Algemeen
Bosch Rexroth demonstreert het potentieel van modulaire en sterk gedigitaliseerde productie op een oppervlakte van ongeveer 500 vierkante meter (Foto: Bosch Rexroth).

Bosch Rexroth opent zijn klanten- en innovatiecentrum in het Science Park in Ulm. De in 2019 aangekondigde nieuwbouw is voltooid. Met het nieuwe centrum intensiveert de specialist in aandrijf- en besturingstechniek zijn cross-technologische ontwikkelingsactiviteiten. De nadruk ligt op de automatisering van fabrieken en de elektrificatie van mobiele machines.

De innovaties worden ontwikkeld in nauwe samenwerking tussen Bosch Rexroth, klanten en gebruikers. Noviteiten kunnen worden ervaren, getest en verder ontwikkeld in een modelfabriek en op een groot buitenterrein.
“In Ulm brengen we samen wat bij elkaar hoort: klanten en innovaties. Innovaties zijn pas succesvol als ze een oplossing bieden voor de uitdagingen van de klant – zowel op economisch vlak als op het vlak van duurzaam gebruik van hulpbronnen”, aldus Rolf Najork, lid van de Raad van Bestuur van Robert Bosch GmbH en verantwoordelijk voor industriële technologie, en voorzitter van de Raad van Bestuur van Bosch Rexroth AG.

Van basisproduct tot prototype

Producten met een hoog softwaregehalte die een flexibele industriële productie mogelijk maken en de uitstoot van mobiele machines verminderen, worden hoofdzakelijk ter plaatse ontwikkeld. De ontwikkelingsteams testen nieuwe producten en oplossingen eerst virtueel en zetten de hoofdfunctie vervolgens om in een Minimum Viable Product (MVP). Dit is een basisproduct zonder volledig uitgewerkte gedetailleerde functies. Bosch Rexroth gebruikt dit om met klanten te praten over reële toepassingen van het productidee. Op basis van de feedback van de klant wordt het product (MVP) verder ontwikkeld en wordt een prototype gecreëerd. Op die manier wordt bij de ontwikkeling voortdurend rekening gehouden met de ervaring van de klant. “Door de kennisuitwisseling met onze klanten zien wij de noodzaak van betrouwbare en snelle innovatie. Op die manier willen we het aantal succesvolle productlanceringen minstens verdubbelen en ze sneller op de markt brengen,” zegt Najork.

Modelfabriek

Een wezenlijk onderdeel van het klanten- en innovatiecentrum is de modelfabriek. Op ongeveer 500 vierkante meter demonstreert het bedrijf de mogelijkheden van modulaire en sterk gedigitaliseerde productie. Hier worden bijvoorbeeld autonome transportsystemen voor de intralogistiek, zelflerende robots voor het orderpicken, of zelfs automatische productieassistenten met een op sensoren gebaseerde, virtuele beschermingsfunctie op een intralogistieke vloer gebruikt.

Bosch Rexroth kan in de modelfabriek demonstreren hoe machines, systemen en handmatige werkstations met behulp van simulaties kunnen worden geoptimaliseerd en omgebouwd. (Foto: Bosch Rexroth)

Digitalisering

De digitalisering van alle componenten en systemen opent nieuwe perspectieven voor machinebouwers en fabrieksoperatoren: uitgebreide softwarefuncties en evalueerbare gegevens vormen de basis voor een efficiënter gebruik van machines in de fabriek van de toekomst. Daartoe worden steeds meer functies van de hardware naar de software verschoven en wordt de functie aangevuld met een digital twin.
Bosch Rexroth kan in de modelfabriek demonstreren hoe machines, systemen en handmatige werkstations met behulp van simulaties kunnen worden geoptimaliseerd en omgebouwd. Baanbrekende ideeën worden zo onder realistische omstandigheden getest.

Elektrificatie

Naast fabrieksautomatisering concentreert Bosch Rexroth zich in Ulm op de elektrificatie van mobiele machines zoals wielladers of graafmachines. Deze worden bijvoorbeeld gebruikt in de land- en bosbouw, op bouwterreinen of voor het laden en lossen van vracht in havens. Volledig geëlektrificeerd, zijn de machines plaatselijk emissievrij.
Om de nieuw ontwikkelde elektromotoren en inverters verder te optimaliseren volgens de eisen van de klant, beschikt het bedrijf in Ulm over een krachtige testbank voor elektrische aandrijvingen van mobiele machines. Hiermee wordt een piekvermogen van maximaal 830 kW bereikt.

Buitenruimte en scholingslokalen

Tot het klanten- en innovatiecentrum met meer dan 8.500 m² gebouwoppervlakte behoort ook het TechPark, een buitenruimte van ongeveer 10.000 m² met werkplaatsen en een testruimte voor elektrisch aangedreven mobiele machines. Hier zullen ook klantenevenementen in de open lucht worden gehouden.

Eigen academie

Digitalisering, netwerken en IoT geven permanent vorm aan het werk in fabrieken. De know-how van geschoolde werknemers moet gelijke tred houden met deze ontwikkeling. In de eigen academie leidt Bosch Rexroth medewerkers en klanten op en maakt hen klaar voor Industrie 4.0. Hiervoor zijn in het innovatiecentrum trainingsruimten en -systemen ingericht. Hier leren geschoolde werknemers hoe machines en werkstations in een netwerk kunnen worden opgenomen en hoe uit gegevens toegevoegde waarde kan worden gecreëerd, bijvoorbeeld om de energie-efficiëntie in fabrieken te optimaliseren.

Moderne samenwerkingsvormen

In het klanten- en innovatiecentrum werken momenteel ongeveer 200 mensen uit 18 landen. 25 procent van hen zijn vrouwelijke ontwikkelaars. Verwacht wordt dat het aantal werknemers in Ulm in 2022 tot 250 zal stijgen. Bijna alle banen houden verband met elektrificatie, digitalisering en software. Het klanten- en innovatiecentrum is ontworpen voor samenwerking: experts uit verschillende vakgebieden zoals mobielhydrauliek of elektrische aandrijftechniek werken samen met klanten in cross-functionele teams. Ook in de samenwerking met start-ups binnen de Bosch Groep en in de regio Ulm moet worden geïntensiveerd. Het doel: meer innovaties voor klanten ontwikkelen in minder tijd.

Het klanten- en innovatiecentrum van Bosch Rexroth (Foto: Bosch Rexroth)

Duurzaam bouwen en klimaatneutrale bedrijfsvoering

Vanaf het allereerste begin is bij het ontwerp van het innovatiecentrum rekening gehouden met duurzaamheid en met regionale leveranciers en bouwmaterialen. Het hout dat voor de gevel van het gebouw is gebruikt, komt uit het Zwarte Woud. Het zonne-energie systeem op het dak voorziet de gehele locatie van groene energie. De exploitatie van het nieuwe gebouw is CO2-neutraal – voornamelijk met behulp van een combinatie van stadsverwarming en stadskoeling, die voor 70 procent uit biomassa wordt gewonnen. De nieuwe vestiging behoort hierdoor bij de meer dan 400 Bosch vestigingen wereldwijd die sinds 2020 klimaatneutraal zijn. Een klimaatvriendelijke vervoersmethode voor werknemers en klanten is mogelijk dankzij 12 oplaadpunten voor elektrische auto’s en fietsen.


Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

  • Nog sneller producten ontwikkelen met SolidWorks 2022

    SolidWorks 2022 bestaat uit een serie flexibel te gebruiken en aanpasbare oplossingen voor ontwerp, documentatie, informatiemanagement en validaties. (Foto: Dassault Systèmes) Dassault Systèmes introduceert SolidWorks 2022, een nieuwe versie van de applicaties voor 3D-ontwerp en engineering. Het bevat veel nieuwe en verbeterde functies voor het… Lees verder →

  • Miljoenen investeringen voor verdere ontwikkeling Lightyear One

    Momenteel onderzoekt Lightyear verschillende opties, zowel publiek als privaat, voor verdere fondsenwerving voor het massamarktmodel van Lightyear, die naar verwachting in 2024 in productie zal gaan. (Foto: Lightyear) Lightyear, het high-tech bedrijf dat ‘s werelds eerste lange-afstands zonneauto ontwikkelt, heeft tot op heden in 2021… Lees verder →

  • Schroefveerkoppelingen verhogen de levensduur van straatfrezen

    Schroefveerkoppeling van Torsion Control Products voor inzet bij asfaltfrezen (Foto: TCP) Door hun speciale torsieflexibiliteit zijn veerkoppelingen van Torsion Control Products (TCP) geschikt voor de toepassing in mobiele machines in de wegenbouw waarbij moderne dieselmotoren worden toegepast. Voor een fabrikant van straatfrezen ontwikkelde TCP een… Lees verder →

  • SPS 2021 Neurenberg gaat on-site en digitaal

    Van 23-25 november 2021 worden in Neurenberg ongeveer 750 exposanten verwacht op SPS 2021. Zelfs in tijden van COVID-19 staat SPS (Smart Production Solutions) op de kalender van de automatiseringsindustrie. Na een succesvol pilot event in München zijn sinds 1 augustus 2021 weer beurzen toegestaan… Lees verder →

  • Schneider Electric introduceert online selfserviceportaal voor machinebouwers

    Schneider Electric introduceert mySchneider voor machinebouwers. (Foto: Schneider Electric) Schneider Electric introduceert mySchneider voor machinebouwers: een online portaal voor zakelijke partners die actief zijn in de machinebouw en industriële automatisering. Met dit nieuwe platform biedt het bedrijf partners een vereenvoudigde en gepersonaliseerde digitale ervaring afgestemd… Lees verder →

  • Hoog presterende miniatuur NSK kogelomloopspindels

    De nieuwe kogelomloopspindels zijn onder meer geschikt in apparatuur voor de halfgeleiderindustrie, waar uitzonderlijk hoge eisen worden gesteld aan doorloopsnelheid en nauwkeurigheid bij de chipmontage. (Foto: NSK) NSK Linear Motion Control heeft een nieuwe serie hogesnelheid miniatuur kogelomloopspindels geïntroduceerd. De serie biedt een aantal voordelen… Lees verder →

  • Vitesco investeert in productie 800V elektromotoren

    De toevoeging van 800 V-motortechnologie voor het EMR4-platform maakt het portfolio verder compleet. (Foto: Vitesco) Vitesco Technology, leverancier van moderne aandrijftechnologieën en elektrificatieoplossingen zet een nieuwe stap met betrekking tot zijn 800V-technologieroadmap. Na de introductie van een 800V-omvormer een half jaar geleden, bereidt het technologiebedrijf… Lees verder →

  • Dana introduceert elektrische e-Powershift transmissie

    Dana versnelt elektrificatie van ondergrondse mijnbouwvoertuigen met een elektrische e-Powershift transmissie. (Foto: Dana) Dana introduceert de nieuwe Spicer Electrified e-Powershift-transmissie, een modulaire en flexibele oplossing met twee snelheden. Het zorgt voor power take-off voor geëlektrificeerde mijnbouwvoertuigen. De e-Powershift-transmissie vereenvoudigt de elektrificatie van de mijnbouwindustrie. De… Lees verder →

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven