Algemeen
Bakker Sliedrecht ontwikkelt conditiegestuurd onderhoud om onderhoudscyclus van schepen te optimaliseren. (Foto: Bakker Sliedrecht)

Bakker Sliedrecht schakelt als een van de eerste bedrijven in de maritieme sector deels over van tijdgestuurd onderhoud naar conditiegestuurd onderhoud. Daarbij worden de daadwerkelijke status en conditie van elektrische aandrijfsystemen en componenten gemonitord. De kostenbesparende methode zorgt ervoor dat onderhoud, reparatie en vervanging pas gepland en uitgevoerd worden als dat nodig is.

Tijdgestuurd onderhoud richt zich op het periodiek reviseren of vervangen van motoren, aandrijvingen, transformatoren, componenten of onderdelen hiervan. In veel gevallen kunnen deze onderdelen echter veel langer mee dan de voorgeschreven termijn van de fabrikant. Juist in de offshore- en baggersector, waar schepen niet altijd volcontinu in bedrijf zijn.

Inzicht met data

Anderzijds kunnen motoren of onderdelen veel sneller verslijten doordat ze zwaarder worden belast dan vooraf gedacht. Bij conditiegestuurd onderhoud wordt op basis van visuele inspecties en elektronische metingen gemonitord. De verzamelde data maakt inzichtelijk wanneer onderhoud, revisie of vervanging echt nodig is. Hierdoor kan het vereiste onderhoud op een geschikter tijdstip worden uitgevoerd. Daarnaast controleert het systeem de apparatuur en is het in staat het optreden van waarschijnlijke storingen te voorspellen.

Besparing

Conditiegestuurd onderhoud voorkomt onnodige reparaties en vervanging als metingen aantonen dat onderhoud kan plaatsvinden op een geschikter tijdstip. Dat betekent dat onderdelen langer in bedrijf kunnen blijven of minder onderhoud nodig hebben. Het grootste voordeel van de nieuwe werkwijze is dat de onderhoudscyclus kan worden geoptimaliseerd rond de werkelijke levensduur van de apparatuur, in plaats van vervanging vooraf te plannen.

Langere levensduur onderdelen en systemen

“We zien dat veel systemen en onderdelen veel minder snel slijten en langer meegaan dan verwacht. Bij tijdgestuurd onderhoud vervingen we alles na een bepaald aantal jaren, terwijl uit onze conditiemetingen nu blijkt dat dit vaak nog niet nodig is,” zegt Arend van der Velde, hoofd technologie en innovatie bij Bakker Sliedrecht. “Je praat over essentiële onderdelen van de hele powerplant. Door deze metingen krijgen we een veel beter inzicht in de status en conditie. Daarom zie je dat conditiegestuurd onderhoud steeds meer toeneemt in de markt.”

Maritieme en industriële sector


Bakker Sliedrecht heeft de nieuwe onderhoudsmethode al ingevoerd en toegepast bij diverse bagger- en offshorebedrijven, maar ook industriële partners. Voor enkele baggerschepen wordt bijvoorbeeld van de voortstuwing de lagers van generatoren en elektromotoren gemonitord op basis van conditiegestuurd onderhoud. Ook containerterminal Rotterdam World Gateway (RWG) op de Tweede Maasvlakte heeft Bakker Sliedrecht ingeschakeld om met deze methode de frequentieregelaars en de circuitbrekers van zestien geautomatiseerde containeroverslagkranen te onderhouden. “In die kranen zit een groot aantal frequentieregelaars. Als je met conditiemetingen de vervanging twee tot drie jaar kunt uitstellen dan heb je het over serieuze kostenbesparingen”, aldus Van der Velde.

Efficiëntievoordelen op langere termijn

Momenteel gebruiken servicemonteurs hun laptop om data te verzamelen en te analyseren bij het uitvoeren van conditiemetingen. Op het scherm worden dan meteen de afwijkingen en de afkeuringswaarden zichtbaar. Bakker Sliedrecht wil deze data op termijn automatisch op afstand kunnen uitlezen en verder automatiseren. “Dat hangt af van de wijze van data-opslag en de bereikbaarheid van schepen. Om het volledige potentieel van toestandsafhankelijk onderhoud te benutten is een goede samenwerking met de klant erg belangrijk is”, legt Van der Velde uit.

Verbeteren van processen

Door het verzamelen en vergelijken van de data van meerdere assets kan Bakker Sliedrecht op termijn ook zien of processen aan boord wel efficiënt verlopen en waar ze verder kunnen worden verbeterd. “Op basis van waarnemingen uit geanalyseerde data kunnen we adviezen uitbrengen richting de klant. Bijvoorbeeld over een onderwaterpomp die vaak tegen de cavitatiegrens aanloopt. We kunnen dan adviseren het toerental te wijzigen. Zo hopen we straks op meer gebieden advies te geven om schepen efficiënter te laten opereren”, aldus Van der Velde.

  • Eplan Emanage

    Eplan presenteert nieuwe volledige versie van eManage

    De cloud gebaseerde Eplan eManage software verbindt OEM'ers, system integrators, machinebouwers, paneelbouwers en operators (foto: Eplan) Met eManage Free kunnen gebruikers Eplan Platform projecten uploaden, delen en beheren in de cloud-omgeving. Eplan presenteert nu de volledige versie van de software, die aanzienlijk meer toegevoegde waarde… Lees verder →

  • Maarten Bulsink MA-IT

    MA-IT opent Automation Campus in Eindhoven

    "Onze klanten in de regio Eindhoven willen graag engineers bij ons opleiden," aldus Maarten Bulsink van MA-IT (foto's: MA-IT) Na zes jaar gevestigd te zijn geweest in Son, zal vanaf 1 februari MA-IT MyAutomation te vinden zijn in Eindhoven. Op deze nieuwe vestiging zijn niet… Lees verder →

  • Apex Dynamics GL

    GL-Serie speciaal ontwikkeld voor AGV toepassingen

    De GL-serie is speciaal ontwikkeld voor AGV toepassingen (foto: Apex Dynamics) Als gevolg van automatiseringen in logistiek of productieomgevingen krijgt Apex Dynamics steeds meer vragen over tandwielkasten voor AGV toepassingen. Dat wil zeggen tandwielkasten voor Automatisch Geleide Voertuigen, oftewel mobiele robots, die vaak worden ingezet… Lees verder →

  • Nieuw overzicht technische webinars om bij te blijven

    Aandrijftechniek blijft een overzicht plaatsen van technische webinars vanuit de industrie. Ideaal voor engineers en technici die thuis werken, maar ook voor diegenen die op kantoor of in de fabriek aan het werk zijn en bij willen scholen op hun vakgebied. Thuiswerken is voor velen… Lees verder →

  • Slimme radarsensoren voor ruige omgevingen

    Radarsensoren voor ruige omgevingen

    De DR-M30-IOL voor afstandsmeting in de zwaarste omgevingen bereikt een schokbestendigheid van 100 g en beschermingsklassen tot IP69K. (Foto: Turck) Turck presenteert robuuste radarsensoren. De DR-M30-IOL zijn geschikt voor zware toepassingen zoals afstandsmeting in havenfaciliteiten en fabrieksautomatisering. De robuuste 122 GHz-apparaten met beschermingsklassen tot IP69K… Lees verder →

  • Draadloze roaming

    Draadloze roaming: meer bereik voor draadloze bediening

    Het BWH 001 basisstation van Sigmatek maakt draadloze bediening en bewaking van systemen mogelijk met behulp van "Wireless Roaming". (Foto: SigmaControl) Om operators in staat te stellen zich nog vrijer langs de productielijn te bewegen, heeft Sigmatek de “Wireless Roaming Feature” voor draadloze HMI’s ontwikkeld.… Lees verder →

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven