Algemeen

CAN in Automation publiceert DSP CiA 601

DSP van CiA 601
Bemonstering van een recessieve bit op de zendnode met en zonder vertragingscompensatie in de node (bron: CIA).

Non-profit organisatie CAN in Automation (CiA) heeft deel 1 van de CiA 601-1 (aanbevolen richtlijnen voor CAN FD node- en systeemontwerp) vrijgegeven. De CiA 601 serie richtlijnen en aanbevelingen vult het gat tussen de ISO-normen voor CAN FD en systeemontwerpspecificaties.

Deel 1 geeft specificaties en richtlijnen voor het interface-ontwerp voor de fysieke laag voor automotive elektronische regelaars en niet-automotive apparatuur die de CAN FD data link layer zoals gedefinieerd in ISO 11898-1 ondersteunen. De gerelateerde CAN snelle fysieke laag is gedefinieerd in de geharmoniseerde norm ISO 11898-2, die de specificatie van de high-speed transceivers met een low-power modus (voorheen bekend als ISO 11898-5) en/of met selectieve wake-up functionaliteit (voorheen bekend als ISO 11898-6).

DSP voor CiA 601

Deel 1 wordt uitgebracht als een voorstel voor een normontwerp (Draft Standard Proposal, DSP). Het specificeert de Tx zendvertragingstijd symmetrie, de eisen voor Rx vertragingssymmetrie en de recessieve bit-tijd bij de ontvangende node voor de RxD pin bij verschillende bitsnelheden (1 Mb/s, 2 Mb/s en 5 Mb/s). Het document omvat ook vuistregels hoe de vertraging in de verzendende node te berekenen met en zonder galvanische scheiding.

Deel 1 zal vaak worden bijgewerkt, afhankelijk van de ervaringen met ontwikkelingen van prototypes bij OEM’s en CAN FD plug-bijeenkomsten die worden georganiseerd door CAN in Automation. Het document is voor herzieningsdoeleinden op verzoek ook beschikbaar voor niet-leden. In het bijzonder autofabrikanten en Tier 1 leveranciers worden uitgenodigd om commentaar en verdere aanbevelingen te gegeven die kunnen worden geëvalueerd en besproken in de CiA Interest Group CAN FD.

Deel 2 (aanbevelingen voor host controller interfaces) en deel 3 (specificatie van systeemontwerp) van CiA 601 zijn nog in ontwikkeling. Ook deel 4 is in voorbereiding. Dit introduceert en specificeert een beltoononderdrukking technologie voor ster- en hybride topologieën. Deze onderdelen zullen worden uitgebracht als DSP wanneer de CAN FD groep alle binnengekomen opmerkingen heeft beoordeeld en geïmplementeerd.

  • Siemens Gamesa

    Serieproductie van 11 MW windturbines gestart in Cuxhaven

    De eerste geassembleerde turbine zal worden geïnstalleerd in het offshore windpark Hollandse Kust Zuid (foto: Siemens Gamesa)Op 14 januari 2022 verliet de eerste in serie gefabriceerde SG 11.0-200 DD gondel de Siemens Gamesa fabriekshal in Cuxhaven. De fabriek is sinds de zomer maandenlang omgebouwd en… Lees verder →

  • Audi en RWE slaan energie op in second life EV-accu’s

    Audi en RWE slaan energie op in second life EV-accu’s

    Audi en RWE slaan energie op in second life EV-accu’s (Foto: Audi)Energiemaatschappij RWE heeft recent een opslagfaciliteit geopend. Deze is gebaseerd op gebruikte hoogspanningsaccu’s (EV-accu’s) van elektrische Audi’s. De installatie staat op het terrein van de waterkrachtcentrale van RWE aan een stuwmeer bij Herdecke in… Lees verder →

  • Intelligente aandrijvingen Nord creëren conditiebewaking voor predictief onderhoud

    Intelligente aandrijvingen Nord creëren conditiebewaking voor predictief onderhoud

    Intelligente aandrijvingen Nord creëren conditiebewaking voor predictief onderhoud. (Foto: Nord Drivesystems )Nord Drivesystems zet met zijn intelligente aandrijvingen sterk in op predictief onderhoud. Predictief onderhoud is de systematische voortzetting van conditieonderhoud. Het heeft als doel machines en installaties proactief te onderhouden. De methodiek kan veranderingen… Lees verder →

  • Datum SPS 2022 bekend

    SPS 2022 Neurenberg schuift iets naar voren

    Impressie van een eerdere editie van Smart Production Solutions (Foto: Paul Quaedvlieg)SPS 2022 (Smart Production Solutions) vindt dit jaar plaats van 8 t/m 10 november 2022 in Neurenberg, twee weken eerder dan in voorgaande jaren. In tijden van pandemie geeft dit de hele branche volgens… Lees verder →

  • Festo op weg naar klimaatneutraliteit

    Festo investeert fors op weg naar klimaatneutraliteit

    Festo gaat zijn CO₂-voetafdruk de komende twee jaar enorm verkleinen (Foto: Festo)Festo is op weg naar klimaatneutraliteit. “Festo gaat zijn CO₂-voetafdruk de komende twee jaar enorm verkleinen. Als gevolg hiervan zullen tegen het einde van 2023 al onze productie- en logistieke locaties, evenals de Duitse… Lees verder →

  • Damen koopt batterijcontainer Skoonbox

    Damen koopt batterijcontainer Skoonbox

    Damen koopt batterijcontainer Skoonbox (Foto: Damen)Damen Shipyards Group heeft de Skoonbox overgenomen van Skoon Energy. De maritiem gecertificeerde, multi-inzetbare batterijcontainer zal worden ingezet om op eigen werven duurzame stroom te leveren voor toepassingen waar nu nog vooral dieselgeneratoren of scheepsmotoren worden gebruikt. Deze eerste 20-voets… Lees verder →

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven