Algemeen
Juist voor lange onbemande vluchten is vliegen op de combinatie zonne-energie en elektriciteit een prima keuze (foto: Airbus)

Het Britse ministerie van defensie heeft bij Airbus Defence and Space twee zonne-energie aangedreven Zephyr 8 toestellen besteld.

De Zephyr 8 is een zogenoemd High-altitude pseudo-satellite (HAPS) luchtvaartuig dat op een hoogte van 65.000 ft (19.812 m) verkenningsvluchten gaat uitvoeren boven land en zee. Ook zal het toestel gebruikt worden voor het verzorgen van communicatieverbindingen. Airbus voerde in 2010 al vluchten uit met de Zephyr 7. Dat toestel bleef toen veertien dagen onafgebroken in de lucht.

Vergeleken met dat toestel is de Zephyr 8 dertig procent lichter en kan de helft meer accu’s meenemen. Ook is de spanwijdte groter: 25 m tegen 22,5 m. De Zephyr 8 is momenteel in aanbouw bij de Airbusvestiging in Farnborough. Gemikt wordt op een eerst vlucht midden volgend kaar. Het toestel moet uiteindelijk een maand onafgebroken gaan vliegen, waarna het terugkeert voor onderhoud.

In het komende nummer van AT-aandrijftechniek is alles te lezen op het gebied van de ontwikkelingen van het vliegen op elektriciteit.

Bron: Piloot en Vliegtuig

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven