Algemeen

Bijzondere wielnaaf voor e-raceauto

wielnaaf URE raceauto
De door URE zelf ontwikkelde wielnaaf met de geïntegreerde planetaire overbrenging. (foto: Paul Quaedvlieg)

Team URE (University Racing Eindhoven) neemt al meer dan tien jaar deel aan de Formula Student competitie. Bijzonder aan het ontwerp van zijn nieuwste elektrische racewagen is de wielnaaf waarin elektromotor, planetaire tandwielkast en lagering tot een krachtig maar compact geheel zijn samengebouwd.

De eerste vijf auto’s van het racing team waren uitgerust met een verbrandingsmotor, terwijl het huidige ontwerp de achtste elektrische is. Maar niet alleen de aandrijving is verder ontwikkeld; ook de toepassing van composieten in het chassis, het aerodynamisch pakket, de vierwielaandrijving en de speciale naafreductie in combinatie met de elektromotor.

Aandrijfkrachten

Het team gaat uit van een multi body model: het probeert de auto zo realistisch mogelijk te simuleren. De leden laten hem over een parcours ‘rijden’ en meten uit de simulatie hoeveel koppel we uit welk wiel willen hebben.

Per wiel wil het team maximaal 400 Nm koppel hebben, maar door een reductie te gebruiken (in dit geval zo’n 12:1) is nog maar 33 Nm nodig, dus een kleinere en lichtere motor. URE maakt voor de aandrijving gebruik van permanent magneet motoren, die in samenwerking met Advanced Electromagnetics zijn. Het zijn watergekoelde motoren.

Wielnaaf

De wielnaaf bestaat voor een groot gedeelte uit een aluminium behuizing; er zitten wat titanium onderdelen in en de tandwielen zijn van staal. De wiellagers zijn onder voorspanning gemonteerd, resulterend in een spelingsvrije zijdelingse constructie. Deze hoekcontactlagers moeten tegen elkaar aan worden getrokken om stijfheid te creëren in axiale en radiale richting. De elektromotor is gekoppeld aan een zelf ontworpen planetaire tandwielkast.

Het team heeft de opstelling van de lagers, de berekeningen en de voorspanning samen met Schaeffler ontwikkeld. Ook heeft dit bedrijf geadviseerd bij de smering van de complete wielnaaf. In deze applicatie smeert de olie zowel de lagers als de tandwielen. Tandwielen wikkelen zich mooi af, maar er zit een klein deel slip in. Daar zijn additieven belangrijk.

 

Lees het volledige artikel in het augustusnummer van Aandrijftechniek.

  • Siemens Gamesa

    Serieproductie van 11 MW windturbines gestart in Cuxhaven

    De eerste geassembleerde turbine zal worden geïnstalleerd in het offshore windpark Hollandse Kust Zuid (foto: Siemens Gamesa)Op 14 januari 2022 verliet de eerste in serie gefabriceerde SG 11.0-200 DD gondel de Siemens Gamesa fabriekshal in Cuxhaven. De fabriek is sinds de zomer maandenlang omgebouwd en… Lees verder →

  • Audi en RWE slaan energie op in second life EV-accu’s

    Audi en RWE slaan energie op in second life EV-accu’s

    Audi en RWE slaan energie op in second life EV-accu’s (Foto: Audi)Energiemaatschappij RWE heeft recent een opslagfaciliteit geopend. Deze is gebaseerd op gebruikte hoogspanningsaccu’s (EV-accu’s) van elektrische Audi’s. De installatie staat op het terrein van de waterkrachtcentrale van RWE aan een stuwmeer bij Herdecke in… Lees verder →

  • Intelligente aandrijvingen Nord creëren conditiebewaking voor predictief onderhoud

    Intelligente aandrijvingen Nord creëren conditiebewaking voor predictief onderhoud

    Intelligente aandrijvingen Nord creëren conditiebewaking voor predictief onderhoud. (Foto: Nord Drivesystems )Nord Drivesystems zet met zijn intelligente aandrijvingen sterk in op predictief onderhoud. Predictief onderhoud is de systematische voortzetting van conditieonderhoud. Het heeft als doel machines en installaties proactief te onderhouden. De methodiek kan veranderingen… Lees verder →

  • Datum SPS 2022 bekend

    SPS 2022 Neurenberg schuift iets naar voren

    Impressie van een eerdere editie van Smart Production Solutions (Foto: Paul Quaedvlieg)SPS 2022 (Smart Production Solutions) vindt dit jaar plaats van 8 t/m 10 november 2022 in Neurenberg, twee weken eerder dan in voorgaande jaren. In tijden van pandemie geeft dit de hele branche volgens… Lees verder →

  • Festo op weg naar klimaatneutraliteit

    Festo investeert fors op weg naar klimaatneutraliteit

    Festo gaat zijn CO₂-voetafdruk de komende twee jaar enorm verkleinen (Foto: Festo)Festo is op weg naar klimaatneutraliteit. “Festo gaat zijn CO₂-voetafdruk de komende twee jaar enorm verkleinen. Als gevolg hiervan zullen tegen het einde van 2023 al onze productie- en logistieke locaties, evenals de Duitse… Lees verder →

  • Damen koopt batterijcontainer Skoonbox

    Damen koopt batterijcontainer Skoonbox

    Damen koopt batterijcontainer Skoonbox (Foto: Damen)Damen Shipyards Group heeft de Skoonbox overgenomen van Skoon Energy. De maritiem gecertificeerde, multi-inzetbare batterijcontainer zal worden ingezet om op eigen werven duurzame stroom te leveren voor toepassingen waar nu nog vooral dieselgeneratoren of scheepsmotoren worden gebruikt. Deze eerste 20-voets… Lees verder →

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven