Algemeen
In het E-mobility Innovation Lab passen allerlei elektrische voertuigen zoals deze grote heftruck, zodat de technici diverse metingen kunnen uitvoeren

Het spiksplinternieuwe Innovation Lab voor EV-charging van ABB staat in Delft. Daar ontwikkelt het bedrijf, in co-creatie met vrijwel alle producenten van voertuigen, slimme laadsystemen en laad-infrastructuren die een snelle groei van elektrisch vervoer mogelijk maken. Als vestigingslocatie is gekozen voor de campus van de TU Delft waar het Innovation Lab ooit als start-up begonnen is. Aandrijftechniek mocht rondkijken in deze ‘hotspot onder hoogspanning’.

Technologiebedrijf ABB is volop bezig met de energietransitie van samenleving en industrie. “De mission tot zero staat absoluut bij ons op de kaart,” vertelt Robert Daems, Sales Specialist Electrification business bij ABB. “Zeker in transport staan we voor grote uitdagingen. Momenteel is transport wereldwijd verantwoordelijk voor zo’n 24 procent van de schadelijke emissies. Dat is dan wegverkeer, maar ook vliegtuigen en de scheepvaart.”

“Als we dan even puur kijken naar het personenvervoer was er tussen 2000 en 2015 een groei van 36 procent in emissies. Dus die elektrificatie is absoluut nodig om de uitstoot te verminderen, zeker als je ziet dat een EV (elektrisch voertuig) 54 procent minder CO2 uitstoot dan een gemiddelde nieuwe auto met brandstofmotor op benzine.”

Trends en uitdagingen

De divisie E-mobility van ABB kijkt daarom verder. Er zijn diverse trends en uitdagingen gaande waar het bedrijf op anticipeert en investeert. Daems: “We zien momenteel een forse groei van het elektrisch vervoer, en dan niet alleen de personenauto’s, maar ook bij busvervoer, vrachtvervoer en bouwmachines. Daarnaast nemen actieradius en laadcapaciteit van EV’s snel toe.”

“Maar dat zorgt ook voor wat uitdagingen. Er is enorme toename van de belasting van het energienetwerk en ook stijgt de vraag naar energie fors. Daarbij komt nog de minder gecontroleerde opwekking van energie, denk aan zonnepanelen en windenergie in combinatie met de conventionele opwekking van energie. ”

Booming business

De E-mobility division is momenteel één van de sterkste groeiers binnen het grote ABB concern. Wereldwijd werken er zo’n 850 mensen, waarvan 250 met R&D bezig zijn. In Delft werken nu zo 150 werknemers en er is nog plek voor uitbreiding. Ook in Eindhoven vindt een deel van de R&D activiteiten plaats. Daarnaast heeft het bedrijf productievestigingen voor haar laadapparatuur in Polen, Italië, de Verenigde Staten en China. En ook de installed base van laders mag er zijn. Inmiddels zijn er zo’n 440.000 AC-laders verkocht en zo’n 21.000 DC-laders en die aantallen nemen rap toe.

Begonnen als start-up

De locatie in Delft is ooit begonnen als een start-up. In 2005 richtten een aantal Delftse studenten Epyon op en zij ontwikkelden de eerste snellader. In 2011 werd Epyon onderdeel van ABB. Momenteel zijn de medewerkers uit 32 landen dagelijks bezig met het ontwikkelen/verkopen van innovatieve laadsystemen.

Dennis Brouwer, bij ABB Electric Vehicle Infrastructure verantwoordelijk voor de realisatie van het Innovation Lab, is afkomstig van Epyon. “Dankzij de overname kreeg Epyon toegang tot productiecapaciteit en een wereldwijde markt. We zijn daarom de afgelopen tien jaar snel gegroeid en leveren nu wereldwijd onze producten. En die groei staat niet stil. Onze producten passen dan ook prima bij de ABB-missie die streeft naar een wereld met zero emissie.”

Het complete artikel waarin we verder gaan op laadinfrastructuren, smart grids en de elektrificatie van de transportsector is te lezen in de nieuwste editie van Aandrijftechniek.

  • Eplan Emanage

    Eplan presenteert nieuwe volledige versie van eManage

    De cloud gebaseerde Eplan eManage software verbindt OEM'ers, system integrators, machinebouwers, paneelbouwers en operators (foto: Eplan) Met eManage Free kunnen gebruikers Eplan Platform projecten uploaden, delen en beheren in de cloud-omgeving. Eplan presenteert nu de volledige versie van de software, die aanzienlijk meer toegevoegde waarde… Lees verder →

  • Maarten Bulsink MA-IT

    MA-IT opent Automation Campus in Eindhoven

    "Onze klanten in de regio Eindhoven willen graag engineers bij ons opleiden," aldus Maarten Bulsink van MA-IT (foto's: MA-IT) Na zes jaar gevestigd te zijn geweest in Son, zal vanaf 1 februari MA-IT MyAutomation te vinden zijn in Eindhoven. Op deze nieuwe vestiging zijn niet… Lees verder →

  • Apex Dynamics GL

    GL-Serie speciaal ontwikkeld voor AGV toepassingen

    De GL-serie is speciaal ontwikkeld voor AGV toepassingen (foto: Apex Dynamics) Als gevolg van automatiseringen in logistiek of productieomgevingen krijgt Apex Dynamics steeds meer vragen over tandwielkasten voor AGV toepassingen. Dat wil zeggen tandwielkasten voor Automatisch Geleide Voertuigen, oftewel mobiele robots, die vaak worden ingezet… Lees verder →

  • Nieuw overzicht technische webinars om bij te blijven

    Aandrijftechniek blijft een overzicht plaatsen van technische webinars vanuit de industrie. Ideaal voor engineers en technici die thuis werken, maar ook voor diegenen die op kantoor of in de fabriek aan het werk zijn en bij willen scholen op hun vakgebied. Thuiswerken is voor velen… Lees verder →

  • Slimme radarsensoren voor ruige omgevingen

    Radarsensoren voor ruige omgevingen

    De DR-M30-IOL voor afstandsmeting in de zwaarste omgevingen bereikt een schokbestendigheid van 100 g en beschermingsklassen tot IP69K. (Foto: Turck) Turck presenteert robuuste radarsensoren. De DR-M30-IOL zijn geschikt voor zware toepassingen zoals afstandsmeting in havenfaciliteiten en fabrieksautomatisering. De robuuste 122 GHz-apparaten met beschermingsklassen tot IP69K… Lees verder →

  • Draadloze roaming

    Draadloze roaming: meer bereik voor draadloze bediening

    Het BWH 001 basisstation van Sigmatek maakt draadloze bediening en bewaking van systemen mogelijk met behulp van "Wireless Roaming". (Foto: SigmaControl) Om operators in staat te stellen zich nog vrijer langs de productielijn te bewegen, heeft Sigmatek de “Wireless Roaming Feature” voor draadloze HMI’s ontwikkeld.… Lees verder →

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven