Algemeen
De Chinese autoproducenten straten weer langzaam op. Mondkapjes en afstand bewaren in de productie

De afgelopen week stopten diverse autofabrieken met hun productie zowel in Europa, de VS maar ook in landen als Turkije, India, Thailand en Zuid-Afrika. Uit China komen nu de eerste positieve berichten over opstartende producties en afleveringen. Mondkapjes, desinfectie-regimes, drones en video-checks worden ingezet.

China is hard getroffen door de Corona-crisis. Maar door de ingrijpende maatregelen van de overheid in januari, is het land nu langzaam aan het opkrabbelen. Een van de bedrijven die onlangs opstartte is fabrikant Polestar. In hun fabriek in Luqiao, China, lopen de eerste modellen van de Polestar 2 van de band, de eerste elektrische auto die in deze fabriek wordt gebouwd. De fabriek is eigendom van Zhejiang Geely Holding en wordt beheerd door Volvo Cars. De eerste exemplaren worden, als alles goed gaat, deze zomer geleverd aan klanten in Europa, gevolgd door China en Noord Amerika. Overigens begon Zhejiang Geely Holding onlangs met een luchtbrug om medische apparatuur en middelen richting Europa te krijgen.

“De wereld staat op z’n kop door de coronavirus-pandemie”, zegt Thomas Ingenlath, CEO van Polestar. “We starten met de productie onder uitdagende omstandigheden, en hebben een sterke focus op de gezondheid en veiligheid van onze mensen. Dit is een geweldige prestatie en het resultaat van enorme inspanningen van zowel de teams in de fabriek als daarbuiten in de leveranciersketen.” Op de productiefoto’s zien we dat alle medewerkers mondkapjes dragen en voldoende afstand bewaren.

De volledig elektrische hatchback Polestar 2, concurrent van de Tesla 3, is in zijn eerste productiejaar beschikbaar met 300kW/408pk, vierwielaandrijving en een 78 kWh sterke accu met een maximaal bereik van 470 km (WLTP). Het is tevens de eerste productieauto ter wereld met een geïntegreerd Android infotainmentsysteem met onder meer Google Assistant, Google Maps en de Google Play Store.

Desinfectieregime

Geely Auto lanceerde in februari een online aankoopprogramma compleet met het thuis afleveren van het voertuig. Niet alleen voert het bedrijf de auto door een volledig ‘desinfectieregime’, het biedt nu ook dronelevering in geselecteerde gebieden aan, waardoor een potentiële ‘face-to-face-transactie’ wordt geëlimineerd.

Geely lanceerde zijn online bestelsysteem op 10 februari als een one-stop-shop voor Chinese klanten. Hierbij kunnen ze digitaal voertuigen bekijken, specificaties wijzigen, financiering en verzekering regelen, en tot slot een contactloze levering aan huis/werk bestellen in plaats van de gebruikelijke aflevering bij de dealer. Het online portaal dient als centrale interface van waaruit de bestellingen naar de lokale dealers worden gestuurd voor verwerking. Kopers kunnen zelfs een proefrit aan huis plannen in samenwerking met hun dealer.

Drone levert sleutels af

Als onderdeel van het programma is Geely tot het uiterste gegaan om te zorgen voor een hygiënisch proces, waarbij elk voertuig vóór de levering wordt gereinigd en geïoniseerd. Nu voegt het nog een laag toe aan het proces, waarbij drones worden belast met het maken afleveren van de sleutel. Elke drone draagt de set sleutels over van de dealer en levert ze af bij de voordeur of op het balkon van de klant.

Meekijken in de werkplaats

Maar ook in Europa wordt geanticipeerd op het coronavirus. Fabrieken mogen dan wel dicht zijn, onderhoud gaat wel door. Toch spoort Ford mensen aan om thuis te blijven. PickUp&Clean bestaat uit een gratis haal- en brengservice van de auto, sleuteloverdracht op locatie en Ford Video Check. Klanten hoeven niet onnodig de deur uit, omdat de auto wordt opgehaald.

De sleuteloverdracht kan op iedere locatie, bijvoorbeeld thuis of op het werk. Voor mensen met vitale beroepen een ideale uitkomst; de auto kan worden opgehaald op het werk en daar, na de service beurt, ook weer worden afgeleverd. Of juist tijdens de schaarse momenten van rust, kan de auto thuis worden opgehaald en afgeleverd en hoeft de klant geen tijd te besteden aan een rit naar de dealer.

Dankzij Ford Video Check kan de klant op ieder moment worden ingelicht over de status van de auto. Zo wordt de klant via een video, gemaakt door de Ford-monteur, op de hoogte gesteld over de status van de auto. Op deze manier blijft het contact met de dealer persoonlijk.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven