Algemeen

CAN in Automation publiceert DSP CiA 601

DSP van CiA 601
Bemonstering van een recessieve bit op de zendnode met en zonder vertragingscompensatie in de node (bron: CIA).

Non-profit organisatie CAN in Automation (CiA) heeft deel 1 van de CiA 601-1 (aanbevolen richtlijnen voor CAN FD node- en systeemontwerp) vrijgegeven. De CiA 601 serie richtlijnen en aanbevelingen vult het gat tussen de ISO-normen voor CAN FD en systeemontwerpspecificaties.

Deel 1 geeft specificaties en richtlijnen voor het interface-ontwerp voor de fysieke laag voor automotive elektronische regelaars en niet-automotive apparatuur die de CAN FD data link layer zoals gedefinieerd in ISO 11898-1 ondersteunen. De gerelateerde CAN snelle fysieke laag is gedefinieerd in de geharmoniseerde norm ISO 11898-2, die de specificatie van de high-speed transceivers met een low-power modus (voorheen bekend als ISO 11898-5) en/of met selectieve wake-up functionaliteit (voorheen bekend als ISO 11898-6).

DSP voor CiA 601

Deel 1 wordt uitgebracht als een voorstel voor een normontwerp (Draft Standard Proposal, DSP). Het specificeert de Tx zendvertragingstijd symmetrie, de eisen voor Rx vertragingssymmetrie en de recessieve bit-tijd bij de ontvangende node voor de RxD pin bij verschillende bitsnelheden (1 Mb/s, 2 Mb/s en 5 Mb/s). Het document omvat ook vuistregels hoe de vertraging in de verzendende node te berekenen met en zonder galvanische scheiding.

Deel 1 zal vaak worden bijgewerkt, afhankelijk van de ervaringen met ontwikkelingen van prototypes bij OEM’s en CAN FD plug-bijeenkomsten die worden georganiseerd door CAN in Automation. Het document is voor herzieningsdoeleinden op verzoek ook beschikbaar voor niet-leden. In het bijzonder autofabrikanten en Tier 1 leveranciers worden uitgenodigd om commentaar en verdere aanbevelingen te gegeven die kunnen worden geëvalueerd en besproken in de CiA Interest Group CAN FD.

Deel 2 (aanbevelingen voor host controller interfaces) en deel 3 (specificatie van systeemontwerp) van CiA 601 zijn nog in ontwikkeling. Ook deel 4 is in voorbereiding. Dit introduceert en specificeert een beltoononderdrukking technologie voor ster- en hybride topologieën. Deze onderdelen zullen worden uitgebracht als DSP wanneer de CAN FD groep alle binnengekomen opmerkingen heeft beoordeeld en geïmplementeerd.

  • Bakker Sliedrecht zet schouders onder conditiegestuurd onderhoud voor schepen

    Bakker Sliedrecht ontwikkelt conditiegestuurd onderhoud om onderhoudscyclus van schepen te optimaliseren. (Foto: Bakker Sliedrecht)Bakker Sliedrecht schakelt als een van de eerste bedrijven in de maritieme sector deels over van tijdgestuurd onderhoud naar conditiegestuurd onderhoud. Daarbij worden de daadwerkelijke status en conditie van elektrische aandrijfsystemen en… Lees verder →

  • 20ft energiecontainers van ZES zorgen voor emissievrije binnenvaart

    Een interessant concept van ZES: verwisselbare containers als energiedrager voor de binnenvaart (foto: ZES)Onlangs startte Zero Emission Services (ZES) met de vaart van de Alphenaar, het eerste Nederlandse binnenvaartschip dat voor de energievoorziening gebruik maakt van verwisselbare energiecontainers. Het voorheen diesel-elektrische schip vaart tussen Alphen… Lees verder →

  • Booming EV-markt stuwt activiteiten ABB Innovation Lab Delft

    In het E-mobility Innovation Lab passen allerlei elektrische voertuigen zoals deze grote heftruck, zodat de technici diverse metingen kunnen uitvoerenHet spiksplinternieuwe Innovation Lab voor EV-charging van ABB staat in Delft. Daar ontwikkelt het bedrijf, in co-creatie met vrijwel alle producenten van voertuigen, slimme laadsystemen en… Lees verder →

  • Bihl+Wiedemann ASi counter

    Nieuwe ASi-5 tellermodule van Bihl+Wiedemann voor kosteneffectieve oplossingen

    Dankzij talrijke functies en de vier individueel instelbare ingangen kunnen met de flexibele ASi-5 tellermodule de meest uiteenlopende toepassingen kosteneffectief worden opgelost (bron: Bihl+Wiedemann)Bihl+Wiedemann GmbH introduceert een nieuwe ASi-5 tellermodule. Hierop zijn nieuwe functies te vinden zoals frequentie- en periodeduurmeting of het nieuwe 32-bits waardebereik… Lees verder →

  • WEG introduceert assortiment efficiënte WECN motoren

    WEG heeft haar assortiment elektronisch gecommuteerde motoren (WECM) geïntroduceerd (Foto: WEG)WEG heeft het assortiment elektronisch gecommuteerde motoren (WECM) geïntroduceerd. De motoren voldoen aan de veiligheids- en betrouwbaarheidseisen voor afzuig- en ventilatiesystemen — met verschillende energieverbruikwaarden voor allerlei toepassingen voor luchtverplaatsing en damp- en rookafzuiging. Het… Lees verder →

  • Baumüller brengt update voor servomotor met hygiënisch ontwerp op de markt

    Baumüller heeft zijn RVS servomotor serie HYG1 verbeterd. (Foto: Baumüller)De Neurenbergse automatiserings- en aandrijfspecialist Baumüller reviseert zijn RVS servomotor serie HYG1 voor processen met strenge hygiëne-eisen. Baumüller heeft zijn serie servomotoren voor agressieve omgevingen en voor industrieën met zeer hoge hygiëne, zuiverheid en corrosiebeschermings-standaarden herzien.… Lees verder →

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven