Algemeen
Candela P-30 Stockholm
De gloednieuwe Candela P-30, met een capaciteit van 30 passagiers, vliegt op computergestuurde draagvleugels (foto's: Candela)

We kennen ze wel, de watertaxi’s en andere personenferry’s die passagiers van de ene kant van een rivier naar de andere kant brengen. Of via het water naar een heel andere plek in de stad. In de Zweedse hoofdstad Stockholm met zijn vele eilanden varen momenteel zo’n 60 deels verouderde dieselaangedreven veerboten, waarvan sommige onderdeel uitmaken van het openbaar vervoer. Maar daar komt verandering in dankzij de draagvleugelferry Candela P-30.

Veerboten zijn voor toeristen een leuke en mooie vorm van stadsvervoer, de dagelijkse pendelaars willen juist zo snel en comfortabel mogelijk naar hun bestemming. En nu diverse grote steden ook hun bussen elektrificeren, waarom dan niet de veerboten, dachten ze bij het Zweedse technologiebedrijf Candela. De Candela P-30 wordt in een gezamenlijk pilotproject ontwikkeld met Region Stockholm, en zal in 2022 worden gelanceerd.

80 procent minder energieverbruik

Het blijft niet bij elektrificatie alleen, dat kunstje kennen meer scheepsbouwers. De gloednieuwe Candela P-30, met een capaciteit van 30 passagiers, vaart (vliegt) op computergestuurde draagvleugels. Door de veel lagere wrijving vermindert het energieverbruik met 80% in vergelijking met de snelle elektrische veerboten van vandaag. Dit draagt tevens bij aan de grote volledig elektrische actieradius bij hoge snelheden.

Candela P30

Dankzij de hogere dienstsnelheden kan de P-30 meer passagiers verder en sneller te vervoeren dan om het even welk ander elektrisch schip. Ook zijn langere routes mogelijk omdat de draagvleugelferry meer dan drie uur kan reizen met 20 knopen kruissnelheid alvorens op te laden. Een lithium-ion batterijpakket van 180 kWh zorgt daarvoor. Candela zegt dat haar technologie toegepast kan worden op watertaxi’s vanaf 12 personen tot passagiersschepen met een capaciteit va 300 personen.

Elektrische pod-aandrijvingen

In de achterste draagvleugel bevinden zich 2 x 60 kW elektrische pod aandrijvingen, die de draagvleugelferry een dienstsnelheid moet geven van zo’n 20 tot 25 knopen. De nieuwe ferry is verder comfortabel dankzij de Flight controller, een computer die honderd keer per seconde de neus- en rolneiging van de boot analyseert en automatisch de draagvleugels aanpast om hem vlak boven de golven te houden.

Candela P30

Dankzij de computer en de software is de rit kunstmatig stabiel, waardoor volgens Candela, zelfs de meest zeezieke passagiers een glimlach op hun gezicht krijgen. De nieuwe P-30 is gebaseerd op Candela’s elektrische draagvleugelboottechnologie voor pleziervaartuigen. Het bedrijf bouwt al enkele jaren de elektrische 25 voet lange Candela Seven en doet daarmee goede zaken in Europa.

In onderstaande video toont het bedrijf de werking van het draagvleugelsysteem op de Candela Seven. Ook is te zien dat het vaartuig veel stabieler over de golven vaart.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven