Algemeen
schaeffler bike by wire
De bike-by-wire technologie kan individueel aangepast worden (foto's: Schaeffler)

Schaeffler presenteerde onlangs het nieuwe ‘bike-by-wire’-systeem Free Drive als innovatieve aandrijfoplossing voor de fiets. Het kettingloze aandrijfsysteem is een gezamenlijke ontwikkeling met Heinzmann GmbH & Co, specialist voor elektrische aandrijvingen op twee wielen. Free Drive maakt een mechanische verbinding tussen generator en motor overbodig, waardoor volledig nieuwe fietsarchitecturen en pedaalconfiguraties mogelijk worden. Zeg maar ‘bye bye’ fietsketting!

Het centrale component van het Free Drive-systeem is de Schaeffler-generator, die de constante weerstand op het pedaal instelt en tegelijkertijd de trapkracht van de berijder opneemt. De regeneratieve oplossing is een seriële hybride aandrijving die de tijdens het trappen gegenereerde mechanische energie omzet in elektrische energie, die op haar beurt weer wordt omgezet in mechanische energie in de wielnaafmotor.

Communicatie via CAN-bus

Overtollige energie wordt opgeslagen in de batterij. Net als bij auto’s communiceren alle systeemcomponenten met elkaar via een CAN-verbinding. Het complete, optimaal op elkaar afgestemde systeem van Heinzmann, dat een continu vermogen van 250 watt genereert, bestaat uit een pedaalgenerator, aandrijfmotor, accu powerpack en human-machine interface (HMI).

schaeffler bike by wire
De generator die de trap-as vervangt

“Het Free Drive-systeem combineert de jarenlange expertise van Heinzmann op het gebied van aandrijvingen en industrie met de systeem- en mechatronicakennis van Schaeffler”, aldus Peter Mérimèche, Managing Director Electric Drives bij Heinzmann GmbH & Co. KG.

Maximale flexibiliteit

“Ongeacht of het systeem wordt gebruikt in 2-, 3-, of 4-wiel toepassingen, de afwezigheid van een mechanische verbinding tussen de generator en de motor betekent dat Free Drive maximale flexibiliteit kan bieden in de fietsarchitectuur en een vrij configureerbare trapsensatie, die is afgestemd op de eisen van de fiets en de behoeften van de berijder, terwijl er minimale slijtage plaatsvindt”, zegt Dr. Jochen Schröder, President van de E-Mobility Division.

Schaeffler bike by wire
Het nieuwe systeem biedt maximale flexibiliteit in de fietsarchitectuur

De compacte afmetingen van het Free Drive-systeem maken een standaardafstand van 138 millimeter tussen de twee pedalen mogelijk. Het Free Drive-systeem kan worden gespecificeerd voor verschillende toepassingen, ongeacht de fabrikant.

Dr. Jochen Schröder tot slot: “Met de uitbreiding van het portfolio in het fietssegment versterkt Schaeffler niet alleen haar betrokkenheid bij de snelgroeiende e-bike markt, maar onderbouwt Schaeffler ook haar eigen claim om de toekomstige beweging mede vorm te geven met een pioniersgeest.”

1 reactie op “‘Bike-by-wire’ betekent afscheid van de fietsketting

  1. Willem Zandvliet schreef:

    Mooie oplossingen, geen uitlijn problemen meer, veilig en een enorme uitbreiding van de mogelijkheden.
    Ik heb wel eens gedacht dat een mountainbike met voor en achterwiel aandrijving wel leuk zou zijn om op het strand te fietsen, maar je zou er ook je accu mee kunnen opladen.
    Alles zal afhangen van het rendement van de energie opwekking en de aandrijving, 0,95 x 0,95 = 0,9 en dat is veel lager dan een goede derailleur.

  • Bakker Sliedrecht zet schouders onder conditiegestuurd onderhoud voor schepen

    Bakker Sliedrecht ontwikkelt conditiegestuurd onderhoud om onderhoudscyclus van schepen te optimaliseren. (Foto: Bakker Sliedrecht) Bakker Sliedrecht schakelt als een van de eerste bedrijven in de maritieme sector deels over van tijdgestuurd onderhoud naar conditiegestuurd onderhoud. Daarbij worden de daadwerkelijke status en conditie van elektrische aandrijfsystemen… Lees verder →

  • 20ft energiecontainers van ZES zorgen voor emissievrije binnenvaart

    Een interessant concept van ZES: verwisselbare containers als energiedrager voor de binnenvaart (foto: ZES) Onlangs startte Zero Emission Services (ZES) met de vaart van de Alphenaar, het eerste Nederlandse binnenvaartschip dat voor de energievoorziening gebruik maakt van verwisselbare energiecontainers. Het voorheen diesel-elektrische schip vaart tussen… Lees verder →

  • Booming EV-markt stuwt activiteiten ABB Innovation Lab Delft

    In het E-mobility Innovation Lab passen allerlei elektrische voertuigen zoals deze grote heftruck, zodat de technici diverse metingen kunnen uitvoeren Het spiksplinternieuwe Innovation Lab voor EV-charging van ABB staat in Delft. Daar ontwikkelt het bedrijf, in co-creatie met vrijwel alle producenten van voertuigen, slimme laadsystemen… Lees verder →

  • WEG introduceert assortiment efficiënte WECN motoren

    WEG heeft haar assortiment elektronisch gecommuteerde motoren (WECM) geïntroduceerd (Foto: WEG) WEG heeft het assortiment elektronisch gecommuteerde motoren (WECM) geïntroduceerd. De motoren voldoen aan de veiligheids- en betrouwbaarheidseisen voor afzuig- en ventilatiesystemen — met verschillende energieverbruikwaarden voor allerlei toepassingen voor luchtverplaatsing en damp- en rookafzuiging.… Lees verder →

  • Baumüller brengt update voor servomotor met hygiënisch ontwerp op de markt

    Baumüller heeft zijn RVS servomotor serie HYG1 verbeterd. (Foto: Baumüller) De Neurenbergse automatiserings- en aandrijfspecialist Baumüller reviseert zijn RVS servomotor serie HYG1 voor processen met strenge hygiëne-eisen. Baumüller heeft zijn serie servomotoren voor agressieve omgevingen en voor industrieën met zeer hoge hygiëne, zuiverheid en corrosiebeschermings-standaarden… Lees verder →

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven