Algemeen
Airbus Ascend
ASCEND gaat elektrische architecturen evalueren van enkele honderden kilowatts tot multi-megawatt (bron: Airbus)

Airbus heeft onlangs de ‘Advanced Superconducting and Cryogenic Experimental powertraiN Demonstrator’ (ASCEND) gelanceerd om de impact van supergeleidende materialen en cryogene temperaturen op de prestaties van de elektrische aandrijvingen voor vliegtuigen te onderzoeken. De vliegtuigfabrikant zal een demonstratiemodel in de komende drie jaar ontwerpen en bouwen in haar E-Aircraft System House.

De introductie van supergeleidende materialen kan de elektrische weerstand verlagen, wat betekent dat er elektrische stroom geleverd kan worden zonder energieverlies. In combinatie met vloeibare waterstof bij cryogene temperaturen (-253 graden Celsius) kunnen elektrische systemen worden gekoeld om de prestaties van het totale elektrische aandrijfsysteem aanzienlijk te verhogen.

Gewichten en verliezen halveren

Airbus zal ASCEND gebruiken om de haalbaarheid van deze veelbelovende technologieën te onderzoeken om zo de aandrijving-architectuur te optimaliseren die klaar is voor emissie-arme en emissie-vrije vluchten.

De resultaten zullen naar verwachting aantonen dat het gewicht van de componenten en de elektrische verliezen ten minste gehalveerd kunnen worden, omdat het volume en de complexiteit van de installatie van de systemen wordt verminderd, evenals een verlaging van de spanning tot minder dan 500V, in vergelijking met de huidige systemen.

Tot multi-megawatt toepassingen

ASCEND zal elektrische architecturen evalueren van enkele honderden kilowatts tot multi-megawatt toepassingen met en zonder vloeibare waterstof aan boord. Airbus zal het demonstratiemodel in de komende drie jaar ontwerpen en bouwen in haar E-Aircraft System House. Oplossingen die kunnen worden aangepast aan turboprop-, turbofan- en hybride propellermotoren zullen tegen eind 2023 worden getest en geëvalueerd.

Airbus e-systems testing
In het E-Aircraft Systems House van Airbus wordt door engineers al volop getest met elektrische aandrijvingen (foto: Airbus)

Het zal Airbus ondersteunen bij het nemen van beslissingen over het type aandrijfsysteem dat nodig is voor toekomstige vliegtuigen. ASCEND zal naar verwachting ook prestatieverbeteringen ondersteunen van bestaande en toekomstige voortstuwingssystemen in het gehele Airbus portfolio, inclusief helikopters, eVTOL’s, regionale en single-aisle vliegtuigen.

Airbus UpNext

De demonstrator wordt gehost binnen Airbus UpNext, een dochteronderneming van Airbus die is opgericht om toekomstige technologieën een ontwikkelingssnelheid te geven door demonstrators te bouwen op snelheid en schaal, het evalueren, rijpen en valideren van nieuwe producten en diensten die radicale technologische doorbraken omvatten.

Er is geen betere plaats om de mogelijkheden en beperkingen van de aandrijvingstechnologieën van morgen te beoordelen dan de grootste faciliteit in Europa die zich precies daarop richt – het E-Aircraft Systems House. Hier maken Airbus-ingenieurs gebruik van de lessen die ze hebben geleerd uit belangrijke elektrificatie-initiatieven om tests van wereldklasse aan te bieden voor een verscheidenheid van alternatieve aandrijvingsprojecten bij Airbus en daarbuiten.

  • Nog sneller producten ontwikkelen met SolidWorks 2022

    SolidWorks 2022 bestaat uit een serie flexibel te gebruiken en aanpasbare oplossingen voor ontwerp, documentatie, informatiemanagement en validaties. (Foto: Dassault Systèmes) Dassault Systèmes introduceert SolidWorks 2022, een nieuwe versie van de applicaties voor 3D-ontwerp en engineering. Het bevat veel nieuwe en verbeterde functies voor het… Lees verder →

  • Miljoenen investeringen voor verdere ontwikkeling Lightyear One

    Momenteel onderzoekt Lightyear verschillende opties, zowel publiek als privaat, voor verdere fondsenwerving voor het massamarktmodel van Lightyear, die naar verwachting in 2024 in productie zal gaan. (Foto: Lightyear) Lightyear, het high-tech bedrijf dat ‘s werelds eerste lange-afstands zonneauto ontwikkelt, heeft tot op heden in 2021… Lees verder →

  • Schroefveerkoppelingen verhogen de levensduur van straatfrezen

    Schroefveerkoppeling van Torsion Control Products voor inzet bij asfaltfrezen (Foto: TCP) Door hun speciale torsieflexibiliteit zijn veerkoppelingen van Torsion Control Products (TCP) geschikt voor de toepassing in mobiele machines in de wegenbouw waarbij moderne dieselmotoren worden toegepast. Voor een fabrikant van straatfrezen ontwikkelde TCP een… Lees verder →

  • SPS 2021 Neurenberg gaat on-site en digitaal

    Van 23-25 november 2021 worden in Neurenberg ongeveer 750 exposanten verwacht op SPS 2021. Zelfs in tijden van COVID-19 staat SPS (Smart Production Solutions) op de kalender van de automatiseringsindustrie. Na een succesvol pilot event in München zijn sinds 1 augustus 2021 weer beurzen toegestaan… Lees verder →

  • Bosch Rexroth opent klanten- en innovatiecentrum in Ulm

    Bosch Rexroth demonstreert het potentieel van modulaire en sterk gedigitaliseerde productie op een oppervlakte van ongeveer 500 vierkante meter (Foto: Bosch Rexroth). Bosch Rexroth opent zijn klanten- en innovatiecentrum in het Science Park in Ulm. De in 2019 aangekondigde nieuwbouw is voltooid. Met het nieuwe… Lees verder →

  • Schneider Electric introduceert online selfserviceportaal voor machinebouwers

    Schneider Electric introduceert mySchneider voor machinebouwers. (Foto: Schneider Electric) Schneider Electric introduceert mySchneider voor machinebouwers: een online portaal voor zakelijke partners die actief zijn in de machinebouw en industriële automatisering. Met dit nieuwe platform biedt het bedrijf partners een vereenvoudigde en gepersonaliseerde digitale ervaring afgestemd… Lees verder →

  • Hoog presterende miniatuur NSK kogelomloopspindels

    De nieuwe kogelomloopspindels zijn onder meer geschikt in apparatuur voor de halfgeleiderindustrie, waar uitzonderlijk hoge eisen worden gesteld aan doorloopsnelheid en nauwkeurigheid bij de chipmontage. (Foto: NSK) NSK Linear Motion Control heeft een nieuwe serie hogesnelheid miniatuur kogelomloopspindels geïntroduceerd. De serie biedt een aantal voordelen… Lees verder →

  • Vitesco investeert in productie 800V elektromotoren

    De toevoeging van 800 V-motortechnologie voor het EMR4-platform maakt het portfolio verder compleet. (Foto: Vitesco) Vitesco Technology, leverancier van moderne aandrijftechnologieën en elektrificatieoplossingen zet een nieuwe stap met betrekking tot zijn 800V-technologieroadmap. Na de introductie van een 800V-omvormer een half jaar geleden, bereidt het technologiebedrijf… Lees verder →

  • Dana introduceert elektrische e-Powershift transmissie

    Dana versnelt elektrificatie van ondergrondse mijnbouwvoertuigen met een elektrische e-Powershift transmissie. (Foto: Dana) Dana introduceert de nieuwe Spicer Electrified e-Powershift-transmissie, een modulaire en flexibele oplossing met twee snelheden. Het zorgt voor power take-off voor geëlektrificeerde mijnbouwvoertuigen. De e-Powershift-transmissie vereenvoudigt de elektrificatie van de mijnbouwindustrie. De… Lees verder →

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven