Algemeen
schaeffler bike by wire
De bike-by-wire technologie kan individueel aangepast worden (foto's: Schaeffler)

Schaeffler presenteerde onlangs het nieuwe ‘bike-by-wire’-systeem Free Drive als innovatieve aandrijfoplossing voor de fiets. Het kettingloze aandrijfsysteem is een gezamenlijke ontwikkeling met Heinzmann GmbH & Co, specialist voor elektrische aandrijvingen op twee wielen. Free Drive maakt een mechanische verbinding tussen generator en motor overbodig, waardoor volledig nieuwe fietsarchitecturen en pedaalconfiguraties mogelijk worden. Zeg maar ‘bye bye’ fietsketting!

Het centrale component van het Free Drive-systeem is de Schaeffler-generator, die de constante weerstand op het pedaal instelt en tegelijkertijd de trapkracht van de berijder opneemt. De regeneratieve oplossing is een seriële hybride aandrijving die de tijdens het trappen gegenereerde mechanische energie omzet in elektrische energie, die op haar beurt weer wordt omgezet in mechanische energie in de wielnaafmotor.

Communicatie via CAN-bus

Overtollige energie wordt opgeslagen in de batterij. Net als bij auto’s communiceren alle systeemcomponenten met elkaar via een CAN-verbinding. Het complete, optimaal op elkaar afgestemde systeem van Heinzmann, dat een continu vermogen van 250 watt genereert, bestaat uit een pedaalgenerator, aandrijfmotor, accu powerpack en human-machine interface (HMI).

schaeffler bike by wire
De generator die de trap-as vervangt

“Het Free Drive-systeem combineert de jarenlange expertise van Heinzmann op het gebied van aandrijvingen en industrie met de systeem- en mechatronicakennis van Schaeffler”, aldus Peter Mérimèche, Managing Director Electric Drives bij Heinzmann GmbH & Co. KG.

Maximale flexibiliteit

“Ongeacht of het systeem wordt gebruikt in 2-, 3-, of 4-wiel toepassingen, de afwezigheid van een mechanische verbinding tussen de generator en de motor betekent dat Free Drive maximale flexibiliteit kan bieden in de fietsarchitectuur en een vrij configureerbare trapsensatie, die is afgestemd op de eisen van de fiets en de behoeften van de berijder, terwijl er minimale slijtage plaatsvindt”, zegt Dr. Jochen Schröder, President van de E-Mobility Division.

Schaeffler bike by wire
Het nieuwe systeem biedt maximale flexibiliteit in de fietsarchitectuur

De compacte afmetingen van het Free Drive-systeem maken een standaardafstand van 138 millimeter tussen de twee pedalen mogelijk. Het Free Drive-systeem kan worden gespecificeerd voor verschillende toepassingen, ongeacht de fabrikant.

Dr. Jochen Schröder tot slot: “Met de uitbreiding van het portfolio in het fietssegment versterkt Schaeffler niet alleen haar betrokkenheid bij de snelgroeiende e-bike markt, maar onderbouwt Schaeffler ook haar eigen claim om de toekomstige beweging mede vorm te geven met een pioniersgeest.”

1 reactie op “‘Bike-by-wire’ betekent afscheid van de fietsketting

  1. Willem Zandvliet schreef:

    Mooie oplossingen, geen uitlijn problemen meer, veilig en een enorme uitbreiding van de mogelijkheden.
    Ik heb wel eens gedacht dat een mountainbike met voor en achterwiel aandrijving wel leuk zou zijn om op het strand te fietsen, maar je zou er ook je accu mee kunnen opladen.
    Alles zal afhangen van het rendement van de energie opwekking en de aandrijving, 0,95 x 0,95 = 0,9 en dat is veel lager dan een goede derailleur.

  • NGC en Siemens Energy gaan strategische samenwerking aan

    NGC en Siemens Energy gaan strategische samenwerking aan

    NGC is leverancier van onder meer tandwielkasten. (Foto: Paul Quaedvlieg) Onlangs hebben Nanjing High Speed & Accurate Gear Group, een dochteronderneming van de NGC Group, en Siemens Energy Global, een strategische raamovereenkomst getekend. In de toekomst zullen beide partijen hun samenwerking in de Energiesector, Olie-… Lees verder →

  • KEB Automation

    KEB Automation frequentieregelaar met encoderless safety

    Met de Combivert F6 Drive PRO biedt KEB Automation een all-in-one oplossing voor asynchrone, synchrone, IPM, en synchrone reluctantie motoren, met of zonder encoder. De Combivert F6, voor vermogens van 2,2 kW tot 450 kW, is beschikbaar in lucht- en vloeistofkoeling en in opbouw en… Lees verder →

  • AE group URE 14 elektromotor

    De elektromotor, trends, technologie & toekomst (deel 2)

    De AE Group ondersteunt al jaren studententeams waaronder het URE team (foto: URE) De elektromotor heeft door de decennia heen veel ontwikkelingen doorgemaakt. En nog steeds is er geen sprake van ‘uitontwikkeling’. Zowel bedrijven als universiteiten voeren nog alle dagen (wetenschappelijk) onderzoek uit in het… Lees verder →

  • B&R Hypervisor bespaart ruimte in mobiele machines

    Met de Hypervisor-software kunnen meerdere besturingssystemen parallel op één apparaat worden uitgevoerd. De besturingssystemen kunnen via een virtueel netwerk met elkaar communiceren. (Foto: B&R) B&R rust zijn pc voor mobiele machines uit met B&R Hypervisor-software. Hierdoor kan het tegelijkertijd dienen als zowel een krachtige controller… Lees verder →

  • Whylot

    Renault Groep neemt minderheidsbelang in elektromotoren-fabrikant Whylot

    Renault en Whylot gaan intenser samenwerken bij de ontwikkeling van axiale flux elektromotoren (bron: Whylot) De Renault Groep neemt onlangs een minderheidsbelang van 21% genomen in Whylot. Dit technologiebedrijf is gespecialiseerd in de ontwikkeling en fabricage van innovatieve elektromotoren. Deze investering versterkt de bestaande samenwerking… Lees verder →

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven