Algemeen
schaeffler bike by wire
De bike-by-wire technologie kan individueel aangepast worden (foto's: Schaeffler)

Schaeffler presenteerde onlangs het nieuwe ‘bike-by-wire’-systeem Free Drive als innovatieve aandrijfoplossing voor de fiets. Het kettingloze aandrijfsysteem is een gezamenlijke ontwikkeling met Heinzmann GmbH & Co, specialist voor elektrische aandrijvingen op twee wielen. Free Drive maakt een mechanische verbinding tussen generator en motor overbodig, waardoor volledig nieuwe fietsarchitecturen en pedaalconfiguraties mogelijk worden. Zeg maar ‘bye bye’ fietsketting!

Het centrale component van het Free Drive-systeem is de Schaeffler-generator, die de constante weerstand op het pedaal instelt en tegelijkertijd de trapkracht van de berijder opneemt. De regeneratieve oplossing is een seriële hybride aandrijving die de tijdens het trappen gegenereerde mechanische energie omzet in elektrische energie, die op haar beurt weer wordt omgezet in mechanische energie in de wielnaafmotor.

Communicatie via CAN-bus

Overtollige energie wordt opgeslagen in de batterij. Net als bij auto’s communiceren alle systeemcomponenten met elkaar via een CAN-verbinding. Het complete, optimaal op elkaar afgestemde systeem van Heinzmann, dat een continu vermogen van 250 watt genereert, bestaat uit een pedaalgenerator, aandrijfmotor, accu powerpack en human-machine interface (HMI).

schaeffler bike by wire
De generator die de trap-as vervangt

“Het Free Drive-systeem combineert de jarenlange expertise van Heinzmann op het gebied van aandrijvingen en industrie met de systeem- en mechatronicakennis van Schaeffler”, aldus Peter Mérimèche, Managing Director Electric Drives bij Heinzmann GmbH & Co. KG.

Maximale flexibiliteit

“Ongeacht of het systeem wordt gebruikt in 2-, 3-, of 4-wiel toepassingen, de afwezigheid van een mechanische verbinding tussen de generator en de motor betekent dat Free Drive maximale flexibiliteit kan bieden in de fietsarchitectuur en een vrij configureerbare trapsensatie, die is afgestemd op de eisen van de fiets en de behoeften van de berijder, terwijl er minimale slijtage plaatsvindt”, zegt Dr. Jochen Schröder, President van de E-Mobility Division.

Schaeffler bike by wire
Het nieuwe systeem biedt maximale flexibiliteit in de fietsarchitectuur

De compacte afmetingen van het Free Drive-systeem maken een standaardafstand van 138 millimeter tussen de twee pedalen mogelijk. Het Free Drive-systeem kan worden gespecificeerd voor verschillende toepassingen, ongeacht de fabrikant.

Dr. Jochen Schröder tot slot: “Met de uitbreiding van het portfolio in het fietssegment versterkt Schaeffler niet alleen haar betrokkenheid bij de snelgroeiende e-bike markt, maar onderbouwt Schaeffler ook haar eigen claim om de toekomstige beweging mede vorm te geven met een pioniersgeest.”

1 reactie op “‘Bike-by-wire’ betekent afscheid van de fietsketting

  1. Willem Zandvliet schreef:

    Mooie oplossingen, geen uitlijn problemen meer, veilig en een enorme uitbreiding van de mogelijkheden.
    Ik heb wel eens gedacht dat een mountainbike met voor en achterwiel aandrijving wel leuk zou zijn om op het strand te fietsen, maar je zou er ook je accu mee kunnen opladen.
    Alles zal afhangen van het rendement van de energie opwekking en de aandrijving, 0,95 x 0,95 = 0,9 en dat is veel lager dan een goede derailleur.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

  • Nog sneller producten ontwikkelen met SolidWorks 2022

    SolidWorks 2022 bestaat uit een serie flexibel te gebruiken en aanpasbare oplossingen voor ontwerp, documentatie, informatiemanagement en validaties. (Foto: Dassault Systèmes) Dassault Systèmes introduceert SolidWorks 2022, een nieuwe versie van de applicaties voor 3D-ontwerp en engineering. Het bevat veel nieuwe en verbeterde functies voor het… Lees verder →

  • Miljoenen investeringen voor verdere ontwikkeling Lightyear One

    Momenteel onderzoekt Lightyear verschillende opties, zowel publiek als privaat, voor verdere fondsenwerving voor het massamarktmodel van Lightyear, die naar verwachting in 2024 in productie zal gaan. (Foto: Lightyear) Lightyear, het high-tech bedrijf dat ‘s werelds eerste lange-afstands zonneauto ontwikkelt, heeft tot op heden in 2021… Lees verder →

  • Schroefveerkoppelingen verhogen de levensduur van straatfrezen

    Schroefveerkoppeling van Torsion Control Products voor inzet bij asfaltfrezen (Foto: TCP) Door hun speciale torsieflexibiliteit zijn veerkoppelingen van Torsion Control Products (TCP) geschikt voor de toepassing in mobiele machines in de wegenbouw waarbij moderne dieselmotoren worden toegepast. Voor een fabrikant van straatfrezen ontwikkelde TCP een… Lees verder →

  • SPS 2021 Neurenberg gaat on-site en digitaal

    Van 23-25 november 2021 worden in Neurenberg ongeveer 750 exposanten verwacht op SPS 2021. Zelfs in tijden van COVID-19 staat SPS (Smart Production Solutions) op de kalender van de automatiseringsindustrie. Na een succesvol pilot event in München zijn sinds 1 augustus 2021 weer beurzen toegestaan… Lees verder →

  • Bosch Rexroth opent klanten- en innovatiecentrum in Ulm

    Bosch Rexroth demonstreert het potentieel van modulaire en sterk gedigitaliseerde productie op een oppervlakte van ongeveer 500 vierkante meter (Foto: Bosch Rexroth). Bosch Rexroth opent zijn klanten- en innovatiecentrum in het Science Park in Ulm. De in 2019 aangekondigde nieuwbouw is voltooid. Met het nieuwe… Lees verder →

  • Schneider Electric introduceert online selfserviceportaal voor machinebouwers

    Schneider Electric introduceert mySchneider voor machinebouwers. (Foto: Schneider Electric) Schneider Electric introduceert mySchneider voor machinebouwers: een online portaal voor zakelijke partners die actief zijn in de machinebouw en industriële automatisering. Met dit nieuwe platform biedt het bedrijf partners een vereenvoudigde en gepersonaliseerde digitale ervaring afgestemd… Lees verder →

  • Hoog presterende miniatuur NSK kogelomloopspindels

    De nieuwe kogelomloopspindels zijn onder meer geschikt in apparatuur voor de halfgeleiderindustrie, waar uitzonderlijk hoge eisen worden gesteld aan doorloopsnelheid en nauwkeurigheid bij de chipmontage. (Foto: NSK) NSK Linear Motion Control heeft een nieuwe serie hogesnelheid miniatuur kogelomloopspindels geïntroduceerd. De serie biedt een aantal voordelen… Lees verder →

  • Vitesco investeert in productie 800V elektromotoren

    De toevoeging van 800 V-motortechnologie voor het EMR4-platform maakt het portfolio verder compleet. (Foto: Vitesco) Vitesco Technology, leverancier van moderne aandrijftechnologieën en elektrificatieoplossingen zet een nieuwe stap met betrekking tot zijn 800V-technologieroadmap. Na de introductie van een 800V-omvormer een half jaar geleden, bereidt het technologiebedrijf… Lees verder →

  • Dana introduceert elektrische e-Powershift transmissie

    Dana versnelt elektrificatie van ondergrondse mijnbouwvoertuigen met een elektrische e-Powershift transmissie. (Foto: Dana) Dana introduceert de nieuwe Spicer Electrified e-Powershift-transmissie, een modulaire en flexibele oplossing met twee snelheden. Het zorgt voor power take-off voor geëlektrificeerde mijnbouwvoertuigen. De e-Powershift-transmissie vereenvoudigt de elektrificatie van de mijnbouwindustrie. De… Lees verder →

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven