Algemeen

Bijzondere wielnaaf voor e-raceauto

wielnaaf URE raceauto
De door URE zelf ontwikkelde wielnaaf met de geïntegreerde planetaire overbrenging. (foto: Paul Quaedvlieg)

Team URE (University Racing Eindhoven) neemt al meer dan tien jaar deel aan de Formula Student competitie. Bijzonder aan het ontwerp van zijn nieuwste elektrische racewagen is de wielnaaf waarin elektromotor, planetaire tandwielkast en lagering tot een krachtig maar compact geheel zijn samengebouwd.

De eerste vijf auto’s van het racing team waren uitgerust met een verbrandingsmotor, terwijl het huidige ontwerp de achtste elektrische is. Maar niet alleen de aandrijving is verder ontwikkeld; ook de toepassing van composieten in het chassis, het aerodynamisch pakket, de vierwielaandrijving en de speciale naafreductie in combinatie met de elektromotor.

Aandrijfkrachten

Het team gaat uit van een multi body model: het probeert de auto zo realistisch mogelijk te simuleren. De leden laten hem over een parcours ‘rijden’ en meten uit de simulatie hoeveel koppel we uit welk wiel willen hebben.

Per wiel wil het team maximaal 400 Nm koppel hebben, maar door een reductie te gebruiken (in dit geval zo’n 12:1) is nog maar 33 Nm nodig, dus een kleinere en lichtere motor. URE maakt voor de aandrijving gebruik van permanent magneet motoren, die in samenwerking met Advanced Electromagnetics zijn. Het zijn watergekoelde motoren.

Wielnaaf

De wielnaaf bestaat voor een groot gedeelte uit een aluminium behuizing; er zitten wat titanium onderdelen in en de tandwielen zijn van staal. De wiellagers zijn onder voorspanning gemonteerd, resulterend in een spelingsvrije zijdelingse constructie. Deze hoekcontactlagers moeten tegen elkaar aan worden getrokken om stijfheid te creëren in axiale en radiale richting. De elektromotor is gekoppeld aan een zelf ontworpen planetaire tandwielkast.

Het team heeft de opstelling van de lagers, de berekeningen en de voorspanning samen met Schaeffler ontwikkeld. Ook heeft dit bedrijf geadviseerd bij de smering van de complete wielnaaf. In deze applicatie smeert de olie zowel de lagers als de tandwielen. Tandwielen wikkelen zich mooi af, maar er zit een klein deel slip in. Daar zijn additieven belangrijk.

 

Lees het volledige artikel in het augustusnummer van Aandrijftechniek.

  • AE group URE 14 elektromotor

    De elektromotor, trends, technologie & toekomst (deel 2)

    De AE Group ondersteunt al jaren studententeams waaronder het URE team (foto: URE)De elektromotor heeft door de decennia heen veel ontwikkelingen doorgemaakt. En nog steeds is er geen sprake van ‘uitontwikkeling’. Zowel bedrijven als universiteiten voeren nog alle dagen (wetenschappelijk) onderzoek uit in het kader… Lees verder →

  • B&R Hypervisor bespaart ruimte in mobiele machines

    Met de Hypervisor-software kunnen meerdere besturingssystemen parallel op één apparaat worden uitgevoerd. De besturingssystemen kunnen via een virtueel netwerk met elkaar communiceren. (Foto: B&R)B&R rust zijn pc voor mobiele machines uit met B&R Hypervisor-software. Hierdoor kan het tegelijkertijd dienen als zowel een krachtige controller als… Lees verder →

  • Whylot

    Renault Groep neemt minderheidsbelang in elektromotoren-fabrikant Whylot

    Renault en Whylot gaan intenser samenwerken bij de ontwikkeling van axiale flux elektromotoren (bron: Whylot) De Renault Groep neemt onlangs een minderheidsbelang van 21% genomen in Whylot. Dit technologiebedrijf is gespecialiseerd in de ontwikkeling en fabricage van innovatieve elektromotoren. Deze investering versterkt de bestaande samenwerking… Lees verder →

  • Sigmatek ETT736

    Nieuw fanless 7-inch bedieningspaneel van SigmaTek met rvs front

    Het fanless wide screen HMI scherm is uitgerust met een EDGE2 Technology dual-core processor (foto: SigmaTek)SigmaTek introduceert een robuust, maar elegant ontworpen 7″ inbouw ETT 736 paneel met rvs front (IP65). Geschikt voor toepassingen met strenge hygiënische eisen zoals te vinden in de farmaceutische, voedsel-… Lees verder →

  • Synadia FMI Improvia

    FMI ImProvia en Synadia gaan samenwerken aan Industrie 4.0

    Technisch dienstverlener FMI ImProvia en softwarebedrijf Synadia zijn een samenwerking aangegaan om Industrie 4.0-oplossingen te ontwikkelen. Samen willen zij de machinebouw en de maakindustrie helpen bij de digitalisering van hun productie- en onderhoudsprocessen. Onder de noemer Industrie 4.0 hebben bedrijven een toenemende behoefte om machines… Lees verder →

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven