Algemeen
Audi en RWE slaan energie op in second life EV-accu’s
Audi en RWE slaan energie op in second life EV-accu’s (Foto: Audi)

Energiemaatschappij RWE heeft recent een opslagfaciliteit geopend. Deze is gebaseerd op gebruikte hoogspanningsaccu’s (EV-accu’s) van elektrische Audi’s.

De installatie staat op het terrein van de waterkrachtcentrale van RWE aan een stuwmeer bij Herdecke in Duitsland. Deze kan in totaal zo’n 4,5 megawattuur aan elektriciteit opslaan. De ‘second life’ accu’s van de installatie zijn afkomstig van e-tron ontwikkelingsauto’s.

Restcapaciteit EV-accu’s

Na hun eerste leven tijdens de testfases in de auto hebben ze nog een restcapaciteit van meer dan 80 procent. Dit maakt deze gebruikte accu’s perfect voor toepassing in stationaire energieopslagsystemen. Afhankelijk van het gebruik, hebben ze nog een levensduur van maximaal tien jaar. Bovendien zijn ze beduidend goedkoper dan compleet nieuwe accu’s.

Meer dan 20 volledig elektrische modellen

CO2-neutrale mobiliteit is het ultieme doel van Audi. Het plan om in de periode van nu tot en met 2025 meer dan 20 volledig elektrische modellen te lanceren, is een belangrijke stap in deze richting. De ambities van Audi gaan echter verder dan alleen het aanbieden van emissievrij rijdende auto’s. Zo wil Audi met RWE de mogelijkheden demonstreren die er zijn voor het milieuvriendelijke gebruik van second life hoogspanningsaccu’s en hun intelligente integratie in het elektriciteitsnet van de toekomst. Audi werkt ook aan plannen om accu’s na dit tweede leven zo efficiënt mogelijk te recyclen.

Batterijopslagsystemen

Accu-opslag speelt een essentiële rol in de energierevolutie. Hierbij zijn flexibele opslagtechnologieën nodig om schommelingen in het opwekken van hernieuwbare energie op te vangen en het net te stabiliseren. Batterijopslagsystemen zijn hiervoor bij uitstek geschikt. Een second life accu is hierbij een duurzaam alternatief voor een gloednieuwe accu.

Grotere opslagfaciliteiten

RWE gaat de learnings van het pilot project in Herdecke toepassen bij het bouwen en exploiteren van grotere opslagfaciliteiten op basis van gebruikte EV-accu’s. Hier zal men een innovatieve technologie implementeren waarbij twee modules in serie worden geschakeld.

Mogelijk vindt u de volgende artikelen over accu-technologie ook interessant:

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

  • Siemens Gamesa

    Serieproductie van 11 MW windturbines gestart in Cuxhaven

    De eerste geassembleerde turbine zal worden geïnstalleerd in het offshore windpark Hollandse Kust Zuid (foto: Siemens Gamesa) Op 14 januari 2022 verliet de eerste in serie gefabriceerde SG 11.0-200 DD gondel de Siemens Gamesa fabriekshal in Cuxhaven. De fabriek is sinds de zomer maandenlang omgebouwd… Lees verder →

  • Datum SPS 2022 bekend

    SPS 2022 Neurenberg schuift iets naar voren

    Impressie van een eerdere editie van Smart Production Solutions (Foto: Paul Quaedvlieg) SPS 2022 (Smart Production Solutions) vindt dit jaar plaats van 8 t/m 10 november 2022 in Neurenberg, twee weken eerder dan in voorgaande jaren. In tijden van pandemie geeft dit de hele branche… Lees verder →

  • Festo op weg naar klimaatneutraliteit

    Festo investeert fors op weg naar klimaatneutraliteit

    Festo gaat zijn CO₂-voetafdruk de komende twee jaar enorm verkleinen (Foto: Festo) Festo is op weg naar klimaatneutraliteit. “Festo gaat zijn CO₂-voetafdruk de komende twee jaar enorm verkleinen. Als gevolg hiervan zullen tegen het einde van 2023 al onze productie- en logistieke locaties, evenals de… Lees verder →

  • Damen koopt batterijcontainer Skoonbox

    Damen koopt batterijcontainer Skoonbox

    Damen koopt batterijcontainer Skoonbox (Foto: Damen) Damen Shipyards Group heeft de Skoonbox overgenomen van Skoon Energy. De maritiem gecertificeerde, multi-inzetbare batterijcontainer zal worden ingezet om op eigen werven duurzame stroom te leveren voor toepassingen waar nu nog vooral dieselgeneratoren of scheepsmotoren worden gebruikt. Deze eerste… Lees verder →

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven