Algemeen
Aventics wil pneumatiekmarkt veroveren
De standaard cilinders van Aventics zijn doorontwikkelingen met een compact profielontwerp van de beproefde ISO-cilinder. Ze vormen de klassieke oplossingen voor tal van toepassingen in nagenoeg alle taken van industrie (foto: Aventics).

Sinds 1 januari zijn de pneumatiekactiviteiten van Bosch Rexroth overgedragen aan de Noors-Duitse investeringsmaatschappij Triton. Geert-Jan Stöver, manager Benelux, verwacht dat de Aventics gedoopte nieuwe onderneming op eigen benen een betere toekomst heeft dan in het grote technologieconcern.

De pneumatiekmarkt is een markt met relatief eenvoudige en goedkope producten, waarin aanbieders vaak concurreren op prijs en levertijd. Na uitvoerige analyse besloot het management van Bosch Rexroth medio 2012 de pneumatiekdivisie te verkopen. Per 1 juni 2013 werden voor de pneumatiekdivisie wereldwijd aparte juridische entiteiten opgericht (in Nederland dus een BV). In september maakte Bosch Rexroth bekend dat alle pneumatiekactiviteiten werden verkocht aan Triton. Per 1 januari dit jaar werden alle aandelen overgedragen.

Aventics in Nederland

Geert-Jan Stöver nam zo’n 25 mensen mee vanuit de Nederlandse Bosch Rexroth organisatie, waaronder alle engineers die zich met pneumatiek bezig hielden, de nodige commerciële medewerkers met kennis van pneumatiek plus wat ondersteunend personeel. Aventics is op dit moment nog gehuisvest bij het voormalige moederbedrijf in Boxtel, maar zal nog dit jaar verhuizen.

(Nu nog) in Boxtel heeft Aventics alle faciliteiten voor de opbouw en assemblage van complete elektro-pneumatische systemen, en voor het op maat maken en/of aanpassen van componenten voor klanten. Productie van componenten vindt niet plaats in Nederland, wel de assemblage van schakelkasten. Verder wordt vanuit Boxtel wereldwijd ondersteuning en testen en ingebruikname op locatie verzorgd.

Industriële markt

Op de industriële markt zijn veel componenten genormaliseerd. Hier moet een leverancier snel kunnen leveren en de afgesproken levertijd ook nakomen (leverbetrouwbaarheid). Stöver: “Wil Aventics zich handhaven, dan moeten wij meer toegevoegde waarde bieden. Wij moeten het hebben van betrouwbaarheid, service en kwaliteit. Onze focus ligt in eerste instantie op kleine en middelgrote industrieën die vooral zijn geïnteresseerd in service en productkwaliteit op middellange en lange termijn.”

Wereldwijd mikt Aventics vooral op de voedingsmiddelenindustrie, verpakkingsmarkt, truck- en trailerbouw en de automotive-industrie. In de niet al te verre toekomst zullen ook de medische en farmaceutische markt worden betreden. Specifiek voor Nederland blijft de maritieme markt een belangrijke doelgroep. Voor pneumatische systemen is het bedrijf hier nu al een van de grotere spelers.

Het volledig artikel vindt u in het juni-nummer van Aandrijftechniek.

  • Siemens Gamesa

    Serieproductie van 11 MW windturbines gestart in Cuxhaven

    De eerste geassembleerde turbine zal worden geïnstalleerd in het offshore windpark Hollandse Kust Zuid (foto: Siemens Gamesa)Op 14 januari 2022 verliet de eerste in serie gefabriceerde SG 11.0-200 DD gondel de Siemens Gamesa fabriekshal in Cuxhaven. De fabriek is sinds de zomer maandenlang omgebouwd en… Lees verder →

  • Audi en RWE slaan energie op in second life EV-accu’s

    Audi en RWE slaan energie op in second life EV-accu’s

    Audi en RWE slaan energie op in second life EV-accu’s (Foto: Audi)Energiemaatschappij RWE heeft recent een opslagfaciliteit geopend. Deze is gebaseerd op gebruikte hoogspanningsaccu’s (EV-accu’s) van elektrische Audi’s. De installatie staat op het terrein van de waterkrachtcentrale van RWE aan een stuwmeer bij Herdecke in… Lees verder →

  • Intelligente aandrijvingen Nord creëren conditiebewaking voor predictief onderhoud

    Intelligente aandrijvingen Nord creëren conditiebewaking voor predictief onderhoud

    Intelligente aandrijvingen Nord creëren conditiebewaking voor predictief onderhoud. (Foto: Nord Drivesystems )Nord Drivesystems zet met zijn intelligente aandrijvingen sterk in op predictief onderhoud. Predictief onderhoud is de systematische voortzetting van conditieonderhoud. Het heeft als doel machines en installaties proactief te onderhouden. De methodiek kan veranderingen… Lees verder →

  • Datum SPS 2022 bekend

    SPS 2022 Neurenberg schuift iets naar voren

    Impressie van een eerdere editie van Smart Production Solutions (Foto: Paul Quaedvlieg)SPS 2022 (Smart Production Solutions) vindt dit jaar plaats van 8 t/m 10 november 2022 in Neurenberg, twee weken eerder dan in voorgaande jaren. In tijden van pandemie geeft dit de hele branche volgens… Lees verder →

  • Festo op weg naar klimaatneutraliteit

    Festo investeert fors op weg naar klimaatneutraliteit

    Festo gaat zijn CO₂-voetafdruk de komende twee jaar enorm verkleinen (Foto: Festo)Festo is op weg naar klimaatneutraliteit. “Festo gaat zijn CO₂-voetafdruk de komende twee jaar enorm verkleinen. Als gevolg hiervan zullen tegen het einde van 2023 al onze productie- en logistieke locaties, evenals de Duitse… Lees verder →

  • Damen koopt batterijcontainer Skoonbox

    Damen koopt batterijcontainer Skoonbox

    Damen koopt batterijcontainer Skoonbox (Foto: Damen)Damen Shipyards Group heeft de Skoonbox overgenomen van Skoon Energy. De maritiem gecertificeerde, multi-inzetbare batterijcontainer zal worden ingezet om op eigen werven duurzame stroom te leveren voor toepassingen waar nu nog vooral dieselgeneratoren of scheepsmotoren worden gebruikt. Deze eerste 20-voets… Lees verder →

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven