Algemeen

Autonoom rijden op de busremise

autonoom rijden in een busremise
Het model van de busremise maakt duidelijk welke stations een autonoom rijdende bus moet doorlopen (foto: Laila Tkotz/KIT).

Autonoom rijden is een belangrijk onderdeel van nieuwe mobiliteitsconcepten, en niet alleen bij personenauto’s. Een studie van het Karlsruher Institut für Technologie (KIT), het Forschungszentrum Informatik (FZI) aan dit instituut en de Stuttgarter Straßenbahnen (SSB) toont aan hoe autonoom rijden op busremises kan functioneren en bijdragen aan kostenbesparing.

Op een typische remise van de SSB doorloopt een lijnbus veel stations voordat het voertuig weer gereed is voor zijn volgende dienst. De medewerkers in de werkplaatsen rijden de bus na de overgave door de chauffeur naar de onderhoudshal, waar hij eerst wordt getankt en grof gereinigd. Van daaruit gaat het voertuig via de wasstraat verder naar de onderhoudsdienst. Pas daarna is de bus weer klaar voor de volgende chauffeur.

Als de busmaatschappij slechts een deel van deze bedrijfsprocessen zou kunnen automatiseren, zou het werkplaatspersoneel kunnen worden ingezet voor andere taken, de veiligheid worden verhoogd en tijd en kosetn worden bespaard.

Autonoom rijden

Samen met de SSB heeft een onderzoeksteam van het KIT de processen op de remise Stuttgart-Gaisburg geanalyseerd. Daarbij bleek, dat de rit naar de wasstraat, de reiniging aan de buitenzijde, de rit naar de parkeerplaats en de parkeerprocedure zelf volledig zijn te automatiseren.

In het nieuwe scenario zouden het tanken, het reinigen van de binnenzijde en de toevoer van perslucht door industriële robots kunnen worden overgenomen. De rit van het overgavepunt naar de hal blijft uitgesloten van automatisering omdat dit een wettelijk voorgeschreven testrit is.

Het systeem is gebaseerd op standaard technologieën voor autonome voertuigen en is compatibel met de normale infrastructuur voor het wegverkeer op het bedrijfsterrein. De bijzondere uitdagingen bij het versnellen, remmen en sturen kunnen boven op de systemen van de bus worden opgelost met GPS-, camera-, radar- en ultrasone systemen.

De verwerking van deze informatie in de zogeheten sensorfusie maakt het nauwkeurig volgen van een traject mogelijk. Bovendien is het zo voldoende dat verkeersborden, stoplichten en markeringen op het bedrijfsterrein zijn uitgevoerd conform de conventionele infrastructuur voor het verkeer.

Voordelen van autonoom rijden

De deels autonome remise biedt economisch voordelen. Alleen al voor de omstreeks 150 bussen die in Stuttgart-Gaisburg dagelijks worden onderhouden, kunnen de personeelskosten met meer dan 100.000 euro per jaar dalen. Het concept is ook schaalbaar.

Als toekomstie projecten voor autonome voertuigen zijn behalve terreinen voor het openbaar vervoer ook expeditiebedrijven en parkeerplaatsen langs autosnelwegen denkbaar. Een logische eerste stap zou echter zijn een prototype te bouwen en in een reële omgeving te testen.

  • Compacte en allround frequentieregelaar FR-E800 van Mitsubishi

    De Mitsubishi FR-E800 is een compacte en allround regelaar (Foto: Mitsubishi Electric)Mitsubishi Electric, in Nederland onder andere gedistribueerd door Hiflex Automatiseringstechniek, heeft een aantal compacte en allround frequentieregelaars FR-E800 in het assortiment. De frequentieregelaars uit de FR-E800 serie zijn gebaseerd op de technologie van de… Lees verder →

  • Nieuw overzicht technische webinars om bij te blijven

    Aandrijftechniek blijft ook in het najaar een overzicht plaatsen van technische webinars vanuit de industrie. Ideaal voor engineers en technici die thuis werken, maar ook voor diegenen die op kantoor of in de fabriek aan het werk zijn en bij willen scholen op hun vakgebied.… Lees verder →

  • ATS Transporttechnieken overgenomen door Veth Participations

    Met de overname wil Veth Participations ATS Transporttechnieken wereldmarktleider maken op het gebied van ‘Bag Emptying’, een nichesegment waarbinnen ATS op dit moment al een belangrijke speler is. (Foto: ATS)ATS Transporttechnieken uit Rijen is overgenomen door Veth Participations. Met de overname wil Veth Participations ATS… Lees verder →

  • Compacte computers van OnLogic voor IoT en Edge computing

    De Karbon 400 serie heeft twee modellen: de compacte Karbon 410 met standaard IO en uitbreidingsmogelijkheden, en de Karbon 430 met extra uitbreidingsopties voor complexe IoT toepassingen. (Foto: OnLogic)OnLogic , fabrikant van industriële en robuuste computerhardwareoplossingen, introduceert de Karbon 400 serie computers. De twee nieuwe… Lees verder →

  • Efficiënte IE5+-motoren optimaal geschikt voor levensmiddelenproductie

    Schaalbare aandrijfoplossingen, zoals de nieuwste IE5+-motoren, zijn speciaal ontwikkeld voor het gebruik in de levensmiddelenindustrie. (Foto: Nord Drivesystems)Nord Drivesystems heeft een motor ontwikkeld die geschikt is voor toepassing in de levensmiddelenindustrie: de IE5+-motor biedt optimale efficiëntie en milieubewustzijn voor toepassingen voor levensmiddelen. Maximale hygiëne is… Lees verder →

  • Schaeffler opent duurzame fabriek voor e-mobility aandrijvingen

    De nieuwe fabriek in Szombathely is de eerste productiefaciliteit van Schaeffler die 100 procent is gewijd aan oplossingen voor elektromobiliteit. (Foto: Schaeffler)Schaeffler heeft een nieuwe productiefaciliteit geopend op zijn Szombathely-locatie in het westen van Hongarije. Hiermee creëert het bedrijf 150 nieuwe banen in e-mobility. Het… Lees verder →

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven