Algemeen

Ander type zonnecel voor zonneauto Twente

zonneauto TU Twente
Solar Team Twente rijdt dit jaar de World Solar Challenge in Australië met een kleinere zonneauto (foto's: Solar Team Twente)

Solar Team Twente heeft het ontwerp van de nieuwe zonneauto ‘Red E’ onthuld. Het team neemt in oktober weer deel aan de tweejaarlijkse World Solar Challenge in Australië. Het nieuwe model wordt uitgerust met een ander type zonnecel en wordt mede daardoor de kleinste Twentse zonneauto ooit. Ook lanceerde het team een Massive Online Open Course (MOOC) over het bouwen van een zonneauto.

De nieuwe zonneauto RED E wordt de kleinste in de historie van Solar Team Twente. Dit komt doordat het team deze editie kiest voor een zonnepaneel van galliumarsenide (GaAs) in plaats van silicium. Dit type zonnecel is op dit moment het meest efficiënt, dus geschikt voor de zonneauto. We kennen dit type niet uit ons dagelijks leven, maar wel uit bijvoorbeeld de ruimtevaart.

De laatste keer dat Solar Team Twente koos voor GaAs, in 2009, had het paneel nog een oppervlakte van 6 m2. Volgens de reglementen van de Bridgestone World Solar Challenge 2019 mag er 2,64 m2 aan GaAs-cellen op de zonneauto liggen, voor silicium is dit 4 m2.

Bijna onmogelijk

Doordat de oppervlakte van de zonnecellen op de nieuwe zonneauto kleiner wordt dan de laatste jaren, wordt de zonneauto een stuk kleiner dan haar voorgangers. Het voertuig wordt daardoor aerodynamisch beter, maar de keuze zorgt tegelijkertijd voor grote uitdagingen in de auto zelf.

De teamleden ontwikkelen de mechanische en elektronische onderdelen van de auto elke twee jaar verder, maar dit jaar moeten de onderdelen dus ook nog eens een stuk kleiner zijn. In eerste instantie leek dat een bijna onmogelijke opgave. Maar uiteindelijk hebben ze toch een ontwerp gerealiseerd waarbij dit gelukt is. Daar zijn ze terecht trots op.

Hoe bouw je een zonneauto?

TU Twente zonneauto
Leden van het Solar Team Twente tijdens de presentatie van de Red E in Hangar 10 op de voormalige vliegbasis Twente.

Solar Team Twente focust deze editie meer dan ooit op transparantie en educatie. Door meer kennis te delen en meer samen te werken, hoopt het team een nog grotere bijdrage te leveren aan een duurzame toekomst. Het team onthulde tijdens de ontwerppresentatie de plannen voor een Massive Online Open Course (MOOC), waarin de technieken en werkprocessen van The Red One (zonneauto van editie 2015) gedeeld worden met de buitenwereld.

Het team wil zoveel mogelijk delen zonder zichzelf daarbij in de vingers te snijden. Het is de eerste keer dat een topteam een zonneauto op technisch vlak volledig ‘open gooit’. De cursus, genaamd ‘How to build a solar car’, is vanaf de zomer te volgen via het platform FutureLearn.

Bruggen slaan

Behalve een innovatieve en educatieve uitdaging heeft het team een derde missie: het terugdringen van de braindrain in Twente. Het team gaat een brugfunctie vervullen tussen (afgestudeerde) studenten en bedrijven, die staan te springen om talent. In Twente trekt dat talent na het afstuderen nog te vaak weg uit de regio. Het kan voor bedrijven in de regio lastig zijn om nieuwe werknemers binnen te halen.

Het team heeft bij zijn partners en sponsoren aangegeven daarmee te gaan helpen. Wie kan beter deze brug slaan tussen studenten en bedrijven dan een studententeam? De partners en Twentse bedrijven krijgen bijvoorbeeld een plek tijdens de komende autopresentatie en de komende tijd ontplooit het team nog meer initiatieven op dit vlak.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven