Algemeen
Bakker Sliedrecht dual fuel
Bakker Sliedrecht heeft een beveiligingssysteem voor de krachtcentrale ontwikkeld voor DP2/3 dual fuel schepen (foto: Bakker Sliedrecht).

Bakker Sliedrecht heeft een beveiligingssysteem voor de krachtcentrale ontwikkeld voor DP2/3 dual fuel schepen. Het Common Diesel Generator (CDG) beveiligingssysteem wordt voor het eerst toegepast in een groot kraanschip voor de offshore, dat momenteel in aanbouw is. Het systeem is met succes getest door classificatiebureau DNV GL.

Het kraanschip heeft een krachtcentrale met vier generatoren van elk 10 MW die zowel op diesel- als LNG kunnen draaien. Geavanceerde beveiliging van de centrale is essentieel om een black-out bij bepaalde storingen te vermijden en het van positie raken te voorkomen.

Dual fuel systemen

Schepen die onder DP2 of 3 varen, moeten te allen tijde op hun positie blijven. Dat geldt ook bij storingen of fouten in het brandstofsysteem, een dieselmotor, een generator, het schakelbord of de besturingsinstallatie.

Om de gevolgen van storingen te voorkomen wordt de krachtcentrale meestal opgedeeld in verschillende eilanden. Dan draaien de dieselgeneratoren echter niet het meest efficiënt en dat is vanuit kosten- en milieuoogpunt onwenselijk. Daarom bedrijft men schepen tegenwoordig liever met (minder) generatoren in parallel bedrijf.

Om te voorkomen dat de generatoren elkaar verstoren, is een geavanceerd beveiligingssysteem noodzakelijk. Het CDG-beveiligingssysteem van Bakker Sliedrecht detecteert een ‘zieke’ generator en schakelt deze af voordat hij de ‘gezonde’ generatoren kan beïnvloeden en de hele energievoorziening instabiel maakt.

Bij installaties die uitgerust zijn met dual fuel generatoren is dit extra complex omdat duel fuel-motoren op gas zich anders gedragen dan dieselmotoren en onverwacht kunnen omschakelen van gas naar diesel. Zonder generatorprotectie krijgt een complex DP schip dan ook geen certificaat om in DP2 of 3 gesloten bus modus te opereren.

Beveiliging

Bakker Sliedrecht startte in 2017 met de doorontwikkeling van een eigen CDG protectiesysteem voor complexe werkschepen. Het systeem is nu zover ontwikkeld dat het toegepast kan worden in het kraanschip. De laatste maanden is het in een proefopstelling van vier generatoren uitvoerig getest tegen de eisen zoals geformuleerd in de ‘DNV GL rules: DNV-RP-D102 closed busties’ met onderliggende regels ‘Part 4: Ch8 Electrical installations & Ch9 Control and monitoring systems’. Het systeem heeft deze tests ook onder dual fuel omstandigheden met succes doorstaan.

Volgens het classificatiebureau wordt het kraanschip het eerste dual fuel DP2 schip dat met een generator protectiesysteem onder klasse wordt gebracht. Om te voorkomen dat het schip uit zijn positie gaat, is niet alleen een dual fuel generator protectiesysteem nodig, maar ook een goed powermanagement en zonebeveiligingsysteem, inclusief een deskundige operator. Bakker Sliedrecht is er in geslaagd om alle benodigde kennis van dergelijke systemen te combineren.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven