Algemeen
Bike Sense
Bike Sense ziet waarschuwt chauffeurs voor fietsers die ze (om wat voor reden ook) zelf niet zien (foto: Jaguar).

Onder de noemer Bike Sense ontwikkelt Jaguar LandRover technologieën die bestuurders via geluiden, kleuren en zelfs ‘schoudertikjes’ waarschuwen voor mogelijk gevaar. Zo kan het aantal ongevallen worden beperkt waarbij fietsers en motorrijders betrokken zijn.

Bike Sense werkt met sensoren die fietsers en scooter-/motorrijders al ‘herkennen’ voordat de bestuurder ze ziet. Om te waarschuwen, gebruikt Bike Sense geluiden en lichtsignalen die de bestuurder automatisch met gevaar associeert. Zo klinkt er een fietsbel als er een fietser gevaarlijk dichtbij komt. Het waarschuwingsgeluid wordt weergeven door de luidspreker in de hoek waar de fietser zich bevindt – de bestuurder begrijpt intuïtief en dus snel uit welke richting de fietser komt.

Een tikje op de schouder

Bike Sense ‘ziet’ ook fietsers/motorrijders die van achteren naderen en/of naast de auto gaan rijden. Als dat gebeurt, blaast een luchtkussen bovenin de stoel automatisch op en geeft zo een ‘tikje op de schouder’. De bestuurder zal vervolgens instinctief over die schouder kijken en het mogelijke gevaar zien. Als een fietser in de onmiddellijke nabijheid van de auto komt, licht een reeks gele en rode LED’s in de ruit-/portierstijlen en dashboard op. Hierbij volgen de LED’s de richting van de desbetreffende fietser. Bij een groep voetgangers/fietsers, waarschuwt het systeem voor de dichtstbijzijnde.

Onzichtbare gevaren

De sensoren van Bike Sense zien vroegtijdig mogelijk gevaar. Zo merkt het ook overstekende voetgangers achter een geparkeerd voertuig op, terwijl de bestuurder ze nog niet ziet. De bestuurder wordt dan gewaarschuwd met licht- en geluidssignalen die ook de bewegingsrichting van de voetganger aangeven. Om een ongeval toch te voorkomen als de bestuurder de signalen negeert, werkt het gaspedaal tegen door extra weerstand te bieden of te gaan trillen. De bestuurder weet dan instinctief dat er gevaar dreigt. Het tegenwerkende gevoel in het pedaal verdwijnt zodra de situatie weer veilig is.

Bike Sense waarschuwt inzittenden ook voor fietsers als de auto geparkeerd is. Dat begint met lichtsignalen. Als een inzittende toch besluit het portier te openen, licht de portiergreep op en begint deze te trillen en zoemen als teken van gevaar.

Veel sensoren die worden toegepast in de industrie zijn afgeleid van autosensoren. Ze worden massaal geproduceerd en zijn daarmee verhoudingsgewijs ook goedkoop (red).

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven