Algemeen

Conti brengt meer veiligheid naar de tram

Continental veiligheid op trambaan
Door technologie van de auto naar de tram te brengen, wil Continental de veiligheid op en rond trams verbeteren (foto: Continental).

Veilige mobiliteit van de toekomt gaat veel verder dan automobiliteit en betekent ook meer veiligheid op de trambaan. Technologieconcern Continental wil de ‘Vision Zero’ van nul ongevallen daarom van de weg naar lokaal railverkeer overbrengen. Het concern heeft de kennis en technologische expertise om zware of zelfs dodelijke ongelukken met trams te verminderen. Continental zal die presenteren tijdens de internationale vakbeurs Inno Trans, 18 tot en met 21 september in Berlijn.

Meer dan tien miljoen mensen vertrouwen in Duitsland voor hun mobiliteit dagelijks op de bussen en trams van het openbaar vervoer. Op de Inno Trans presenteert Continental ideeën en concepten om het aantal ongevallen te verminderen en de veiligheid te verbeteren.

Het concern vertrouwt hiervoor op een consequente transfer van de uitgebreide kennis binnen de onderneming in allerlei takken van industrie. Voor trams kan het concern actieve en passieve assistentietechnologie in netwerken gebruiken.

Naar meer veiligheid

Zo kunnen voor auto’s ontwikkelde technologieën zoals radarsensoren en camera’s ook in trams op tijd voetganger, fietsers of kruisende voertuigen herkennen. De trambestuurder krijgt via een head-up display continu aanwijzingen over de bewegingen van voetgangers in het grensgebied of de naaste omgeving. Hetzelfde geldt voor voertuigen of andere hindernissen. In acute noodsituaties kan direct automatisch worden geremd.

Niet te voorkomen ongevallen zijn vaak het gevolg van onoplettendheid, lichtzinnigheid of onbekendheid. Met de techniek van Continental kan de actieve en passieve veiligheid van trams worden verbeterd. Tijdens de beurs in Berlijn wil het concern met trambouwers en openbaar vervoer bedrijven in gesprek gaan over toekomstige toepassing in railvoertuigen.

Het bedrijf voelt zich in de rug gesteund door de verzekeringsbranche. Deze heeft in september 2016 ongevallen met trams in Duitsland in de periode 2009 tot 2011 onderzocht en ongeveer 4100 incidenten geanalyseerd. 86% van de ongevallen met trams waarbij mensen gewond raakten, gebeurde op kruisingen of in de directe omgeving daarvan. Gemiddeld vinden ook nu nog dagelijks vier ongevallen met trams plaats, en ook nu vinden de meeste incidenten met ernstige gevolgen plaats op of vlak bij kruisingen.

Al sinds 1983onbemand

Anders dan bij trams, die vaak op openbare wegen onderweg zijn, zijn al decennia onbemande metrolijnen en monorails in het stedelijk verkeer in gebruik. De eerste zelfrijdende metro reed in 1983 in Lille en die vervoert jaarlijks 100 miljoen passagiers door de Noord-Franse regio. Wereldwijd zijn in zo’n veertig steden onbemande lijnen in gebruik; de oudste van Duitsland is die in Neurenberg (sinds 2008).

Actieve en passieve assistentietechnologieën ondersteunende trend naar toenemende automatisering.Met zijn mobiliteitsdeskundigen en technologieën kan Continental bovendien voor meer efficiency en duurzaamheid op de rails zorgen. Lichtere producten zoals luchtveren en oppervlaktematerialen reduceren het gewicht en daarmee de vereiste aandrijfenergie.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven