Algemeen
BMW Group investeert in een nieuwe methode om lithium duurzaam en efficiënt te kunnen winnen. (Foto: Lilac Solutions)

De BMW Group breidt zijn elektromobiliteitsstrategie verder uit. Het zal de komende tien jaar ongeveer tien miljoen volledig elektrische voertuigen op de weg brengen. Tegen 2030 zal naar verwachting ten minste de helft van de wereldwijde verkoop van BMW Group afkomstig zijn van volledig elektrische voertuigen. Hierdoor zal ook de behoefte aan lithium toenemen, een belangrijke grondstof voor de productie van batterijcellen.

Om een ​​milieuvriendelijke, hulpbronnenefficiënte winning van lithium te bevorderen, investeert de BMW Group in een innovatief proces dat is ontwikkeld door de Amerikaanse start-up Lilac Solutions. Dit doet het via haar durfkapitaalfonds, BMW i Ventures. Lilac Solutions heeft een ionenuitwisselingstechnologie ontwikkeld en gepatenteerd. Het kan hiermee de efficiëntie, kosten en duurzaamheid aanzienlijk verbeteren door lithium te extraheren uit pekelbronnen, de natuurlijke afzettingen van zout water.

Investeren in start-ups

“Innovatieve technologieën zorgen voor een betere, duurzamere en efficiëntere toegang tot grondstoffen. Door te investeren in start-ups versnellen we de ontwikkeling van nieuwe technologieën, stimuleren we concurrentie en geven we een impuls die het voor jonge bedrijven gemakkelijker maakt om toegang te krijgen tot de markt”, zegt Wolfgang Obermaier, Senior Vice President Indirect Goods and Services, Raw Materials, Production Partners bij de BMW-groep. “Door te investeren in Lilac Solutions ondersteunen we de technologische vooruitgang op het gebied van lithiumwinning, met een focus op verantwoorde en duurzame methoden.”

Door te investeren in Lilac Solutions ondersteunt BMW Group de technologische vooruitgang op het gebied van lithiumwinning, met een focus op verantwoorde en duurzame methoden. (Foto: Lilac Solutions)

Ionenuitwisselingstechnologie

Lilac Solutions heeft een nieuwe ionenuitwisselingstechnologie ontwikkeld om de winning van lithium uit pekelbronnen efficiënter en kosteneffectiever te maken. Het bedrijf streeft ernaar de milieu-impact aanzienlijk te verminderen in vergelijking met conventionele methoden. Het wil tegelijkertijd de lokale gemeenschappen en ecosystemen beschermen. De technologie is al bewezen in eerste pilots. Er moet nu worden aangetoond de technologie op middellange termijn kan worden opgeschaald en geïndustrialiseerd. Het proces zou dan wereldwijd kunnen worden gebruikt met pekel, zelfs als deze een laag lithiumgehalte heeft.

Verantwoord gewonnen lithium

De BMW Group heeft duurzaamheid en efficiënt gebruik van hulpbronnen centraal gesteld in de strategische richting van het bedrijf. Een belangrijk aspect hierbij is de naleving van milieu- en sociale normen in de toeleveringsketen. Het elimineren van schendingen van mensenrechten en milieunormen vormt een bijzondere uitdaging in het geval van kritische grondstoffen – zoals het geval is bij lithium. Voor deze grondstof zijn er daarom aanvullende maatregelen genomen. BMW Group haalt het lithium rechtstreeks uit de mijnen en stelt het beschikbaar aan leveranciers van batterijcellen. Op deze manier creëert het bedrijf volledige transparantie over de herkomst en mijnbouwmethoden van het materiaal.

  • NGC en Siemens Energy gaan strategische samenwerking aan

    NGC en Siemens Energy gaan strategische samenwerking aan

    NGC is leverancier van onder meer tandwielkasten. (Foto: Paul Quaedvlieg) Onlangs hebben Nanjing High Speed & Accurate Gear Group, een dochteronderneming van de NGC Group, en Siemens Energy Global, een strategische raamovereenkomst getekend. In de toekomst zullen beide partijen hun samenwerking in de Energiesector, Olie-… Lees verder →

  • KEB Automation

    KEB Automation frequentieregelaar met encoderless safety

    Met de Combivert F6 Drive PRO biedt KEB Automation een all-in-one oplossing voor asynchrone, synchrone, IPM, en synchrone reluctantie motoren, met of zonder encoder. De Combivert F6, voor vermogens van 2,2 kW tot 450 kW, is beschikbaar in lucht- en vloeistofkoeling en in opbouw en… Lees verder →

  • AE group URE 14 elektromotor

    De elektromotor, trends, technologie & toekomst (deel 2)

    De AE Group ondersteunt al jaren studententeams waaronder het URE team (foto: URE) De elektromotor heeft door de decennia heen veel ontwikkelingen doorgemaakt. En nog steeds is er geen sprake van ‘uitontwikkeling’. Zowel bedrijven als universiteiten voeren nog alle dagen (wetenschappelijk) onderzoek uit in het… Lees verder →

  • B&R Hypervisor bespaart ruimte in mobiele machines

    Met de Hypervisor-software kunnen meerdere besturingssystemen parallel op één apparaat worden uitgevoerd. De besturingssystemen kunnen via een virtueel netwerk met elkaar communiceren. (Foto: B&R) B&R rust zijn pc voor mobiele machines uit met B&R Hypervisor-software. Hierdoor kan het tegelijkertijd dienen als zowel een krachtige controller… Lees verder →

  • Whylot

    Renault Groep neemt minderheidsbelang in elektromotoren-fabrikant Whylot

    Renault en Whylot gaan intenser samenwerken bij de ontwikkeling van axiale flux elektromotoren (bron: Whylot) De Renault Groep neemt onlangs een minderheidsbelang van 21% genomen in Whylot. Dit technologiebedrijf is gespecialiseerd in de ontwikkeling en fabricage van innovatieve elektromotoren. Deze investering versterkt de bestaande samenwerking… Lees verder →

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven