Algemeen
Damen Sea Macines Robotics
V.l.n.r. Toine Cleophas (Manager Research, Damen Shipyards Gorinchem), Frank Relou (European Business Development Manager, Sea Machines), Michiel Louwerse (Program Manager Sustainability, Damen Shipyards Gorinchem)

Op 2 februari hebben Damen Shipyard en Sea Machines Robotics een alliantie-overeenkomst getekend om de functionaliteit voor het vermijden van aanvaringen van schepen verder te onderzoeken. De afgelopen vier jaar heeft Damen Shipyards Group al geïnvesteerd in autonome scheepvaarttechnologieën. De scheepsbouwer heeft deelgenomen aan verschillende gezamenlijke projecten om de rijpheid van de technologieën te onderzoeken.

Door de samenwerking gaat Damen nu de volgende fase in door een strategische alliantie aan te gaan met het in Boston (VS) gevestigde bedrijf. De samenwerking heeft tot doel de invoering van verschillende navigatietechnologieën te versnellen om het niveau van autonomie op door Damen gebouwde schepen te verhogen.

Smart Ship programma

Toine Cleophas, Manager Research bij Damen: “Deze alliantie zal een belangrijke rol spelen bij de verwezenlijking van Damen’s strategie, die is gebaseerd op de voortdurende ontwikkeling van digitalisering, duurzaamheid en operationele kwaliteit van Damen-producten en -diensten.

De samenwerking maakt deel uit van Damen’s R&D-programma Smart Ship en zal de waarde voor de klant verhogen door een meer gedigitaliseerd Damen-portfolio te ondersteunen.”

Digital twin

Door deel te nemen aan deze alliantie zal Damen als eerste de Sea Machines SM300 technologie voor autonome besturing en afstandsbediening van het roer in haar testomgeving toepassen. Op deze manier is het mogelijk de complexiteit van de integratie en de systeemprestaties te voorspellen op elk type Damen-schip.

Door deze oplossing in softwaremodellen toe te passen, wordt een digitale tweeling van het schip werkelijkheid en zullen de voordelen van autonome technologie al zichtbaar zijn voordat deze aan boord is geïnstalleerd.

Vooral veiligheid en efficiëntie

Toine vervolgt: “Bij Damen zien we autonome schepen niet zozeer als onbemande ‘spook’schepen, die in stilte de oceanen bevaren. We zien schepen voor ons waar een aantal taken geautomatiseerd zijn, zodat de bemanning zich gerichter kan bezighouden met de taken die nog wel een menselijk element vereisen, zoals de verschillende activiteiten die plaatsvinden wanneer het schip in de haven aankomt.”

“In sommige situaties kan een volledig autonoom schip nodig zijn, in andere gevallen zullen slechts delen van de activiteiten worden geautomatiseerd om de bemanning aan boord te ondersteunen en zo de veiligheid en efficiëntie te verhogen.”

Standaard autonome technologie

“De alliantie tussen Damen en Sea Machines is een duidelijk signaal aan de sector dat autonome maritieme technologie snel ingang vindt en in trek is bij commerciële vervoerders,” zegt CEO Michael G. Johnson van Sea Machines.

“Wij zien een toekomst waarin de meeste, zo niet alle, nieuw gebouwde schepen standaard zullen zijn uitgerust met autonome technologie. Deze samenwerking zal de positie van Sea Machines als ‘go-to’ leverancier van geavanceerde maritieme technologie versnellen en verzekert Damen voor de komende jaren van een innovatieve leider in de industrie.”

Machine learning algoritmes

Het Sea Machine aanvaringsvermijdingssysteem kan de bemanning op verschillende manieren ondersteunen. Het SM300-systeem plaatst de navigator in een toezichthoudende rol, waardoor hij kan multitasken of zelfs rusten, terwijl het schip zijn route vaart en aanvaringen vermijdt op basis van COLREG.

Door gebruik te maken van meerdere sensoren in het systeem, zoals radar en camera’s, en dit te combineren met machine learning algoritmes, maakt het systeem gebruik van kunstmatige intelligentie om objecten te herkennen en het schip veilig naar zijn bestemming te manoeuvreren.

De ‘linking pin’

Terwijl deze nieuwe samenwerking van de grond komt, gaat Damen door met haar interne Smart Ship-programma. Een onderdeel van dit programma, het succesvolle Damen Triton programma, creëert al een dataverbinding tussen schip en wal. Triton levert scheepsgegevens aan diverse gebruikers, met of zonder data-analyse, en maakt zo de weg vrij voor meer efficiëntie en duurzaamheid in de bedrijfsvoering.

Ook in de samenwerking met Sea Machines zal de Triton oplossing een ‘linking pin’ zijn tussen de autonome technologie aan boord, de onshore monitoring en data analytics. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

  • Yaskawa Weber Hospital Systems

    Ziekenhuisbedden reinigen met industriële robots

    Met de robots kan er zo dicht mogelijk bij alle onderdelen van het bed met hete stoom gewerkt worden (foto's: Yaskawa) Weber Hospital Systems, onderdeel van Weber Machinebouw, heeft een systeem ontwikkeld om ziekenhuisbedden automatisch te reinigen met behulp van robots. In 2014 heeft Weber… Lees verder →

  • Lasal update tool sigmatek

    Software comfortabel bijwerken met Lasal Update Tool

    Programmawijzigingen die van invloed zijn op volgorde, visualisatie en besturing samengevoegd in een comfortabele interface met behulp van de Update Tool in de LASAL software van SigmaTek Met de nieuwe ‘Update Tool’ in de All-In-One Engineering Software Tool LASAL van Sigmatek zijn programmawijzigingen door te… Lees verder →

  • SMC EX600 IO link

    Nieuwe IO-Link mastermodule van SMC optimaliseert productieprocessen

    SMC levert voor de EX600-serie een IO-Link mastermodule die flexibel aansluit op productienetwerken Communicatie tussen de PLC en het sensor-/actuatorniveau is essentieel in geautomatiseerde processen en Industrie 4.0-toepassingen. SMC biedt een passende oplossing voor het aansluiten van componenten, zoals ventielen, op een bestaand productienetwerk: de… Lees verder →

  • schunk colab

    Nieuwe technologieën staan centraal in CoLab van Schunk (video)

    In het CoLab applicatiecentrum zijn twaalf industriële robots en cobots beschikbaar voor het vinden van specifieke automatiseringsoplossingen (foto's: Schunk) In het CoLab, het nieuwe applicatiecentrum op de Schunk-locatie in Brackenheim-Hausen (Duitsland), kunnen klanten hun automatiserings-oplossingen nu realistisch testen op een oppervlakte van 800 vierkante meter… Lees verder →

  • Fraunhofer IFF robot lopende band

    Fraunhofer IFF ‘automatiseert’ de lopende band medewerker (video)

    Dankzij nieuwe technologieën kunnen mobiele robots taken uitvoeren aan de lopende band, en zelf meelopen (foto's: Fraunhofer IFF) Robotica-experts van het Fraunhofer IFF hebben samen met partners uit de industrie en de wetenschap een nieuwe technologie ontwikkeld waarmee intelligente mobiele assistent-robots assemblagetaken kunnen uitvoeren, zelfs… Lees verder →

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven