Algemeen
AE group URE 14 elektromotor
De AE Group ondersteunt al jaren studententeams waaronder het URE team (foto: URE)

De elektromotor heeft door de decennia heen veel ontwikkelingen doorgemaakt. En nog steeds is er geen sprake van ‘uitontwikkeling’. Zowel bedrijven als universiteiten voeren nog alle dagen (wetenschappelijk) onderzoek uit in het kader van onder meer efficiëntie, materiaalgebruik, het toepassingsbereik en zelfs werkingsprincipes. In deel 2 vertelt Johan Paulides, eigenaar van de AE-Group, vanuit zijn praktijk over nieuwe ontwikkelingen op het gebied van de elektromotor.

Johan Paulides is eigenaar van de AE-Group waaronder een groot aantal business units actief is. Variërend van ‘Advanced Electromagnetics’ waar prototypes, testopstellingen en serieproductie centraal staan tot aan afdelingen die zich specifiek richten op design, vermogenselektronica en maritieme, medische en automotive toepassingen.

Eén van de belangrijkste ontwikkelingen ziet Paulides in de toepassing van (vermogens)elektronica, software en A(E)pp besturing in elektrische aandrijvingen. “De toekomstige generatie elektrische aandrijvingen bestaat niet alleen uit een motor die ‘iets’ aandrijft. Aandrijvingen zijn complexe systemen geworden waarin software, regelelektronica, mechatronica, koeling, assemblage en productie een belangrijke rol spelen.”

Aansturing elektromotor

Hij vervolgt: “De datagestuurde regelaars nemen bijvoorbeeld niet alleen de aansturing van de elektromotor voor hun rekening, maar verzamelen tevens een veelheid aan data. In combinatie met MCSA (motor current signature analysis) kunnen deze data belangrijke informatie geven over de conditie van de aandrijving.”

“MCSA vormt zo een contactloze vervanger van de meer traditionele trillingsmetingen en kan ook andere stator- en rotorfouten detecteren evenals problemen in de wikkeling, de as of tandwielkast. Dezelfde data zijn overigens ook te gebruiken om cavitatie te voorkomen en een hogere efficiëntie te bereiken.”

Ontwikkeling vermogenselektronica

Verder noemt Paulides de toenemende integratie van vermogenselektronica in de directe nabijheid van elektromotoren. “Op zich is dit niet nieuw,” geeft hij aan. “Maar het is nog steeds een uitdaging voor engineers door onder andere de sterke elektrische en magnetische velden, warmteontwikkeling, mechanische trillingen en schakelfrequenties die kenmerkend zijn voor de huidige generatie elektrische aandrijvingen.”

“Dit betekent dat onze ontwikkelingen zich onder meer richten op vermogenselektronica die beter bestand is tegen hoge temperaturen, op warmte/koeling management en de configuratie van spoel, tanden en magneet. Ook het verbeteren van algoritmes voor condition monitoring en onderhoud en de synchronisatie van de commutatie regelalgoritmes hebben onze aandacht.”

Enthousiasme en studententeams

Om kennis en enthousiasme te delen met de volgende generatie, ondersteunt de AE-Group al jarenlang verschillende studentprojecten. Paulides: “In 2014 zijn we gestart met het University Racing Eindhoven (URE) team van de TU/e. Binnen dit team wordt jaarlijks met steeds een ander team studenten een elektrische raceauto ontwikkeld én gebouwd. Vervolgens worden hiermee zogenaamde Formula Student races gereden. Inmiddels zijn ze met de vijftiende editie bezig en kan ik stellen dat de successen die in de afgelopen jaren zijn geboekt er niet om liegen.”

URE 14 TUe

“De 14e versie heeft bijvoorbeeld in dat jaar tijdens de races hoog gescoord op punten als efficiëntie, duurzaamheid, engineering en kosten. Onder meer door de elektrische aandrijflijn waarbij wij betrokken waren. Een lijn die onder andere een viertal elektromotoren met geïntegreerde gearbox omvat die elk een maximaal koppel van zo’n 400 Nm kunnen leveren en een gezamenlijk vermogen van 140 kW. Ook hebben we geadviseerd over de elektronica en regelsoftware. Trots zijn we dat de autonome versie in 2021 eerste is geworden in Spanje.”

Overige projecten

Vervolgens heeft AE ook een aandeel geleverd aan de Electric Superbike Twente (elektrische motorfiets) en de Solarboat Twente. In 2018 is de eerste samenwerking met de TU Delft gestart in het kader van Ecorunner (waterstof-auto), later Silverwing (verticaal opstijgen en vliegen met 90 kg) en recent ook het Nuna Vattenfall Solarteam.

Superbike Twente

Paulides: “Ondersteuning van studententeams vinden wij vooral belangrijk omdat studenten het niet makkelijk hebben om ontwikkelingen daadwerkelijk door te voeren. We willen voor hen daarom een zo stabiel mogelijke partner zijn, die ook ontwerpkennis levert. En uiteraard biedt het ons ook de mogelijkheid om geïnteresseerde onze capaciteiten te tonen.”

Meer over trends, toekomst en ontwikkelingen van de elektromotor is te lezen in de Speciale Editie – De elektromotor, technologie, trends & toekomst, die hier is te bestellen.

Lees ook De elektromotor, trends, technologie & toekomst (deel 1)

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

  • B&R Hypervisor bespaart ruimte in mobiele machines

    Met de Hypervisor-software kunnen meerdere besturingssystemen parallel op één apparaat worden uitgevoerd. De besturingssystemen kunnen via een virtueel netwerk met elkaar communiceren. (Foto: B&R) B&R rust zijn pc voor mobiele machines uit met B&R Hypervisor-software. Hierdoor kan het tegelijkertijd dienen als zowel een krachtige controller… Lees verder →

  • Whylot

    Renault Groep neemt minderheidsbelang in elektromotoren-fabrikant Whylot

    Renault en Whylot gaan intenser samenwerken bij de ontwikkeling van axiale flux elektromotoren (bron: Whylot) De Renault Groep neemt onlangs een minderheidsbelang van 21% genomen in Whylot. Dit technologiebedrijf is gespecialiseerd in de ontwikkeling en fabricage van innovatieve elektromotoren. Deze investering versterkt de bestaande samenwerking… Lees verder →

  • Sigmatek ETT736

    Nieuw fanless 7-inch bedieningspaneel van SigmaTek met rvs front

    Het fanless wide screen HMI scherm is uitgerust met een EDGE2 Technology dual-core processor (foto: SigmaTek) SigmaTek introduceert een robuust, maar elegant ontworpen 7″ inbouw ETT 736 paneel met rvs front (IP65). Geschikt voor toepassingen met strenge hygiënische eisen zoals te vinden in de farmaceutische,… Lees verder →

  • Synadia FMI Improvia

    FMI ImProvia en Synadia gaan samenwerken aan Industrie 4.0

    Technisch dienstverlener FMI ImProvia en softwarebedrijf Synadia zijn een samenwerking aangegaan om Industrie 4.0-oplossingen te ontwikkelen. Samen willen zij de machinebouw en de maakindustrie helpen bij de digitalisering van hun productie- en onderhoudsprocessen. Onder de noemer Industrie 4.0 hebben bedrijven een toenemende behoefte om machines… Lees verder →

  • SMC vacuumejector

    Lichte en efficiënte meertraps-vacuümejector van SMC

    De drietrapsdiffusor van de ZL1/ZL3/ZL6 levert een verhoogd aanzuigdebiet (foto: SMC) SMC heeft haar assortiment meertraps-vacuümejectoren vernieuwd met de ZL1/ZL3/ZL6-serie. Deze productserie sluit aan op de vraag naar minder gewicht door het toenemende gebruik van robotica. De nieuwe producten binnen het SMC-vacuümprogramma hebben de vereiste… Lees verder →

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven