Algemeen
Baumüller aandrijfoplossingen
Het aanbod van Baumüller voor hybride en volledig elektrische aandrijvingen gaat van motor via frequentieregelaar en besturing tot software voor diagnose en onderhoud op afstand (foto's: Baumüller).

Baumüller toont op ’s werelds grootste vakbeurs voor bouwmachines, Bauma (8-14 april in München), zijn aandrijfoplossingen voor mobiele werktuigen. Met een breed spectrum van motoren, omvormers, besturingen en software voor diagnose en onderhoud op afstand biedt het bedrijf hybride en volledig elektrische aandrijfsystemen voor dergelijke voertuigen.

Elektrisch aangedreven voertuigen kunnen een alternatief zijn voor door een dieselmotor aangedreven voertuigen. Door hun dynamisch en robuust rijgedrag kunnen elektrische voertuigen de gangbare taken uitvoeren. Ze zijn langs meerdere wegen van voeding te voorzien en ze leveren een lage geluidsbelasting.

Hybride en volledig elektrisch

Baumüller Anlagen-Systemtechnik, het systeemhuis van de groep, kan het ontwerp en invulling van nieuwe aandrijfoplossingen voor nieuwe machines voor zijn rekening nemen. Een dergelijk traject omvat onder meer batterijmanagement, besturingssysteem, de aandrijving zelf en een gebruikersvriendelijke bediening.

Baumüller kan met zijn componenten zowel de hoofdaandrijving als hulpaandrijvingen (bijvoorbeeld de hydrauliek voor de laadbak van een wiellader) verzorgen. Over het elektrische aandrijfsysteem heen biedt het huis ook de diagnose- en onderhoudstool Baudis IoT aan. Hiermee kunnen de noodzakelijke onderhoudswerkzaamheden vroegtijdig worden ingepland en bedrijfstijden en belasting optimaal worden bewaakt en geëvalueerd. Dit bespaart kosten en verhoogt de inzetbaarheid.

Aandrijfoplossingen

In samenwerking met Sensor-Technik Wiedemann (STW) werd het aandrijfconcept PowerMela ontwikkeld, dat vermogens tot 140 kW bestrijkt. De oplossing bestaat uit een permanent bekrachtigde synchrone motor en een geïntegreerde vier kwadranten frequentieregelaar. In het hybride concept met PowerMela wekt een verbrandingsmotor in combinatie met een generator en frequentieomvormer een gelijkspanning in het boordnet op.

Bij volledig elektrische oplossingen wordt uitsluitend op stroom uit de batterij gewerkt. De elektromotoren zijn aangesloten op het boordnet en drijven het voertuig aan. Deze oplossing is milieuvriendelijk en heeft goede EMC-eigenschappen, bijvoorbeeld extra isolatie van de stator naar de behuizing. Andere voordele zijn de lagere onderhoudsbehoefte en een brandstofbesparing tot 30%.

Ook voor kleinere vermogens

Baumüller servomotor
De watergekoelde DSP1 servomotor in beschermingsklasse IP65 is geschikt voor dynamische toepassingen en ook geschikt voor extreme temperaturen zoals die bij mobiele werktuigen als wilelladers of bouwmachines kunnen gelden.

Op Bauma 2019 toont Baumüller ook aandrijfsystemen voor kleine mobiele toepassingen. De b maXX mobil met beschermingsklasse IP66 bijvoorbeeld (foto boven) is ontworpen voor vierkwadrantenbedrijf. De watergekoelde regelaar is bestand tegen schokken en trillingen en daarmee geschikt voor mobiele toepassingen. Bovendien is ze bestand tegen temperaturen tussen -25°C en +65°C.

In combinatie met de compacte, door water gekoelde servomotoren van de typen DSP1 en DSD2 met beschermingsklasse IP65, is ook gebruik bij extreme temperaturen mogelijk.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven