Algemeen
Bakker Sliedrecht elektrificeert kraanschepen Heerema voor duurzame walstroom

Bakker Sliedrecht gaat de kraanschepen Thialf en Sleipnir van Heerema Marine Contractors elektrificeren zodat ze kunnen worden voorzien van groene walstroom. Deze duurzame energie is afkomstig van windmolens op de kade van het Calandkanaal in Rotterdam. Door de walstroomaansluiting kunnen de schepen hun dieselgeneratoren uitzetten.

Het uitschakelen van de dieselgeneratoren zorgt voor een forse daling van geluid en de uitstoot van CO2, stikstof, zwaveldioxide en fijnstof. De elektrificatie van de schepen is onderdeel van een walstroomproject, waarin naast Heerema ook Eneco, het Havenbedrijf Rotterdam en de gemeente Rotterdam deelnemen.

Gigantisch stopcontact van 2 x 10 MW

Voor het project worden tien bestaande windturbines op de landtong bij Rozenburg vervangen door negen modernere turbines, die samen 27 MW vermogen hebben. Het projectconsortium is sinds augustus bezig om een zogeheten e-house te bouwen op de kade bij het kanaal. Dit is een gigantisch stopcontact dat 20 MW (2 x 10 MW) aan groene windenergie kan leveren.

Winterperiode in Rottedam

Heerema is de eerste klant. De Thialf en Sleipnir van het offshorebedrijf zijn de grootste kraanschepen ter wereld. Aan boord kunnen ongeveer 400 mensen wonen en werken. In de winterperiode liggen de kraanschepen regelmatig in het Calandkanaal in Rotterdam, voor onderhoud of ter voorbereiding van projecten op zee. Dan draaien alle voorzieningen aan boord op dieselgeneratoren.

Dieselgeneratoren uitschakelen

Door de schepen aan te sluiten op groene walstroom van het nieuwe e-house kunnen de dieselgeneratoren uitgezet worden. Dat scheelt net zoveel uitstoot als van 5000 dieselauto’s. Ook gaat er 15.000 ton minder CO2 de lucht in en is er bijna geen lawaai meer. Heerema verminderd via deze manier zijn CO2-footprint.

Aanpassingen aan boord

Om groene walstroom te kunnen gebruiken voert Bakker Sliedrecht diverse aanpassingen uit aan boord van Heerema’s Thialf en Sleipnir. Bakker Sliedrecht gaat onder meer de benodigde transformatoren, walaansluitingen van de schakelborden en interface met het bestaande power distributiesysteem.

Eveneens zal Bakker Sliedrecht de bestaande installaties en schakelborden uitbreiden en de laag- en hoogspanningskabels installeren. De spanning moet van 11 kV omgezet worden naar 4,16 kV. Begin volgend jaar wordt alle nieuwe apparatuur aan boord van de Thialf geïnstalleerd.

Daarna begint het werk op de Sleipnir. Dat kraanschip is gloednieuw, vandaar dat daar minder elektrische aanpassingen nodig zijn en het werkpakket minder omvangrijk is.

Lange relatie met Heerema

Heerema koos bewust voor Bakker Sliedrecht. “Wij hebben samen een lange relatie opgebouwd. Wij zijn de huisleverancier van Heerema en hebben belangrijke elektrische onderdelen en apparatuur van de kraanschepen geleverd.”

“Van schakelkasten tot generatoren en bijvoorbeeld ook de voortstuwingssystemen”, zeggen Projectmanager Andy Waterstreet en Accountmanager John Hollemans van Bakker Sliedrecht. “Nu leveren we de nieuwe walstroomschakelborden aan boord zodat de kraanschepen de groene stroom vanaf de wal ook daadwerkelijk kunnen gaan gebruiken.”

Specialisme

Het aanleggen van elektrische infrastructuur op schepen en landinstallaties is een specialisme van Bakker Sliedrecht, of het nu gaat om hoog-, midden- of laagspanning. Behalve de kraanschepen van Heerema kunnen in de toekomst meer schepen en bedrijven in de Rotterdamse haven gebruik gaan maken van de groene walstroom. Ook bij deze projecten kan Bakker Sliedrecht een rol spelen.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven