nieuw,” geeft hij aan. “Maar het is nog steeds een uitdaging voor engineers door onder andere de sterke elektrische en magnetische velden, warmteontwikkeling, mechanische trillingen en schakelfrequenties die kenmerkend zijn voor de huidige generatie elektrische aandrijvingen.”

“Dit betekent dat onze ontwikkelingen zich onder meer richten op vermogenselektronica die beter bestand is tegen hoge temperaturen, op warmte/koeling management en de configuratie van spoel, tanden en magneet. Ook het verbeteren van algoritmes voor condition monitoring en onderhoud en de synchronisatie van de commutatie regelalgoritmes hebben onze aandacht.”

Enthousiasme en studententeams

Om kennis en enthousiasme te delen met de volgende generatie, ondersteunt de AE-Group al jarenlang verschillende studentprojecten. Paulides: “In 2014 zijn we gestart met het University Racing Eindhoven (URE) team van de TU/e. Binnen dit team wordt jaarlijks met steeds een ander team studenten een elektrische raceauto ontwikkeld én gebouwd. Vervolgens worden hiermee zogenaamde Formula Student races gereden. Inmiddels zijn ze met de vijftiende editie bezig en kan ik stellen dat de successen die in de afgelopen jaren zijn geboekt er niet om liegen.”

URE 14 TUe

“De 14e versie heeft bijvoorbeeld in dat jaar tijdens de races hoog gescoord op punten als efficiëntie, duurzaamheid, engineering en kosten. Onder meer door de elektrische aandrijflijn waarbij wij betrokken waren. Een lijn die onder andere een viertal elektromotoren met geïntegreerde gearbox omvat die elk een maximaal koppel van zo’n 400 Nm kunnen leveren en een gezamenlijk vermogen van 140 kW. Ook hebben we geadviseerd over de elektronica en regelsoftware. Trots zijn we dat de autonome versie in 2021 eerste is geworden in Spanje.”

Overige projecten

Vervolgens heeft AE ook een aandeel geleverd aan de Electric Superbike Twente (elektrische motorfiets) en de Solarboat Twente. In 2018 is de eerste samenwerking met de TU Delft gestart in het kader van Ecorunner (waterstof-auto), later Silverwing (verticaal opstijgen en vliegen met 90 kg) en recent ook het Nuna Vattenfall Solarteam.

Superbike Twente

Paulides: “Ondersteuning van studententeams vinden wij vooral belangrijk omdat studenten het niet makkelijk hebben om ontwikkelingen daadwerkelijk door te voeren. We willen voor hen daarom een zo stabiel mogelijke partner zijn, die ook ontwerpkennis levert. En uiteraard biedt het ons ook de mogelijkheid om geïnteresseerde onze capaciteiten te tonen.”

Meer over trends, toekomst en ontwikkelingen van de elektromotor is te lezen in de Speciale Editie – De elektromotor, technologie, trends & toekomst, die hier is te bestellen.

Lees ook De elektromotor, trends, technologie & toekomst (deel 1)

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

  • Eplan Emanage

    Eplan presenteert nieuwe volledige versie van eManage

    De cloud gebaseerde Eplan eManage software verbindt OEM'ers, system integrators, machinebouwers, paneelbouwers en operators (foto: Eplan) Met eManage Free kunnen gebruikers Eplan Platform projecten uploaden, delen en beheren in de cloud-omgeving. Eplan presenteert nu de volledige versie van de software, die aanzienlijk meer toegevoegde waarde… Lees verder →

  • Maarten Bulsink MA-IT

    MA-IT opent Automation Campus in Eindhoven

    "Onze klanten in de regio Eindhoven willen graag engineers bij ons opleiden," aldus Maarten Bulsink van MA-IT (foto's: MA-IT) Na zes jaar gevestigd te zijn geweest in Son, zal vanaf 1 februari MA-IT MyAutomation te vinden zijn in Eindhoven. Op deze nieuwe vestiging zijn niet… Lees verder →

  • Apex Dynamics GL

    GL-Serie speciaal ontwikkeld voor AGV toepassingen

    De GL-serie is speciaal ontwikkeld voor AGV toepassingen (foto: Apex Dynamics) Als gevolg van automatiseringen in logistiek of productieomgevingen krijgt Apex Dynamics steeds meer vragen over tandwielkasten voor AGV toepassingen. Dat wil zeggen tandwielkasten voor Automatisch Geleide Voertuigen, oftewel mobiele robots, die vaak worden ingezet… Lees verder →

  • Nieuw overzicht technische webinars om bij te blijven

    Aandrijftechniek blijft een overzicht plaatsen van technische webinars vanuit de industrie. Ideaal voor engineers en technici die thuis werken, maar ook voor diegenen die op kantoor of in de fabriek aan het werk zijn en bij willen scholen op hun vakgebied. Thuiswerken is voor velen… Lees verder →

  • Slimme radarsensoren voor ruige omgevingen

    Radarsensoren voor ruige omgevingen

    De DR-M30-IOL voor afstandsmeting in de zwaarste omgevingen bereikt een schokbestendigheid van 100 g en beschermingsklassen tot IP69K. (Foto: Turck) Turck presenteert robuuste radarsensoren. De DR-M30-IOL zijn geschikt voor zware toepassingen zoals afstandsmeting in havenfaciliteiten en fabrieksautomatisering. De robuuste 122 GHz-apparaten met beschermingsklassen tot IP69K… Lees verder →

  • Draadloze roaming

    Draadloze roaming: meer bereik voor draadloze bediening

    Het BWH 001 basisstation van Sigmatek maakt draadloze bediening en bewaking van systemen mogelijk met behulp van "Wireless Roaming". (Foto: SigmaControl) Om operators in staat te stellen zich nog vrijer langs de productielijn te bewegen, heeft Sigmatek de “Wireless Roaming Feature” voor draadloze HMI’s ontwikkeld.… Lees verder →

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven