Algemeen

Computersimulatie levert prognose

Prognose spoorcapaciteit door IPH
Is hier nog ruimte voor meer treinen? Met een simulatie kon het IPH duidelijk maken, of een goederenstation maximaal belast wordt of dat er nog verborgen reserves inzitten. Foto: Frank Dahagam / Creative Commons

Voorafgaande aan de grote investeringen zal menig onderneming graag een blik in de toekomst werpen. Of het nu gaat om de aankoop van een extra machine, het bouwen van een nieuwe fabriek of uitbreiding van bedrijfsoppervlakte: meestal is moeilijk in te schatten of de investering in 10 jaar zijn vruchten heeft afgeworpen. Kijken in de toekomst wordt mogelijk met behulp van een simulatie van materiaalstromen.

Het Institut für Integrierte Produktion Hannover (IPH) kon voor een klant uit Oostenrijk de vraag beantwoorden, of een eigen aansluiting op een station geschikt is voor de toekomst. Sinds 2012 werken de ingenieurs aan hun realistische simulatie van het treinstation en hebben daarvoor zelf de software Plant Simulation verder ontwikkeld.

De OMV Refining & Marketing GmbH exporteert zelf rangeerstations, waar de treinen met een ruwe olie kunnen worden gelost en weer geladen worden met stookolie, benzine of diesel. Of de infrastructuur over 10 jaar nog voldoende is of dat er nieuwe rails moeten worden aangelegd, zou het IHP duidelijk kunnen maken met een computer simulatie.

Nu al wordt op het rangeerstation van de onderneming elke maand een viercijferig aantal wagons afgehandeld. In de toekomst zullen dat er beduidend meer moeten worden, omdat OMW verder wil groeien en omdat het goederentransport van de weg naar de rails wordt verplaatst.

Prognose goederenstroom

Hoeveel extra treinen er op het overslagstation kunnen worden geladen of gelost, voordat de grens van de infrastructuur wordt bereikt, kon met behulp van de simulatie zeer nauwkeurig worden voorspeld. Het maken van het model was echter kostbaar. Sinds 2012 hebben de IPH-ingenieurs hier al aan gewerkt. Om het totale gebruik realistisch te kunnen afbeelden, ontwikkelden ze speciale algoritmes voor het moduleren van de treinen en dit te implanteren in de software Plant Simulation.

De ingenieurs moesten daarbij op talrijke details letten, zoals de maximumsnelheid en afsluiting van bepaalde sporen of het maximale toelaatbare gewicht en de maximale lengte van de trein tot aan de planning van de dienstroosters van het personeel. De mens was hierbij de grootste uitdaging, specifiek de intelligentie van de treinmachinist. Teneinde realistische computersimulaties te krijgen, moesten de treinen zich zodanig verplaatsen, alsof ze door verschillende personen, die onafhankelijk van elkaar denken en beslissen, zouden worden bestuurd.

Voor het computermodel van het rangeerstation hebben de IPH ingenieurs de software Plant Simulation zelf verder ontwikkeld.
Voor het computermodel van het rangeerstation hebben de IPH ingenieurs de software Plant Simulation zelf verder ontwikkeld.

Dankzij de simulatie kan OMV een efficiëntere gebruik van het station organiseren en verborgen reserves benutten. De IPH-ingenieurs constateerden bijvoorbeeld aan de hand van het model, dat de locomotieven bijna de helft van de tijd leeg rijden, of wachten zonder een wagon. Het bedrijf kan nu ook eenvoudig controleren, of het lonend is om extra spoor te bouwen voor de los-terminals en weet al van tevoren, hoeveel treinen daar later extra kunnen worden afgehandeld.

“Materiaalstroom simulaties zijn in staat om complexe logistieke problemen zeer realistisch in beeld te brengen”, zegt Georg von Dömming, projectingenieur een simulatie-expert bij het IPH. En dit geldt niet alleen voor stations. Ook andere vraagstukken kunnen op deze manier worden opgelost: is de nieuwe fabriek goed gedimensioneerd of al over een paar jaar te klein? Is de aanschaf van een extra machine noodzakelijk, of kan het bestaande machinepark nog beter worden benut? Materiaalstroom simulaties maken een kleine blik in de toekomst mogelijk en helpen op deze manier bij belangrijke beslissingen.

Is hier nog ruimte voor meer treinen? Met een simulatie kon het IPH duidelijk maken, of een goederenstation maximaal belast wordt of dat er nog verborgen reserves inzitten.

 

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven