Algemeen
Volvo CE verwacht dat de elektro-hydraulische actuator in de nabije toekomst beschikbaar zal zijn op de graafmachinemarkt. (Foto: Volvo CE)

Een nieuwe elektro-hydraulische actuator, de zogeheten Common Pressure Rail Hybrid-systeem is onderscheiden met de Volvo Technology Award 2021. Het systeem wordt toegepast op graafmachines en leidt tot een grote verbetering van de energie-efficiëntie. De Volvo Technology Award is een blijk van erkenning voor opmerkelijke technische vooruitgang die bijdraagt tot de versterking van het hoogtechnologische concurrentievermogen en de technologische deskundigheid van de Volvo Groep.

Het Common Pressure Rail Hybrid-systeem van Volvo CE (Construction Equipment) is een nieuwe mijlpaal op het gebied van hydraulische efficiëntie in graafmachines. Het verbetert de prestatie en verlaagt tegelijk de CO2-uitstoot. Dit ligt in lijn met de zero-emissie-ambities van de Volvo Groep tegen 2040.

Nauwe samenwerking

De Volvo CE-teams uit Zweden en Zuid-Korea hebben in het onderzoeksproject nauw samengewerkt met het Finse Norrhydro.  Het maakte daarbij gebruik van een idee dat aanvankelijk voortkwam uit academische samenwerking. Nu is de innovatie marktrijp en worden er praktijktests bij klanten uitgevoerd. Volvo CE verwacht dat de nieuwe technologie in de nabije toekomst beschikbaar zal zijn op de graafmachinemarkt.

Werking

De innovatie maakt het mogelijk om energieverliezen in de hydraulica te beperken. In de nieuwe systeemarchitectuur zijn alle werkfuncties van de machine verbonden met een hydraulische energieopslag via een gemeenschappelijke drukrail, bestaande uit twee of meer drukleidingen. De energieopslag, die bestaat uit hydraulische accumulatoren, maakt een energie-efficiënte terugwinning van kinetische energie en piekvermogenvoorziening mogelijk.

Digitale slimme actuatoren

Voor door cilinders aangedreven functies worden zogenaamde “digitale slimme actuatoren” gebruikt om een energie-efficiënte omzetting van hydraulisch vermogen naar een variabele kracht en snelheid te bereiken. Het systeem maakt ook energieterugwinning en prestatieverhoging van de roterende belastingen van de machine mogelijk, zoals de zwenkfunctie door de introductie van variabele hydraulische machines.

Kleinere krachtbron

Door de sterk verminderde energieverliezen en de vermogensbijdrage van de hydraulische accumulatoren kan een kleinere krachtbron worden gebruikt en wordt de behoefte aan koeling beperkt. Met een hoger beschikbaar vermogen kunnen cyclustijden worden verkort, bijvoorbeeld bij het laden van een vrachtwagen, wat bijdraagt aan zowel efficiencyverhoging als kostenvoordelen voor de klant.

Brandstofefficiëntie naar hoger niveau

“Dankzij deze innovatie kan Volvo CE zijn klanten een unieke elektro-hydraulische oplossing bieden, die de brandstofefficiëntie naar een hoger niveau tilt. Het getuigt van de passie van onze ingenieurs om klantgerichte oplossingen en systemen aan te reiken die de transformatie naar emissievrij stimuleren. Het is ook opnieuw een voorbeeld van onze kracht om in partnerships te werken en verbazingwekkende resultaten te boeken”, zegt Lars Stenqvist, CTO Volvo Group.

Trots op erkenning

“Wij zijn echt trots op deze erkenning, die wij delen met onze samenwerkingspartners”, zegt Kim Heybroek, Volvo CE Emerging Technologies Research Engineer en lid van het winnende team. “Het potentieel in de innovatie is voor ons een sterke drijfveer geweest in het project, waardoor het een spannende reis is om deel van uit te maken, omdat we de aanzienlijke voordelen zien die het zal bieden voor onze klanten.”

De winnaars van de Volvo Technology Award 2021 zijn: Kim Heybroek, Sangki Bae, Junwoo Kim, Byeongmo Ko, Donghun Oh, Wonkil Choe, Wontaek Oh en Namgyu Kim.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

  • Nog sneller producten ontwikkelen met SolidWorks 2022

    SolidWorks 2022 bestaat uit een serie flexibel te gebruiken en aanpasbare oplossingen voor ontwerp, documentatie, informatiemanagement en validaties. (Foto: Dassault Systèmes) Dassault Systèmes introduceert SolidWorks 2022, een nieuwe versie van de applicaties voor 3D-ontwerp en engineering. Het bevat veel nieuwe en verbeterde functies voor het… Lees verder →

  • Miljoenen investeringen voor verdere ontwikkeling Lightyear One

    Momenteel onderzoekt Lightyear verschillende opties, zowel publiek als privaat, voor verdere fondsenwerving voor het massamarktmodel van Lightyear, die naar verwachting in 2024 in productie zal gaan. (Foto: Lightyear) Lightyear, het high-tech bedrijf dat ‘s werelds eerste lange-afstands zonneauto ontwikkelt, heeft tot op heden in 2021… Lees verder →

  • Schroefveerkoppelingen verhogen de levensduur van straatfrezen

    Schroefveerkoppeling van Torsion Control Products voor inzet bij asfaltfrezen (Foto: TCP) Door hun speciale torsieflexibiliteit zijn veerkoppelingen van Torsion Control Products (TCP) geschikt voor de toepassing in mobiele machines in de wegenbouw waarbij moderne dieselmotoren worden toegepast. Voor een fabrikant van straatfrezen ontwikkelde TCP een… Lees verder →

  • SPS 2021 Neurenberg gaat on-site en digitaal

    Van 23-25 november 2021 worden in Neurenberg ongeveer 750 exposanten verwacht op SPS 2021. Zelfs in tijden van COVID-19 staat SPS (Smart Production Solutions) op de kalender van de automatiseringsindustrie. Na een succesvol pilot event in München zijn sinds 1 augustus 2021 weer beurzen toegestaan… Lees verder →

  • Bosch Rexroth opent klanten- en innovatiecentrum in Ulm

    Bosch Rexroth demonstreert het potentieel van modulaire en sterk gedigitaliseerde productie op een oppervlakte van ongeveer 500 vierkante meter (Foto: Bosch Rexroth). Bosch Rexroth opent zijn klanten- en innovatiecentrum in het Science Park in Ulm. De in 2019 aangekondigde nieuwbouw is voltooid. Met het nieuwe… Lees verder →

  • Schneider Electric introduceert online selfserviceportaal voor machinebouwers

    Schneider Electric introduceert mySchneider voor machinebouwers. (Foto: Schneider Electric) Schneider Electric introduceert mySchneider voor machinebouwers: een online portaal voor zakelijke partners die actief zijn in de machinebouw en industriële automatisering. Met dit nieuwe platform biedt het bedrijf partners een vereenvoudigde en gepersonaliseerde digitale ervaring afgestemd… Lees verder →

  • Hoog presterende miniatuur NSK kogelomloopspindels

    De nieuwe kogelomloopspindels zijn onder meer geschikt in apparatuur voor de halfgeleiderindustrie, waar uitzonderlijk hoge eisen worden gesteld aan doorloopsnelheid en nauwkeurigheid bij de chipmontage. (Foto: NSK) NSK Linear Motion Control heeft een nieuwe serie hogesnelheid miniatuur kogelomloopspindels geïntroduceerd. De serie biedt een aantal voordelen… Lees verder →

  • Vitesco investeert in productie 800V elektromotoren

    De toevoeging van 800 V-motortechnologie voor het EMR4-platform maakt het portfolio verder compleet. (Foto: Vitesco) Vitesco Technology, leverancier van moderne aandrijftechnologieën en elektrificatieoplossingen zet een nieuwe stap met betrekking tot zijn 800V-technologieroadmap. Na de introductie van een 800V-omvormer een half jaar geleden, bereidt het technologiebedrijf… Lees verder →

  • Dana introduceert elektrische e-Powershift transmissie

    Dana versnelt elektrificatie van ondergrondse mijnbouwvoertuigen met een elektrische e-Powershift transmissie. (Foto: Dana) Dana introduceert de nieuwe Spicer Electrified e-Powershift-transmissie, een modulaire en flexibele oplossing met twee snelheden. Het zorgt voor power take-off voor geëlektrificeerde mijnbouwvoertuigen. De e-Powershift-transmissie vereenvoudigt de elektrificatie van de mijnbouwindustrie. De… Lees verder →

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven