Algemeen
AE group URE 14 elektromotor
De AE Group ondersteunt al jaren studententeams waaronder het URE team (foto: URE)

De elektromotor heeft door de decennia heen veel ontwikkelingen doorgemaakt. En nog steeds is er geen sprake van ‘uitontwikkeling’. Zowel bedrijven als universiteiten voeren nog alle dagen (wetenschappelijk) onderzoek uit in het kader van onder meer efficiëntie, materiaalgebruik, het toepassingsbereik en zelfs werkingsprincipes. In deel 2 vertelt Johan Paulides, eigenaar van de AE-Group, vanuit zijn praktijk over nieuwe ontwikkelingen op het gebied van de elektromotor.

Johan Paulides is eigenaar van de AE-Group waaronder een groot aantal business units actief is. Variërend van ‘Advanced Electromagnetics’ waar prototypes, testopstellingen en serieproductie centraal staan tot aan afdelingen die zich specifiek richten op design, vermogenselektronica en maritieme, medische en automotive toepassingen.

Eén van de belangrijkste ontwikkelingen ziet Paulides in de toepassing van (vermogens)elektronica, software en A(E)pp besturing in elektrische aandrijvingen. “De toekomstige generatie elektrische aandrijvingen bestaat niet alleen uit een motor die ‘iets’ aandrijft. Aandrijvingen zijn complexe systemen geworden waarin software, regelelektronica, mechatronica, koeling, assemblage en productie een belangrijke rol spelen.”

Aansturing elektromotor

Hij vervolgt: “De datagestuurde regelaars nemen bijvoorbeeld niet alleen de aansturing van de elektromotor voor hun rekening, maar verzamelen tevens een veelheid aan data. In combinatie met MCSA (motor current signature analysis) kunnen deze data belangrijke informatie geven over de conditie van de aandrijving.”

“MCSA vormt zo een contactloze vervanger van de meer traditionele trillingsmetingen en kan ook andere stator- en rotorfouten detecteren evenals problemen in de wikkeling, de as of tandwielkast. Dezelfde data zijn overigens ook te gebruiken om cavitatie te voorkomen en een hogere efficiëntie te bereiken.”

Ontwikkeling vermogenselektronica

Verder noemt Paulides de toenemende integratie van vermogenselektronica in de directe nabijheid van elektromotoren. “Op zich is dit niet nieuw,” geeft hij aan. “Maar het is nog steeds een uitdaging voor engineers door onder andere de sterke elektrische en magnetische velden, warmteontwikkeling, mechanische trillingen en schakelfrequenties die kenmerkend zijn voor de huidige generatie elektrische aandrijvingen.”

“Dit betekent dat onze ontwikkelingen zich onder meer richten op vermogenselektronica die beter bestand is tegen hoge temperaturen, op warmte/koeling management en de configuratie van spoel, tanden en magneet. Ook het verbeteren van algoritmes voor condition monitoring en onderhoud en de synchronisatie van de commutatie regelalgoritmes hebben onze aandacht.”

Enthousiasme en studententeams

Om kennis en enthousiasme te delen met de volgende generatie, ondersteunt de AE-Group al jarenlang verschillende studentprojecten. Paulides: “In 2014 zijn we gestart met het University Racing Eindhoven (URE) team van de TU/e. Binnen dit team wordt jaarlijks met steeds een ander team studenten een elektrische raceauto ontwikkeld én gebouwd. Vervolgens worden hiermee zogenaamde Formula Student races gereden. Inmiddels zijn ze met de vijftiende editie bezig en kan ik stellen dat de successen die in de afgelopen jaren zijn geboekt er niet om liegen.”

URE 14 TUe

“De 14e versie heeft bijvoorbeeld in dat jaar tijdens de races hoog gescoord op punten als efficiëntie, duurzaamheid, engineering en kosten. Onder meer door de elektrische aandrijflijn waarbij wij betrokken waren. Een lijn die onder andere een viertal elektromotoren met geïntegreerde gearbox omvat die elk een maximaal koppel van zo’n 400 Nm kunnen leveren en een gezamenlijk vermogen van 140 kW. Ook hebben we geadviseerd over de elektronica en regelsoftware. Trots zijn we dat de autonome versie in 2021 eerste is geworden in Spanje.”

Overige projecten

Vervolgens heeft AE ook een aandeel geleverd aan de Electric Superbike Twente (elektrische motorfiets) en de Solarboat Twente. In 2018 is de eerste samenwerking met de TU Delft gestart in het kader van Ecorunner (waterstof-auto), later Silverwing (verticaal opstijgen en vliegen met 90 kg) en recent ook het Nuna Vattenfall Solarteam.

Superbike Twente

Paulides: “Ondersteuning van studententeams vinden wij vooral belangrijk omdat studenten het niet makkelijk hebben om ontwikkelingen daadwerkelijk door te voeren. We willen voor hen daarom een zo stabiel mogelijke partner zijn, die ook ontwerpkennis levert. En uiteraard biedt het ons ook de mogelijkheid om geïnteresseerde onze capaciteiten te tonen.”

Meer over trends, toekomst en ontwikkelingen van de elektromotor is te lezen in de Speciale Editie – De elektromotor, technologie, trends & toekomst, die hier is te bestellen.

Lees ook De elektromotor, trends, technologie & toekomst (deel 1)

  • Siemens Gamesa

    Serieproductie van 11 MW windturbines gestart in Cuxhaven

    De eerste geassembleerde turbine zal worden geïnstalleerd in het offshore windpark Hollandse Kust Zuid (foto: Siemens Gamesa) Op 14 januari 2022 verliet de eerste in serie gefabriceerde SG 11.0-200 DD gondel de Siemens Gamesa fabriekshal in Cuxhaven. De fabriek is sinds de zomer maandenlang omgebouwd… Lees verder →

  • Audi en RWE slaan energie op in second life EV-accu’s

    Audi en RWE slaan energie op in second life EV-accu’s

    Audi en RWE slaan energie op in second life EV-accu’s (Foto: Audi) Energiemaatschappij RWE heeft recent een opslagfaciliteit geopend. Deze is gebaseerd op gebruikte hoogspanningsaccu’s (EV-accu’s) van elektrische Audi’s. De installatie staat op het terrein van de waterkrachtcentrale van RWE aan een stuwmeer bij Herdecke… Lees verder →

  • Datum SPS 2022 bekend

    SPS 2022 Neurenberg schuift iets naar voren

    Impressie van een eerdere editie van Smart Production Solutions (Foto: Paul Quaedvlieg) SPS 2022 (Smart Production Solutions) vindt dit jaar plaats van 8 t/m 10 november 2022 in Neurenberg, twee weken eerder dan in voorgaande jaren. In tijden van pandemie geeft dit de hele branche… Lees verder →

  • Festo op weg naar klimaatneutraliteit

    Festo investeert fors op weg naar klimaatneutraliteit

    Festo gaat zijn CO₂-voetafdruk de komende twee jaar enorm verkleinen (Foto: Festo) Festo is op weg naar klimaatneutraliteit. “Festo gaat zijn CO₂-voetafdruk de komende twee jaar enorm verkleinen. Als gevolg hiervan zullen tegen het einde van 2023 al onze productie- en logistieke locaties, evenals de… Lees verder →

  • Damen koopt batterijcontainer Skoonbox

    Damen koopt batterijcontainer Skoonbox

    Damen koopt batterijcontainer Skoonbox (Foto: Damen) Damen Shipyards Group heeft de Skoonbox overgenomen van Skoon Energy. De maritiem gecertificeerde, multi-inzetbare batterijcontainer zal worden ingezet om op eigen werven duurzame stroom te leveren voor toepassingen waar nu nog vooral dieselgeneratoren of scheepsmotoren worden gebruikt. Deze eerste… Lees verder →

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven