Algemeen
Item aluminium profielen bij Chinese Muur
De gondels van Wiegand zijn opgebouwd met Item aluminium profielen en platen en polycarbonaat ramen (foto's: Item Industrietechnik GmbH).

De aluminium profielen van Item uit Solingen worden niet alleen in de industrie gebruikt. Zo gebruikte attractiebouwer Josef Wiegand uit Rasdorf (ten noorden van Würzburg) de Item componenten voor de constructie van zijn transport- en belevenisbaan Wie-Li. Een frame uit gebogen en rechte profielen vormt de basis voor stabiele, lichte en corrosiebestendige gondels. Bij de Chinese Muur laten ze 500 personen per uur een hoogteverschil van 113 m overwinnen.

Josef Wiegand is opgericht in 1963 en hield zich aanvankelijk bezig met de verkoop van skiliften. Om de liften ook in de zomer te kunnen gebruiken ontstond in 1975 de eerste zomerrodelbaan. Intussen behoren ook droge en natte glijbanen en transportsystemen tot het programma.

Op basis van componenten van profielenfabrikant Item construeerde het bedrijf een chassis voor een kabelbaan met meerdere wagens op wielen, die het verkoopt onder de handelsnaam Wie-Li. Gezien de jarenlange samenwerking met Item koos Josef Wiegang ook voor het project bij de Chinese Muur voor deze profielen.

Aluminium profielen

Een van de nieuwste projecten van het bedrijf uit Rasdorf is een 1155 m lange baan in de regio Shui Chang Cheng, ten noorden van Beijing. Twee kabels trekken de gondels naar de Grote Muur in twee trappen over een lengte van 290 m naar een hoogte van 113 m. De 21 gondels bieden ieder plaats aan zes personen en hebben samen een capaciteit van 500 personen per uur.

De frames van de gondels bestaan uit aluminium profielen die met behulp van hoekplaten in hoeken van 30° tot 90° met elkaar worden verbonden. In de groef van de profielen worden moeilijk ontbrandbare aluminium composietenplaten of doorzichtige vensters uit polycarbonaat geplaatst, die slagvast zijn en bestand tegen weersinvloeden. Afdichtingsprofielen fixeren de vlakke elementen in de groeven.

Chinese Muur aluminium profielen

De Wie-Li overwint bij de Chinese Muur een hoogteverschil van 113 m.

Aan één zijde bevindt zich een schuifdeur. Het geleidingssysteem hiervan bestaat uit een C-rail systeem van Item. Afhankelijk van het weer kann het schuifdak worden geopend of gesloten. Door de modulaire bouwwijze is een optimale aanpassing aan het roestvast stalen onderstel mogelijk.

Aluminium gondels

Inmiddels werken de twee bedrijven samen in een nieuw project in China, waarin waarbij veertig vergelijkbare gondels zijn besteld. Dit Wie-Li systeem moet een traject van 900 m afleggen en daarbij een hoogteverschil van 180 m overwinnen. Deze kabelbaan moet bezoekers naar de heilige berg Huà Shān in de buurt van Xi’an brengen. Ook is nog een tweede project met veertig gondels gepland.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven