Algemeen

Bakker Sliedrecht voltooit ombouw Bokalift 1

Bokalift 1
Bakker Sliedrecht zorgde voor het elektrotechnische deel van de ombouw van het zware ladingschip Finesse tot het kraanschip Bokalift 1 (foto: Boskalis).

Bakker Sliedrecht speelde een grote rol bij het ombouwen van het zware ladingschip Finesse van Boskalis tot het kraanschip Bokalift 1. Na de ingebruikname zet Boskalis het kraanschip in om windparken op zee te bouwen, olie- en gasplatforms te installeren en te ontmantelen en voor bergingsactiviteiten. Bakker realiseerde de ombouw in twaalf maanden, heel snel voor een dergelijk project.

Door zijn enorme vrije dek (165 m bij 43 meter) en door de midscheepse draaiende kraan van Huisman met 3000 ton hefvermogen kan de Bokalift 1 twee keer zoveel lading meenemen als bestaande kraan- en werkschepen. Dankzij het innovatieve dynamic positioning 2-system (DP2) blijft het schip te allen tijde stabiel op zijn plaats liggen.

Ombouw naar Bokalift 1

Bakker Sliedrecht was tijdens de ombouw verantwoordelijk voor de supervisie en de coördinatie tussen opdrachtgever en alle deelnemende elektrotechnische partijen. Dit gold zowel tijdens de ombouw op de Keppel-werf in Singapore als de installatie van de kraan bij Huisman in China als tijdens de intensieve FMEA-testen (Failure Mode and Effects Analysis) in Kaapstad.

Bij de ombouw werden de grote ballasttanks, die het zware ladingschip gebruikte om zich gedeeltelijk af te laten zinken, omgebouwd tot droge ruimtes voor dieselgeneratoren en schakelpanelen. Die zijn nodig voor de nieuwe thrusters die het schip in positie houden.

Voor DP2 moest Bakker Sliedrecht alle elektrotechnische installaties en aandrijfsystemen (bestaand en nieuw) zodanig uitvoeren dat het systeem altijd door kan draaien. Dit kan bijvoorbeeld bij uitval van een schroef of generator of bij een andere calamiteit. Dit is voor de inzet bij offshore-projecten van groot belang.

Coördinatie

Bakker Sliedrecht begeleidde de opdrachtgever bij het elektrotechnische installatiewerk en de inbedrijfstelling. Alle elektrische installaties, schakelkasten, motoren en generatoren werden in Sliedrecht of elders in Europa geproduceerd en naar de werf in Singapore getransporteerd. In de tweede fase assisteerde het bedrijf bij de installatie van de kraan. In de derde fase werd het kraanschip voor de kust bij Kaapstad onderworpen aan een groot aantal testen voor de FMEA.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven