Algemeen

Althen meet wielen bij snelheden tot 350 km/u

Althen Sensors & Controls, specialist in het elektrisch meten van fysieke grootheden, presenteert een nieuw 3D wielmeetsysteem (foto's: Althen).

Althen Sensors & Controls, specialist in het elektrisch meten van fysieke grootheden, presenteert een nieuw 3D wielmeetsysteem. Het wordt geïntroduceerd tijdens de vakbeurs voor railtechnologie Innotrans, van 18 tot en met 21 september in Berlijn. Door de nieuwe technologie hoeven treinen voor een meting aan de wielen niet meer naar de onderhoudswerkplaats.

3D wielmeting wordt rondom de rails aangebracht. Vijf laserscanners meten doorsneden, profiel en afstand van de wielstellen en geven de toleranties aan. Systemen voor tramwielen worden uitgebreid met een zesde laser, omdat de wielen dichter bij de carrosserie liggen. Er wordt gemeten bij een gemiddelde snelheid van 50 km/u wanneer treinen voorbijrijden of voordat ze het station of de onderhoudswerkplaats binnenrijden.

Er is al een verbeterde versie in ontwikkeling aanstaande. De verbeterde frequentie van de sensoren maakt dan ook een meting van hogesnelheidstreinen met snelheden tot 350 km/u mogelijk.

Althen 3D wielen meten
Vijf laserscanners meten doorsneden, profiel en afstand van de wielstellen en geven de toleranties aan.

Wielen meten

Om de sensoren te beschermen tegen de weersomstandigheden zijn ze ingebouwd in een zich openende en sluitende behuizing. Om zichzelf te reinigen wordt een bovenliggende besturing geactiveerd zodra de deurtjes worden geopend. In gebieden met extreme omgevingstoestanden werden extra verwarmingselementen of koelsystemen geïntegreerd. Hierdoor werkt het systeem betrouwbaar tussen -40°C en +50°C.

De sensor wordt aangesloten op de rails en voert een meting uit zodra een trein voorbijrijdt. Via een RFID-code kan elk wiel individueel worden geïdentificeerd. Hiertoe leest een ontvanger naast de spoorlijn het wielnummer uit. Een extra ontvanger identificeert via een RFID-code de betreffende wagon. Alle data worden automatisch naar onderhoudstechnici gestuurd.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven