Algemeen

De drankindustrie ‘is getting smart’

Krones Bottling on demand
De 'Bottling on demand' afvulmachine maakt het mogelijk individuelle drankjes op bestelling te produceren. Daarmee worden de drankjes naar persoonlijke wens van de klant geproduceerd, onafhankelijk inhoud, flestype, etiket, dop of een combinatie van dit alles (foto: Krones).

Om tegemoet te komen aan de groeiende vraag naar individuele drankjes, ontwikkelde Krones het ‘Bottling on Demand’ concept. Maar er is meer aan de hand bij deze Duitse vulmachinegigant. Aandrijftechniek toog naar Regensburg en aansluitend Neutraubling en proefde aan de nieuwste dranktechnologie, mede dankzij de innovatieve technologie van B&R.

De Krones productiehallen in Neutraubling zijn immens. Alles bij elkaar hebben ze de grootte van wat in Nederland een middelgroot industrieterrein zou zijn. Saillant detail: één van de huidige productiehallen is nog een oude vliegtuighangaar waar ooit ’s werelds eerste straaljager werd ontwikkeld en gebouwd, de Messerschmitt Me 262.

Momenteel worden in deze ‘Messerschmitt’ hal echter geavanceerde PET-blaasmachines gebouwd, die capsules met snelheden tot 81.000 per uur kunnen opblazen tot PET-flessen. De overige hallen heeft Krones in de loop der jaren gebouwd tot het machinebouw-imperium dat het nu is.

De productiehallen worden gebruikt voor de fabricage van kant- en klare drankfabrieken, proceslijnen voor de drankindustrie, afvul- en verpakkingslijnen, materiaaltransport en -opslag en zelfs recyclingmachines voor PET, PP en PE-HD verpakkingen. En met een jaaromzet van 3,7 miljard euro mag het duidelijk zijn dat Krones een grote jongen is.

Beheersing kinematica

Net als elke machinebouwer heeft ook Krones te maken met veranderingen in de markt. Dus worden we bijgepraat door Prof. Dr. Peter Hofmann, verantwoordelijk voor de R&D Global bij Krones. Hofmann neemt de aanwezige pers mee, als zijn het studenten in een collegezaal.

“Alles bij onze machines draait om kinematica, zeker als het er om gaat snelheden van 81.000 exact dezelfde PET-flessen per uur te maken, 405 hectoliter (40.500 liter) drank per uur schuimvrij en op de millimeter-nauwkeurig in de fles aan te brengen of bijvoorbeeld 144 uur aaneengesloten aseptisch af te vullen. Mede dankzij de aandrijftechnologie van B&R in combinatie met onze eigen kennis op dit gebied kunnen we deze bewegingen beheersen.”

Een bedrijf als Krones mag sterk mechanisch georiënteerd zijn, ook hier doet Industrie 4.0 zijn intrede. Volgens Hofmann beschrijft Industrie 4.0 een nieuw denken en een andere levenscyclus van de producten. “We gaan van Totally Integrated Automation (TIA) naar Totally Networked Automation (TNA). We zien een verschuiving van ‘build in and forget’ naar ‘build in, connect & create added value’. Onze businessmodellen worden gedigitaliseerd.”

Bottling on demand

De product- en innovatiestrategie bij Krones is volgens Hofmann mede daarom gebaseerd op vijf zuilen. “Onze componenten en systemen betrekken wij uit een internationaal innovatie-ecosysteem. Verder hebben wij een wereldwijd productie- en servicenetwerk, gebruiken we intelligente architecturen als de basis voor systemen met zelflerende eigenschappen en komen met innovatieve digitale businessmodellen. Dat betekent dat onze organisatie, maar ook ons management en onze arbeidsomgeving conform Industrie 4.0 moeten zijn.”

Van Industrie 4.0 naar ‘Bottling on Demand’ is maar een klein sprongetje. De jongere generatie, zeg maar de ‘digital natives’ in het bijzonder, hebben een sterke voorkeur voor individualiteit in plaats van de anonieme massaproducten. “Deze drang van de consumentenmarkt naar meer individualisering zien wij ook in de drankindustrie”, aldus Andreas Gschrey, Head of Digitalization and Data Technology bij Krones. “Dus speelde bij ons de vraagstelling: kunnen kleine productbatches tot grootte 1 economisch geproduceerd worden in een afvulmachine? Om daarop een antwoord te vinden hebben wij bij Krones de conceptstudie ‘Bottling on demand’ ontwikkeld.”

Het complete artikel over de drankindustrie is getting smart, is te lezen in de nieuwe Aandrijftechniek, die 30 november uitkomt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven