Algemeen

Alstom bouwt waterstoftrein voor Eversholt Rail

Alstom waterstoftrein
De Engelse vestiging van Alstom gaat Class 321 treinen van Eversholt Rail ombouwen op waterstof (foto's: Alstom).

Treinenfabrikant Alstom en treinexploitant Eversholt Rail in Engeland hebben het ontwerp van een nieuwe waterstoftrein voor de Engelse markt onthuld. De ‘Breeze’ is een ombouw van de bestaande Class 321 trein, die door re-engineering van het meest betrouwbare Britse materieel een schone trein voor de moderne tijd maakt. De treinen zouden al vanaf 2022 door het verenigd Koninkrijk kunnen rijden en daarbij geen schadelijke emissies maar alleen water uitstoten.

De ombouw van het rollend materieel zal worden uitgevoerd door Alstom in samenwerking met Eversholt Rail. Beide partijen werken al meer dan vijftien jaar samen in verschillende vloten van rollend materieel. De beproefde en betrouwbare Class 321 is door zijn eigenschappen, omvang van de vloot en geschiktheid voor ombouw een goede basis voor verbouwing tot treinstel op waterstof (Hydrogen Multiple Unit of HMU).

Beide partijen werken nauw samen met andere industriële ondernemingen om tot een business case te komen. Gezamenlijk willen ze ook een gedetailleerd introductieplan voor vloten van waterstoftreinen en de bijbehorende tankinfrastructuur opstellen. Beide partijen geven aan dat hun initiële uitgebreide engineering-studie voltooid is en dat het concept voor het treinontwerp gereed is.

waterstoftrein Alstrom Breeze

Treinliefhebbers herkennen in de Breeze onmiddellijk het typische uiterlijk van Brits spoorwegmaterieel.

Waterstoftrein

De technische oplossing is de eerste die een waterstoftrein binnen de Britse normen mogelijk maakt. De nieuwe trein biedt ook meer ruimte voor passagiers dan de treinen die ze moeten gaan vervangen. De Alstom fabriek in Widnes zal zich gaan bezighouden met de ombouw van de Breeze treinen en creëert daarmee hoogwaardige banen in deze nieuwe en snelgroeiende sector.

De aankondiging van de Breeze volgt op de introductie in september van de Coradia iLint waterstoftreinen van Alstom in Duitsland, waar ze inmiddels dagelijks in de passagiersdienst worden ingezet. Er is een groeiende interesse in de waterstoftechnologie van het Franse merk, ook in het thuisland waar het onlangs een voorstel indiende om de technologie in treinen in Occitanië (de regio rond Toulouse) te introduceren.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven