Algemeen
Bakker sliedrecht motor biologisch
Bakker Sliedrecht heeft samen met partner INDAR een eigen elektrische onderwatermotor ontwikkeld (foto: Bakker Sliedrecht)

Bakker Sliedrecht gaat onderzoeken of biologisch afbreekbare olie gebruikt kan worden in de onderwatermotoren die het bedrijf heeft geleverd voor baggerschepen van Van Oord. Als dit mogelijk blijkt, wil de internationale maritieme contractor dit soort olie op meer schepen toe gaan passen.

De regelgeving voor het gebruik van olie wordt steeds strenger, omdat lekkages grote gevolgen kunnen hebben voor het milieu. In verschillende delen van de wereld, zoals de poolgebieden en Australië, is het gebruik van biologisch afbreekbare olie zelfs verplicht.

Milieuschade voorkomen

Bakker Sliedrecht heeft samen met partner INDAR een eigen elektrische onderwatermotor ontwikkeld, waarmee baggerschepen ondanks zware omstandigheden tot dieptes van 250 meter kunnen werken.

Inmiddels zijn er 200 baggerschepen met dit soort motoren uitgerust, waaronder diverse schepen van Van Oord. In elektromotoren zit soms duizenden liters olie o.a. voor de koeling en voor het opheffen van drukverschillen als op diepte wordt gewerkt.

Positieve ervaringen

“Van Oord wil weten of ook biologisch afbreekbare olie toegepast kan worden in de onderwatermotoren die we geleverd hebben en die we in de toekomst gaan leveren. Zij hebben daar in andere onderwatertoepassingen al positieve ervaringen mee”, zeggen Accountmanager Wim Verlek en Proposal Manager Marcel Bakker van Bakker Sliedrecht.

“We hebben met onze onderwatermotoren nog nooit een grote lekkage gehad, waarbij correct onderhoud van de motor een belangrijk aspect is. Je wilt milieuschade in kwetsbare gebieden voorkomen. De kans op zo’n catastrofe is heel klein, maar het valt nooit uit te sluiten.”

Stapsgewijs testen

Het onderzoek bestaat uit drie stappen. Eerst worden in het laboratorium de elektrische en fysieke eigenschappen van de biologisch afbreekbare olie onderzocht en vergeleken met de huidige olie. Die mogen niet te veel afwijken van elkaar en de eigenschappen moeten binnen een bepaalde bandbreedte blijven.

In de volgende fase worden diverse onderdelen van de onderwatermotor blootgesteld aan de nieuwe olie. De samples van wikkelingen, interne coating, kabel isolatie en andere materialen worden hierbij enkele maandenlang ondergedompeld in biologisch afbreekbare olie die is verwarmd tot bedrijfstemperatuur. Daarna wordt bepaald of de aantasting acceptabel is.

In de derde fase wordt bekeken of de rubberen O-ringen en Simmeringen bestand zijn tegen de nieuwe olie. Als dat niet zo is kunnen die eventueel vervangen worden door een ander type rubber.

Onderdeel innovatieprogramma

Na het onderzoek schrijft Bakker Sliedrecht een rapport met aanbevelingen en conclusies. Als alle testen positief verlopen, wordt een pilot uitgevoerd waarbij de biologisch afbreekbare olie daadwerkelijk wordt toegepast in de onderwatermotor van een sleephopperzuiger.

Het onderzoek is onderdeel van het innovatieprogramma van Bakker Sliedrecht, waaronder bijvoorbeeld ook het toepassen van Condition Based Monitoring en Maintenance valt.

  • Airbus en TNO ontwikkelen lasercommunicatieterminal voor vliegtuigen

    Airbus en TNO zijn gezamenlijk het programma UltraAir gestart voor de ontwikkeling van een demonstratiemodel van een lasercommunicatieterminal voor vliegtuigen. (Ill.: TNO) Airbus en TNO zijn gezamenlijk het programma UltraAir gestart voor de ontwikkeling van een demonstratiemodel van een lasercommunicatieterminal voor vliegtuigen. Het project wordt… Lees verder →

  • Smeerbeheer in de voedingsmiddelen industrie

    Woensdag 14 april 10.00 uur Nieuwe, zelfs nasmeervrije technologieën hebben een positieve impact en beïnvloeden de kosten van uw onderhoudsbudget aanzienlijk. Smering is daarmee niet simpelweg een activiteit die gedaan moet worden op de manier zoals gewend. Het moet onderdeel worden van de onderhoudsstrategie, zeker… Lees verder →

  • Igus tandkranslagers

    Igus breidt programma tandkranslagers uit

    Met het ruimtebesparende modulaire PRT-04 tandkranslagersysteem kunnen ontwerpers vrijelijk roterende toepassingen monteren. (foto: Igus BV) De PRT-04 tandkranslagers van Igus zijn nu leverbaar in andere maten. Ze zijn leverbaar met  met binnen- en buitentand-aandrijving en een borgfunctie, zijn compact en hebben een lage massa. Ze… Lees verder →

  • Waterstof raceteam studenten TU Delft verhuist IT-infrastructuur

    Een deel van het team van Forze Hydrogen Racing met de nieuwe Forze IX. (Foto: Forze Hydrogen Racing) Forze Hydrogen Racing heeft zijn volledige IT-infrastructuur verhuisd naar een colocatie omgeving in het flagship datacenter van Greenhouse Datacenters in Naaldwijk. Voorheen had het waterstof raceteam, bestaande… Lees verder →

  • Pilz prorail ERTMS

    Pilz helpt ProRail bij snellere aanpak ERTMS

    ERTMS wordt gebouwd in treinen én in de infrastructuur van het spoor (foto: Pilz) Pilz is geselecteerd als een van de twaalf innovatiepartners van ProRail. Dit werd afgelopen week bekend gemaakt tijdens de internationale digitale beurs RailTech 2021. Met dit partnerschap start voor Pilz een… Lees verder →

  • ROVC Cetop FEDA

    ROVC erkend als CETOP Approved Education Centre voor Hydrauliek level 3

    ROVC erkend als CETOP Approved Education Centre V.l.n.r.: Waldo Linders, Arjan Coppens, John Huizing en André Braakman (foto: ROVC) ROVC, partner in trainingen en opleidingen voor technisch Nederland, is door FEDAcademie, een onafhankelijke stichting van branchevereniging FEDA, officieel erkend als CETOP-Approved Education Centre Hydrauliek Level… Lees verder →

  • Airbus Ascend

    Airbus test e-aandrijving met supergeleiding en cryogene temperaturen

    ASCEND gaat elektrische architecturen evalueren van enkele honderden kilowatts tot multi-megawatt (bron: Airbus) Airbus heeft onlangs de ‘Advanced Superconducting and Cryogenic Experimental powertraiN Demonstrator’ (ASCEND) gelanceerd om de impact van supergeleidende materialen en cryogene temperaturen op de prestaties van de elektrische aandrijvingen voor vliegtuigen te… Lees verder →

  • SEW Movimot advanced

    Nieuwe decentrale ruimtebesparende regelaar van SEW-Eurodrive

    De Movimot Advanced is een decentrale frequentieregelaar die in de klemmenkast van de asynchrone motor DRN is geïntegreerd (foto: SEW-Eurodrive) SEW-Eurodrive heeft nieuwe, decentrale aandrijftechnologie ontwikkeld in de vorm van de Movimot Advanced. Dit is een decentrale frequentieregelaar die in de klemmenkast van de asynchrone… Lees verder →

  • B&R smart camera

    Machine vision projecten eenvoudiger met Smart Camera B&R

    De Smart Camera maakt het in realtime combineren van meerdere machine vision toepassingen eenvoudig (foto: B&R) B&R’s geïntegreerde machine vision portfolio beschikt nu over nu een Smart Camera welke meerdere machine vision functies in realtime combineert. Daarmee wordt de implementatie van opeenvolgende procesgestuurde functies eenvoudig,… Lees verder →

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven