Algemeen

Autonoom rijden op de busremise

autonoom rijden in een busremise
Het model van de busremise maakt duidelijk welke stations een autonoom rijdende bus moet doorlopen (foto: Laila Tkotz/KIT).

Autonoom rijden is een belangrijk onderdeel van nieuwe mobiliteitsconcepten, en niet alleen bij personenauto’s. Een studie van het Karlsruher Institut für Technologie (KIT), het Forschungszentrum Informatik (FZI) aan dit instituut en de Stuttgarter Straßenbahnen (SSB) toont aan hoe autonoom rijden op busremises kan functioneren en bijdragen aan kostenbesparing.

Op een typische remise van de SSB doorloopt een lijnbus veel stations voordat het voertuig weer gereed is voor zijn volgende dienst. De medewerkers in de werkplaatsen rijden de bus na de overgave door de chauffeur naar de onderhoudshal, waar hij eerst wordt getankt en grof gereinigd. Van daaruit gaat het voertuig via de wasstraat verder naar de onderhoudsdienst. Pas daarna is de bus weer klaar voor de volgende chauffeur.

Als de busmaatschappij slechts een deel van deze bedrijfsprocessen zou kunnen automatiseren, zou het werkplaatspersoneel kunnen worden ingezet voor andere taken, de veiligheid worden verhoogd en tijd en kosetn worden bespaard.

Autonoom rijden

Samen met de SSB heeft een onderzoeksteam van het KIT de processen op de remise Stuttgart-Gaisburg geanalyseerd. Daarbij bleek, dat de rit naar de wasstraat, de reiniging aan de buitenzijde, de rit naar de parkeerplaats en de parkeerprocedure zelf volledig zijn te automatiseren.

In het nieuwe scenario zouden het tanken, het reinigen van de binnenzijde en de toevoer van perslucht door industriële robots kunnen worden overgenomen. De rit van het overgavepunt naar de hal blijft uitgesloten van automatisering omdat dit een wettelijk voorgeschreven testrit is.

Het systeem is gebaseerd op standaard technologieën voor autonome voertuigen en is compatibel met de normale infrastructuur voor het wegverkeer op het bedrijfsterrein. De bijzondere uitdagingen bij het versnellen, remmen en sturen kunnen boven op de systemen van de bus worden opgelost met GPS-, camera-, radar- en ultrasone systemen.

De verwerking van deze informatie in de zogeheten sensorfusie maakt het nauwkeurig volgen van een traject mogelijk. Bovendien is het zo voldoende dat verkeersborden, stoplichten en markeringen op het bedrijfsterrein zijn uitgevoerd conform de conventionele infrastructuur voor het verkeer.

Voordelen van autonoom rijden

De deels autonome remise biedt economisch voordelen. Alleen al voor de omstreeks 150 bussen die in Stuttgart-Gaisburg dagelijks worden onderhouden, kunnen de personeelskosten met meer dan 100.000 euro per jaar dalen. Het concept is ook schaalbaar.

Als toekomstie projecten voor autonome voertuigen zijn behalve terreinen voor het openbaar vervoer ook expeditiebedrijven en parkeerplaatsen langs autosnelwegen denkbaar. Een logische eerste stap zou echter zijn een prototype te bouwen en in een reële omgeving te testen.

  • Zevende as van Rollon: extra maten voor kleine robots

    Rollon heeft zijn assortiment zevende assen uitgebreid met twee extra maten voor automatiseringstaken met een lager laadvermogen (foto: Rollon)Met de productlijn Seventh Axis biedt Rollon een uitgebreid portfolio van modulaire aluminium assen voor robottoepassingen. Nu is het assortiment uitgebreid met twee extra maten in het… Lees verder →

  • ABB breidt met overname portfolio flexibele automatisering uit

    ABB neemt ASTI Mobile Robotics Group (ASTI) overnemen. Hiermee kan ABB een compleet portfolio aanbieden voor de volgende generatie van flexibele automatisering. (foto’s: ABB)ABB heeft aangekondigd dat het de ASTI Mobile Robotics Group (ASTI) zal overnemen, fabrikant van autonome mobiele robots (AMR). Hiermee wordt het… Lees verder →

  • ABB introduceert geavanceerd HMI-scherm

    Met de Lite Panel introduceert ABB een geavanceerd HMI-scherm om tot 28 verschillende elektrische ABB-componenten te monitoren en besturen. (Foto: ABB)Met Lite Panel introduceert ABB een veilige, tijdbesparende en eenvoudig te installeren oplossing om tot 28 elektrische componenten te monitoren en besturen. Elektronische componenten, zoals… Lees verder →

  • Voxan en Max Biaggi plannen nieuwe wereldrecordpoging

    Voxan en Max Biaggi bereiden een nieuwe recordpoging voor. (Foto: Venturi)Motorfietsfabrikant Voxan, onderdeel van Venturi, fabrikant van elektrische voertuigen, maakt zich op voor het veroveren van een nieuw snelheidsrecord. Na het vestigen 11 nieuwe records in november 2020, wordt de elektrische motorfiets Voxan Wattman momenteel… Lees verder →

  • Huisman schaalt 3D-printen van kraanhaken op

    De 3D-geprinte kraanhaken wegen elk 1700kg en hebben een hijsvermogen van 350mt (foto: Huisman)Huisman, leverancier van step-changing technische oplossingen, heeft geslaagde tests uitgevoerd met vier nieuwe 3D-geprinte 350mt kraanhaken op basis van strenge eisen en onder toezicht van de onafhankelijke certificerende autoriteit Lloyd’s Register. De… Lees verder →

  • Schaeffler start productie van 2in1 elektrische assen in China

    De 2in1 elektrische as van Schaeffler integreert de reductietransmissie en de elektromotor in één compacte eenheid. (foto's: Schaeffler)Schaeffler begint met de productie van 2in1 elektrische assen in haar productiefaciliteit in Taicang, China. Het elektrische assysteem bestaat uit een elektromotor en een transmissie. De productiestart is… Lees verder →

  • Siemens breidt motorportfolio voor procesindustrie uit

    Simotics XP-motoren van 0,25 tot 460 kW beschikbaar in gasgroepen IIB en IIC (foto: Siemens)De explosieveilige laagspanningsmotoren van de Simotics XP-serie van Siemens zijn nu beschikbaar in het gehele vermogensbereik van 0,25 tot 460 kW in gasgroepen IIB en IIC. Met hun premium efficiëntie klasse… Lees verder →

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven