Algemeen
Octopus Bentley e-axle e-motor
Het doel van project OCTOPUS is de verdere ontwikkeling van een geavanceerde elektromotor, vermogenselektronica en design van de behuizing inclusief transmissie (foto's: Bentley)

Bentley Motors kondigt een driejarig researchproject aan dat belooft de aandrijvingen van elektrische voertuigen anders te gaan construeren. Hierbij wordt gebruik gemaakt van volledig geïntegreerde elektromotoren, die vrij zijn van zeldzame aardmagneten.

Het project OCTOPUS (Optimised Components, Test and simulatiOn, toolkits voor Powertrains die Ultra high-speed motor Solutions integreren) volgt op een eerste 18 maanden durend onderzoek dat een technologische doorbraak in elektrische aandrijfsystemen voor high-performance voertuigen heeft opgeleverd.

Kosteneffectief en eenvoudig recyclen

Voortbouwend op vooraanstaand elektronica-onderzoek in het Verenigd Koninkrijk, overtrof het ontwikkelde elektrische aandrijfsysteem de prestaties van een permanente magneetmotor. Tegelijkertijd zaten er in de nieuwe aandrijving geen zeldzame aardmagneten en koperen wikkelingen. Hierdoor is de aandrijving kosteneffectief en eenvoudig te recyclen aan het einde van de levensduur.

Geavanceerde elektromotor en vermogenselektronica

Het doel van project OCTOPUS is de verdere ontwikkeling van deze geavanceerde elektromotor, vermogenselektronica en design van de behuizing inclusief transmissie. Tevens wordt daarbij gekeken naar een nieuwe generatie materialen, productieprocessen, simulatie en testcycli om zodoende tot een volledige ‘e-axle’ aandrijflijn te komen.

Deze aandrijflijn moet beschikken over een hoge mate van integratie en hoge prestaties voor toepassing in de nieuwste vol-elektrische Bentley’s die in 2026 op de markt moeten gaan komen.

Researchprojecten zijn cruciaal

“Er blijven uitdagingen en beperkingen bestaan voor de levensvatbaarheid en flexibiliteit van aandrijflijnen voor elektrische voertuigen die de architecturen van EV’s volledig kunnen ondersteunen,” aldus Stefan Fischer, director of powertrain engineering bij Bentley

“Met een industrie, technieken en voertuigen die sneller veranderen dan voorheen, zijn researchprojecten zoals OCTOPUS cruciaal om tot innovatieve technologische oplossingen te komen en de uitdagingen aan te gaan voor de nieuwste generaties mobiliteitsoplossingen.”

Diverse partners bij project betrokken

OCTOPUS is een door OLEV gesubsidieerd project uitgevoerd in samenwerking met Innovate UK. De volgende partners gaan in dit project samenwerken:

Eerste publicatie 12-8-2020 door Paul Quaedvlieg

  • Zevende as van Rollon: extra maten voor kleine robots

    Rollon heeft zijn assortiment zevende assen uitgebreid met twee extra maten voor automatiseringstaken met een lager laadvermogen (foto: Rollon) Met de productlijn Seventh Axis biedt Rollon een uitgebreid portfolio van modulaire aluminium assen voor robottoepassingen. Nu is het assortiment uitgebreid met twee extra maten in… Lees verder →

  • ABB breidt met overname portfolio flexibele automatisering uit

    ABB neemt ASTI Mobile Robotics Group (ASTI) overnemen. Hiermee kan ABB een compleet portfolio aanbieden voor de volgende generatie van flexibele automatisering. (foto’s: ABB) ABB heeft aangekondigd dat het de ASTI Mobile Robotics Group (ASTI) zal overnemen, fabrikant van autonome mobiele robots (AMR). Hiermee wordt… Lees verder →

  • ABB introduceert geavanceerd HMI-scherm

    Met de Lite Panel introduceert ABB een geavanceerd HMI-scherm om tot 28 verschillende elektrische ABB-componenten te monitoren en besturen. (Foto: ABB) Met Lite Panel introduceert ABB een veilige, tijdbesparende en eenvoudig te installeren oplossing om tot 28 elektrische componenten te monitoren en besturen. Elektronische componenten,… Lees verder →

  • Voxan en Max Biaggi plannen nieuwe wereldrecordpoging

    Voxan en Max Biaggi bereiden een nieuwe recordpoging voor. (Foto: Venturi) Motorfietsfabrikant Voxan, onderdeel van Venturi, fabrikant van elektrische voertuigen, maakt zich op voor het veroveren van een nieuw snelheidsrecord. Na het vestigen 11 nieuwe records in november 2020, wordt de elektrische motorfiets Voxan Wattman… Lees verder →

  • Huisman schaalt 3D-printen van kraanhaken op

    De 3D-geprinte kraanhaken wegen elk 1700kg en hebben een hijsvermogen van 350mt (foto: Huisman) Huisman, leverancier van step-changing technische oplossingen, heeft geslaagde tests uitgevoerd met vier nieuwe 3D-geprinte 350mt kraanhaken op basis van strenge eisen en onder toezicht van de onafhankelijke certificerende autoriteit Lloyd’s Register.… Lees verder →

  • Schaeffler start productie van 2in1 elektrische assen in China

    De 2in1 elektrische as van Schaeffler integreert de reductietransmissie en de elektromotor in één compacte eenheid. (foto's: Schaeffler) Schaeffler begint met de productie van 2in1 elektrische assen in haar productiefaciliteit in Taicang, China. Het elektrische assysteem bestaat uit een elektromotor en een transmissie. De productiestart… Lees verder →

  • Siemens breidt motorportfolio voor procesindustrie uit

    Simotics XP-motoren van 0,25 tot 460 kW beschikbaar in gasgroepen IIB en IIC (foto: Siemens) De explosieveilige laagspanningsmotoren van de Simotics XP-serie van Siemens zijn nu beschikbaar in het gehele vermogensbereik van 0,25 tot 460 kW in gasgroepen IIB en IIC. Met hun premium efficiëntie… Lees verder →

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven