Algemeen

Continental ontwikkelt nieuw rupsonderstel

Continental rupsonderstel
Het nieuwe rupsonderstel voor compacte rupsladers kenmerkt zich door een volrubber loopvlak met profiel (foto: Continental).

Technologieconcern Continental heeft een nieuwe rijaandrijving voor compacte rupsladers ontwikkeld. Het rupsonderstel onderscheidt zich door een aandrijving met volrubber loopvlakken met profiel van de gangbare techniek voor deze speciale voertuigen.

Op bouwlocaties zijn vaak talrijke voertuigen tegelijkertijd in beweging. Voor de mensen die ter plaatse werken, betekent dat niet alleen dat ze bijzonder geconcentreerd moeten zijn, maar ook dat ze zijn blootgesteld aan een sterke geluidsbelasting. Om extra belasting te verminderen heeft Continental een nieuw aandrijfsysteem voor compacte rupsladers ontwikkeld, dat de werkomstandigheden voor de machinist duidelijk verbetert.

Het nieuwe onderstel gebruikt volrubber loopvlakken met profiel in plaats van een gangbare aandrijving van met rubber beklede metalen platen. De nieuwe loopvlakken verlagen vooral het trillings- en geluidsniveau, wat tot minder vermoeidheid en betere opmerkzaamheid tijdens bedrijf leidt en daarmee ook tot meer veiligheid en efficiency. Bovendien maakt de nieuwe aandrijving door de trillingreductie ook een hogere rijsnelheid mogelijk.

Rupsonderstel

Compacte rupsladers worden vooral op bouwlocaties gebruikt. Het gebruik van rupsen zorgt er voor dat de voertuigen niet wegzakken in een zachte bodem en dat er een goede tractie is bij uiteenlopende bodemgesteldheden. Gangbare systemen beschikken over twee aandrijvingen, die als oneindige banden op een op het onderstel gemonteerde ophanging worden gespannen.

Deze metaal-op-metaal aandrijving kan door de ontstane trillingen tot een aanzienlijke geluidsontwikkeling en tot een onrustig bedrijf voor de machinist leiden en daardoor de rijsnelheid beperken. Ook voortijdige slijtage door de hoge lokale belasting is het gevolg hiervan

Het door Continental nieuw ontwikkelde onderstel gebruikt een volrubber loopvlak met profiel voor de aandrijving om een optimale verdeling van de belasting creëren en een trillings- en geluidsarme bediening mogelijk maken. Door de volledig rubberen aandrijving wordt bovendien een langere levensduur van het totale systeem bereikt.

Tot 7 dB minder trilling

Voor de ontwikkeling van het nieuwe onderstel voor compacte rupsladers heeft Continental omvangrijke tests uitgevoerd. Onder meer werd een microfoon in de cabine van een actueel seriemodel geplaatst om de geluids- en trillingswaarden te registreren.

Bij nagenoeg elke geëvalueerde frequentie zorgt het nieuwe onderstel voor een lager geluidsniveau op de stoel van de machinisten en de handgrepen tot 7 dB. De data toonden bovendien een tot 5 dB lager geluidsniveau, wat betekent dat de geluidsintensiteit met de helft kon worden verminderd

Minder lawaai en trillingen maken het besturen van een compacte rupslader comfortabeler. De vermindering van de lichamelijke belasting voor de machinist komt zijn gezondheid ten goede en verbetert de werkomstandigheden.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven