Algemeen

CVT-duwband versterkt door 18Ni Maraging staal

Een voorbeeld van een variator (duwband-poelie-systeem) en zijn werkingsprincipe (foto: Bosch Transmission Technology)
Het gebruik van continu variabele transmissies met duwbanden, de zogenaamde CVT’s, in automotive-applicaties groeit sterk. De ontwikkeling hiervan staat niet stil en er is nog steeds ruimte voor verbetering. Ruim tien jaar geleden was al bekend dat TiN insluitingen de belangrijkste oorzaak van het breken van duwbandsnaren vormden. Nieuwe ontwikkelingen in de metallurgie hebben het vóórkomen van TiN vergaand geëlimineerd, resulterend in duwbanden die langer meegaan en meer koppel en vermogen kunnen overbrengen.

Bosch Transmission Technology heeft in de loop der jaren meer dan veertig miljoen duwbanden geproduceerd. Achter de schermen blijft het bedrijf op verzoek van de markt werken aan verdere verbeteringen, met name met betrekking tot rendement, geluid, trillingen, kosten en vermogensdichtheid. Een hogere vermogensdichtheid van de CVT-duwband kan worden bereikt door het continu verbeteren van de eigenschappen van de duwbandsnaren uit 18Ni ‘maraging staal’. Dit gebeurt door …

Lees het volledige artikel in het aprilnummer van Aandrijftechniek.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven