Algemeen
Elsto AGV motorreductor pancake motor
Door de groeiende vraag ontwikkelt ELSTO steeds vaker compacte motorreductorcombinaties voor AGV’s (foto's: Elsto)

Voor een Nederlandse industriële robotproducent heeft ELSTO een zeer compacte pancake motorreductorcombinatie ontwikkeld en in productie genomen. Deze accu gevoede aandrijfcombinatie is specifiek ontwikkeld voor een Automatisch Geleid Voertuig.

ELSTO zorgt voor maatwerk componenten die volledig zijn afgestemd op het ontwerpdoel van de robotproducent. Ervaren engineers gebruiken de laatste technologische ontwikkelingen op het gebied van aandrijfsystemen en productietechnologieën.

Modulaire systeemoplossingen

En zorgen samen met robotproducenten voor probleemloos functionerende AGV’s die het verschil maken. Zo wordt op dit moment in nauwe samenspraak met de klant verdere invulling aan meerdere AGV ontwerpen gegeven.

Doordat ELSTO AGV’s regelmatig voorziet van gecombineerde systemen zijn bepaalde modules in andere toepassingen herbruikbaar. Het ontwikkelen van modulaire systeemoplossingen scheelt tijd en zorgt dat de ontwikkelingskosten lager zijn dan wanneer een project vanaf nul begint. De vijf functionele componenten van modulaire systemen zijn de energievoorziening, energiebeheersing, besturing, motor en aandrijving.

Optimale energiestromen

Het is voor de energiehuishouding belangrijk dat de elektromotor en de accu van het AGV zorgvuldig op elkaar worden afgestemd. Door het benodigde vermogen van de aandrijving te vermenigvuldigen met de gewenste werktijd wordt de noodzakelijke accucapaciteit berekend. Dat een efficiënte en goed afgestemde motorreductorcombinatie een kleinere en compacte accu mogelijk maakt spreekt voor zich.

Motorreductorcombinatie

Door de groeiende vraag ontwikkelt ELSTO steeds vaker compacte motorreductorcombinaties voor AGV’s. Meestal zijn de motorreductoren samengebouwd met van rubberen banden voorziene velgen waarmee het motorvermogen op de werkvloer wordt overgebracht. De motoren en daarmee de wielen kunnen los van elkaar worden aangestuurd.

Mede op basis van het aantal motoromwentelingen weet de robot hoe ver hij heeft gereden vanaf het startpunt. De diameter van de banden is dus een bepalende factor in de nauwkeurigheid van deze meting. Slijtage of een verminderde bandenspanning kunnen er voor zorgen dat de rijwerkgegevens uit de pas gaan lopen met de sensorinformatie.

Pancake-motoren

Pancake DC servomotoren bieden hoog dynamische eigenschappen, goede controleerbaarheid en een snelle start-stop. Ideaal voor precisie aangedreven toepassingen met een laag koppel, lage snelheid en lage massatraagheid. Deze speciale motoren hebben een lange levensduur en zijn bijzonder geschikt voor toepassingen met directe aandrijvingen, zoals AGV’s.

De temperatuur in de motor kan door wisselende belastingen en omgevingsinvloeden behoorlijk oplopen. Om de motor tegen deze hoge temperaturen te beschermen kan isolatiemateriaal tussen de wikkeling worden aangebracht. Isolatieklasse F houdt bijvoorbeeld in dat de gebruikte isolatiematerialen voor de wikkeling minimaal geschikt zijn voor temperaturen tot 155°C.

Schoonmaakrobot

Een robotproducent vroeg ELSTO onlangs om een compacte aandrijfcombinatie voor een schoonmaakrobot te ontwikkelen. Het automatisch geleide voertuig heeft slechts twee wielen, maar is zeer stabiel omdat het rijwerk aan de voorzijde steunt op een voertuigbrede kunststof schuif. Deze AGV moet op een laag tempo en met weinig kracht worden aangedreven. Het rijwerk heeft dus een laag vermogensverbruik.

Vanwege de beoogde compactheid is de motor zo ontworpen dat het motorhuis ook fungeert als deel van het reductorhuis. Hiermee past de goed afgesloten stofvrij en onderdompeldichte (IP67) aandrijving precies in de beschikbare ruimte van de machine.

Speciale aandrijving

De speciale aandrijvingen leveren een uitgaand nominaal koppel van 70 Nm en indien nodig kortstondig 400 Nm. De gecalculeerde levensduur onder volle belasting is 500.000 uur en daarmee gelijk aan de beoogde levensduur van de machine zelf. Zo ontstaat een ‘for-life’ montage met een gunstige ‘Total Cost of Ownership’.

De klantspecifieke motor heeft een relatief laag vermogen, koppel en toerental. Het nominale vermogen is 135 W voor een continue bedrijf (S1) met een maximaal koppel van 1,29 Nm. De nominale spanning is 8,5 Volt AC. Het nominale toerental is 1000 min-1en het maximale toerental 2000 min-1.

Lees het complete artikel over de AGV-aandrijvingen van ELSTO in de komende Aandrijftechniek

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven