Algemeen

Autonome vrachtwagen voor logistieke centra

1
Fraunhofer IVI autonome vrachtwagen
De vrachtwagen rijdt zelfstandig naar het laadperron en wacht tot hij geladen is (foto: Fraunhofer IVI)

Ruimtelijk gedefinieerde gebieden zoals terreinen van bedrijven zijn ideaal voor het testen van autonome voertuigen. In het gezamenlijke project AutoTruck ontwikkelt het Fraunhofer-Institut in samenwerking met de industrie technologieën voor een autonome vrachtwagen in logistieke centra. De resultaten komen ook van pas bij onderzoek naar zelfrijdende voertuigen voor normaal wegverkeer.

De onderzoekers van het Fraunhofer-Institut für Verkehrs- und Infrastruktursysteme (IVI) hebben zich bewust gericht op automatiseringszones zoals mijnen, havens of bedrijfsterreinen. In tegenstelling tot autonoom rijden in het normale wegverkeer kunnen de zelfrijdende voertuigen in dergelijke afgebakende gebieden beter worden gecontroleerd.

Autonome vrachtwagen

Op afgesloten terreinen hebben autonome voertuigen geen toelating voor het wegverkeer nodig, het verkeer is beheersbaar, de weggebruikers worden geïnformeerd en onbevoegde personen hebben geen toegang. De autonome voertuigen hebben alleen toelating als machine nodig. De snelheden zijn ook aanzienlijk lager dan in het verkeer met een maximum van 15 tot 20 km/u. Toch moeten ook hier essentiële uitdagingen worden opgelost die relevant en overdraagbaar zijn voor de openbare weg.

Voor exploitanten van bedrijfsterreinen et cetera bieden autonoom rijdende voertuigen tal van voordelen. Aan de ene kant kunnen ze demografische veranderingen opvangen, omdat vrachtwagenchauffeurs steeds moeilijker te vinden zijn. Ook kunnen de autonome voertuigen dag en nacht werken; ze maken minder fouten, het aantal ongevallen daalt en hetzelfde geldt voor de kosten.

De technologieën ontwikkeld in het AutoTruck-project zullen worden gedemonstreerd in het depot van partner Emons Spedition en verder worden ontwikkeld.

On-line centrale

De kern van de ontwikkeling is een on-line controlecentrum, meer in het bijzonder het systeem Helyos, ofwel Highly efficient online yard operating system. Dit kan worden beheerd via standaard internetbrowsers over de hele wereld.

In plaats van één bestuurder in elke vrachtwagen te zetten, kan een enkele operator vanuit bijvoorbeeld München dertig of zelfs vijftig voertuigen in Dresden besturen. De voertuigen worden weergegeven op een digitale kaart op internet – desgewenst kan de operator eer kaarten van bijvoorbeeld het kadaster overheen leggen.

In de controlekamer kan de operator niet alleen zien waar elke autonome vrachtwagen is, maar ook toezicht houden en statusinformatie zoals batterijniveau, de status van de belasting en dergelijke ophalen. Ook kan hij of zij werkorders naar de voertuigen sturen, bijvoorbeeld door op de kaart op een doelpositie te klikken. Bij zo’n klik start het regelcentrum de online routeplanning met TruckTrix, die ook van Fraunhofer-IVI komt.

Routeplanning

Deze software berekent de volledige route die de truck moet afleggen. Het systeem houdt niet alleen rekening met de geometrie van het voertuig, maar ook met vaste obstakels en de sporen van andere autonome voertuigen. Om de vaste obstakels te kunnen berekenen, hebben de onderzoekers de kaarten uitgebreid met de daarvoor vereiste informatie en met informatie over gebieden waar kan worden gereden. TruckTrix is via een interface voor gebruikers en klanten als online service beschikbaar.

De berekende routes worden naar de vrachtwagens gestuurd. De onderzoekers van Fraunhofer-IVI hebben hierin in de handel verkrijgbare elektrische besturingselementen geïntegreerd. Besturingsalgoritmen, ook van Fraunhofer-IVI, controleren de aandrijvende en besturing op zodanige wijze dat de gewenste en de werkelijke posities altijd hetzelfde. Het volgsysteem van partner Götting bepaalt continu waar de truck zich in de geautomatiseerde zone bevindt.

Voortgang

Autonome vrachtewagen Fraunhofer IVI
Afgelopen voorjaar werd een vrachtwagen, die door partners werd omgebouwd naar elektrische aandrijving, overgedragen aan het onderzoeksinstituut.

De elektromotor van 305 kW continu van de vrachtwagen wordt gevoed met lithium-ijzer-fosfaatbatterijen. De komende maanden wordt de autonome vrachtwagen voorzien van sensoren, actuatoren en besturingen voor autonoom rijden. Over ongeveer een jaar moet het voertuig dan zijn eerste onafhankelijke rit rijden.

Veel van de ontwikkelde technologieën kunnen op middellange tot lange termijn worden toegepast in het openbare wegverkeer. Daarbij valt te denken aan de regelalgoritmen, het herkennen van obstakels, de lokalisering en de communicatie tussen vrachtwagen en infrastructuur.

1 reactie op “Autonome vrachtwagen voor logistieke centra

  1. Cor schreef:

    Dit is technologie die we 30 jaar geleden al gebruikten. Dat noemen we oude wijn in nieuwe zakken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven