Algemeen

D:DREAM teams verleggen grenzen mobiliteit

Catia, Silverwing, Dassault
Het D:Dream team Silverwing ontwikkelde een soort van vliegende motorfiets onder meer door de CATIA applicatie te gebruiken (foto: Silverwing)

Onlangs toonden zeven D:DREAM teams waar ze (voor) staan én waar ze naartoe gaan. Het bruist in The Tec Factory in Delft, die officieel pas in oktober van dit jaar wordt geopend. “Talent heeft ruimte nodig en dat is wat we ze hier kunnen bieden,” aldus Frans van der Meijden, Managing Director van de Dream Hall én ook drijvende kracht achter The Tec Factory. “De Dream Hall blijft in gebruik, maar werd te klein om alle D:DREAM Teams (Delft: Dream Realization of Extremely Advanced Machines Red.) te huisvesten en hier kunnen we doorgroeien.”

Inmiddels zijn de eerste partijen echt aan het werk, waaronder ook enkele start-ups van buiten de universiteit. De komende maanden wordt de MakerSpace – het hart van The Tec Factory – ingericht. “Er komt een hightech machinepark waar de kerngebruikers naar behoefte 24/7 gebruik van kunnen maken. Het geheel wordt een state-of-the-art maakfaciliteit voor het ontwikkelen en naar de markt brengen van technologische vernieuwing.”

Persoonlijk vervoer door de lucht

De zeven teams die een perspresentatie verzorgden, delen dezelfde drive en zijn bijzonder ambitieus. Alles wat deze teams uitvinden draagt bij aan een duurzamer toekomst en vroeg of laat gaat het vliegen. Dat laatste geldt letterlijk voor Silverwing dat in februari 2020 met een soort van vliegende motorfiets meedingt naar het prijzengeld van 1 miljoen dollar in de Boeing GoFly competitie.

“Het schaalmodel heeft al gevlogen. Het grote voordeel van ons ontwerp is dat het rechtstandig als een helikopter kan opstijgen en landen en dus weinig ruimte vraagt, terwijl het door de kantelende propellers als een vliegtuig kan vliegen. We zijn eerder in de prijzen gevallen en verleggen onze grenzen telkens weer. Het model is in de CATIA-applicatie van Dassault Systèmes’ 3DEXPERIENCE platform ontworpen en daardoor is het gelukt om in een half jaar tijd een vliegend prototype te ontwikkelen. Een groot voordeel van het 3DEXPERIENCE platform is dat je gelijktijdig met meerdere mensen in hetzelfde model kunt werken en ook direct ziet of het gaat passen.

Elk onderdeel hebben we zelf ontworpen en zelf gemaakt en we hebben er vertrouwen in dat dit echt van de grond komt. Dat is een deel van de kracht van ons team, we hebben geloof in ons eigen kunnen. Bovendien hebben we een aantal mensen erbij die voorheen in andere teams hebben deelgenomen, dus er zit al veel kennis en door kruisbestuiving heeft dit een enorme vlucht genomen,” aldus de teamcaptain.

Vliegen op waterstof

Het AeroDelft team heeft met het project Phoenix de stip iets verder op de horizon staan. Het team is pas in september 2018 opgericht en daarmee is dit het jongste D:DREAM Team. Momenteel wordt er gewerkt aan een schaalmodel van het uiteindelijke vliegtuig dat moet gaan vliegen op waterstof, het eerste in zijn soort!

Pascalle Jansen: “Er zijn al vliegtuigen die vliegen op waterstofgas, maar de brandstoftank vraagt daar veel ruimte en gewicht. Voor het meenemen van vloeibare waterstof hebben we een unieke tank ontworpen en daar bouwen we een vliegtuig omheen. In 2021 willen we een vliegend full-scale model hebben dat niet alleen qua brandstof uniek is, maar door 14 miljoen gaatjes in de vleugels ook voor 50 procent minder luchtweerstand moet zorgen. We hebben 3D-gemodelleerd in CATIA, omdat eigenlijk elke student op de TU Delft daarmee bekend is en dat maakt samenwerken uiterst eenvoudig.

Phoenix, TU Delft, Dassault

Verder gebruiken we SIMULIA vanwege de rijke simulatiemogelijkheden en VR-technologie, vooral ook om onze sponsoren nu al iets te kunnen laten zien want voorlopig hebben we nog geen vliegtuig. Dus nu eerst een schaalmodel. De planning is 7 september, dan gaan we testen en werken aan een full-scale model.”

‘Workforce of the future’ ondersteunen

Alle presenterende teams gebruiken (ontwerp)software van Dassault Systèmes. “Met het cloud-gebaseerde 3DEXPERIENCE platform bieden we de meest innovatieve ontwikkelomgeving waarin mensen gelijktijdig aan eenzelfde ontwerp kunnen werken. Daarmee ondersteunen we de workforce of the future,” zegt Dick Hissink, Partner Director Benelux bij Dassault Systèmes, de tweede grootste softwareleverancier van Europa.

Dassault, D:Dream, TU-Delft
De zeven teams die een perspresentatie verzorgden, delen dezelfde drive en zijn bijzonder ambitieus (foto: Peter Gloudemans)

“Wij zijn long term driven en daarin past het ondersteunen van deze D:DREAM Teams, want die bouwen aan de toekomst. Ons platform is afgestemd op elf verschillende industrieën en dat zie je ook terug binnen de teams die elk hun eigen keuze maken over welk deel van de software voor hen het best toepasbaar is.”

Voor de ontwikkeling van de DUT 19, de geheel elektrische raceauto die ontwikkeld is door het Formula Student Team Delft, is ook veel werk verzet in CATIA. “We hebben eerst vier maanden achter de computer gezeten voordat we ook maar iets zijn gaan bouwen,” vertelt Jelmer Blom, teammanager van het 75-koppige team.

“Er zijn veel verbeteringen ten opzichte van het oude model doorgevoerd, met name qua aerodynamica en we hebben nu een volledig carbon frame. Binnenkort gaan we in competitieverband racen op onder andere de Red Bull Ring in Oostenrijk. Dan gaan we zien of de auto inderdaad doet wat we ervan verwachten.”

Delftse teams wereldwijd succesvol

Wereldwijd zijn er vele honderden studententeams die zich bezighouden met innovaties op het gebied van auto’s. Dat maakt het extra bijzonder dat juist Delftse studenten zo succesvol zijn in dit speelveld, Delft heeft namelijk geen eigen automotive- opleiding. “Met alle expertise die we hier hebben, weten we de concurrentie voor te blijven,” zegt Emile Legrand. Hij is pas 21 jaar en na zijn bachelor Luchtvaarttechniek is hij ingestroomd in het Vattenfall Solar Team en werkt mee aan de NunaX, de tiende zonnewagen van het meest succesvolle solarteam ter wereld.

De prijzenkast puilt uit, maar adel verplicht en ook dit team gaat weer voor goud tijdens de komende Bridgestone World Solar Challenge in Australië. “Ik heb mijn studie tijdelijk stilgezet om dit te kunnen doen. Dit is een unieke ervaring en niet zomaar even een tussenjaar, want elk jaar moet je zorgen dat de wagen nog beter is dan het jaar ervoor. Sowieso moet de wagen telkens worden aangepast, omdat de spelregels keer op keer wijzigen, alles om de teams te dwingen om te innoveren.

Ooit hadden we een veelvoud vierkante meters zonnecellen, nu nog maar tweeënhalf vierkante meter en we zijn van drie naar vier wielen gegaan. Het moest kleiner, sneller en efficiënter. De auto is weer lichter. Op het gebied van aerodynamica, mijn vakgebied, hebben we stappen gemaakt. Wij gebruiken het 3DEXPERIENCE platform voor het ontwerpen, simuleren en checken of alles past voordat je gaat produceren.”

Exoskelet laat mensen met een dwarslaesie weer lopen

Van een geheel andere orde is het project MARCH IV. Het prototype van het nieuwste Exoskelet loopt nog niet vanzelf de presentatieruimte binnen, maar het is zeer indrukwekkend wat dit team voor ontwikkeling heeft doorgemaakt. Op de vraag waarom hij deelneemt in dit D:DREAM Team en niet bezig is met snelle auto’s, antwoordt teamcaptain Jorick Kamphof: “Omdat dit een groot maatschappelijk belang dient. Het is toch geweldig als het ons lukt om mensen de loopfunctionaliteit terug te geven.”

Dit is het vierde skelet en elke keer weer lukt het om extra functionaliteit toe te voegen en het geheel weer lichter en compacter te maken. “We hebben nu een ‘heupgewricht’ ontwikkeld waardoor het nu ook zijwaarts stappen mogelijk maakt en nog makkelijker drempels en dergelijke kan nemen.” Vorig jaar won het toenmalige team met de voorgaande versie van het Exoskelet de Cybathlon en dit jaar gaat men in Zwitserland wederom voor eremetaal. “Die competitie houdt ons scherp en brengt alles in een stroomversnelling. Een ontwerpcyclus inclusief bouwtijd van een jaar is uiterst kort en dat zou ons nooit lukken zonder CATIA EN SIMULIA, zo kunnen we meters maken en prijzen winnen.”

Rijden en racen op waterstof

De Forze VIII van het team Forze H2 rijdt nog niet zo in de prijzen als de collega’s van de elektrische en solar teams, maar meet zich inmiddels in de competitie met traditionele benzineslurpers. Met een topsnelheid van 210 kilometer per uur is dit een serieus racemonster, de eerste full-size raceauto op waterstof die meerijdt in de Super Challenge en het daar opneemt tegen bolides op benzine.

Forze, waterstof, aandrijftechniek
Hier de elektromotoren die draaien op energie uit de waterstofcel van de Forze VIII (foto: Paul Quaedvlieg)

“Wij geloven in waterstof,” zegt een van de teamleden die samen met zeventien bevlogen studenten een jaar lang fulltime hun hele ziel en zaligheid in de ontwikkeling van de Forze VIII steken. “Waterstof is een duurzame energiedrager en is in onze optiek hét alternatief voor de chemische batterij. In 2017 deden we voor het eerst mee aan een officiële race. In CATIA hebben we een nieuwe body met een betere downforce ontworpen en een nieuw design gemaakt in SOLIDWORKS om meer waterstof mee te kunnen nemen. Dat is belangrijk omdat je een groter bereik nodig hebt om bij de races niet alleen te kunnen starten, maar ook de finish te halen.”

Hyperloop als nieuwe transportmiddel

Rieneke van Noort is teamleader van Delft Hyperloop en zij toont de vorderingen van het team. De Atlas 02 is de nieuwste hyperloopcapsule waarmee ze hoge ogen denken te gaan gooien bij de SpaceX competitie. “Razendsnel reizen per capsule door een metalen buis, dat is de toekomst. Dát is de oplossing voor het toenemende mobiliteitsprobleem,” zegt Rieneke stellig.

Atlas 02, Hyperloop

Voor het zover is, moet er nog veel getest worden. Het door Elon Musk in 2013 gelanceerde idee en de daarbij bedachte competitie maakt dat er wereldwijd door (studenten)teams aan de ontwikkeling van de hyperloop wordt gewerkt. Daardoor gaat het ontwikkelproces vele malen sneller dan gebruikelijk. In Delft werken 40 teamleden, waarvan 32 fulltime, aan het project. “Elf verschillende achtergronden, zeven nationaliteiten en één doel. Ons team won de eerste editie in 2017, vorig jaar werden we tweede en dit jaar … We hebben een jaar de tijd gehad om ons model te optimaliseren en eigenlijk zijn we tot een compleet nieuw modulair ontwerp gekomen. Alle onderdelen zijn ontwikkeld in CATIA. Alles is kleiner, behalve de capsule dan. Kleiner en lichter. Vorig jaar won de TU München met een snelheid van 467 kilometer per uur, wij zetten dit jaar in op 600 kilometer per uur.”

Niets is onmogelijk

Elk D:DREAM team bestaat uit geniale jonge geesten die samen indrukwekkende projecten realiseren. Het zijn de ingenieurs van de toekomst die constructief bouwen aan een leefbare wereld. “Teamspirit en kennis delen maakt dat niets onmogelijk is, alleen zou je soms wensen dat je meer tijd had,” reageert een van de teamcaptains. De jeugd heeft de toekomst? Deze jeugd zeker. Het zijn jonge mensen met een droom en creatieve ideeën, die durven denken en doen en verder gaan waar anderen stoppen.

Letterlijk, want de samenstelling van een team wordt periodiek vernieuwd en de nieuwe lichting bouwt voort op de ideeën van hun voorgangers. “We hebben momenteel zestien D:DREAM Teams met in totaal meer dan 700 studenten die wij vanuit de universiteit faciliteren met ruimte en apparatuur. Maar ze moeten het zelf waarmaken. Partners als Dassault Systèmes – dat onze teams de noodzakelijke ontwerp-, engineering- en simulatiesoftware levert – en andere sponsors maken dat studententeams tot grootse dingen in staat zijn. De studenten zelf groeien ook en niet enkel op hun eigen vakgebied. Dat maakt hen tot nog betere ingenieurs en dat is waar de wereld behoefte aan heeft, want zij maken uiteindelijk het verschil,” besluit een enthousiaste Van der Meijden die nog een keer benadrukt dat de deuren van The Tec Factory voor iedereen met goede ideeën altijd open staan.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven