Algemeen
Airbus Ascend
ASCEND gaat elektrische architecturen evalueren van enkele honderden kilowatts tot multi-megawatt (bron: Airbus)

Airbus heeft onlangs de ‘Advanced Superconducting and Cryogenic Experimental powertraiN Demonstrator’ (ASCEND) gelanceerd om de impact van supergeleidende materialen en cryogene temperaturen op de prestaties van de elektrische aandrijvingen voor vliegtuigen te onderzoeken. De vliegtuigfabrikant zal een demonstratiemodel in de komende drie jaar ontwerpen en bouwen in haar E-Aircraft System House.

De introductie van supergeleidende materialen kan de elektrische weerstand verlagen, wat betekent dat er elektrische stroom geleverd kan worden zonder energieverlies. In combinatie met vloeibare waterstof bij cryogene temperaturen (-253 graden Celsius) kunnen elektrische systemen worden gekoeld om de prestaties van het totale elektrische aandrijfsysteem aanzienlijk te verhogen.

Gewichten en verliezen halveren

Airbus zal ASCEND gebruiken om de haalbaarheid van deze veelbelovende technologieën te onderzoeken om zo de aandrijving-architectuur te optimaliseren die klaar is voor emissie-arme en emissie-vrije vluchten.

De resultaten zullen naar verwachting aantonen dat het gewicht van de componenten en de elektrische verliezen ten minste gehalveerd kunnen worden, omdat het volume en de complexiteit van de installatie van de systemen wordt verminderd, evenals een verlaging van de spanning tot minder dan 500V, in vergelijking met de huidige systemen.

Tot multi-megawatt toepassingen

ASCEND zal elektrische architecturen evalueren van enkele honderden kilowatts tot multi-megawatt toepassingen met en zonder vloeibare waterstof aan boord. Airbus zal het demonstratiemodel in de komende drie jaar ontwerpen en bouwen in haar E-Aircraft System House. Oplossingen die kunnen worden aangepast aan turboprop-, turbofan- en hybride propellermotoren zullen tegen eind 2023 worden getest en geëvalueerd.

Airbus e-systems testing
In het E-Aircraft Systems House van Airbus wordt door engineers al volop getest met elektrische aandrijvingen (foto: Airbus)

Het zal Airbus ondersteunen bij het nemen van beslissingen over het type aandrijfsysteem dat nodig is voor toekomstige vliegtuigen. ASCEND zal naar verwachting ook prestatieverbeteringen ondersteunen van bestaande en toekomstige voortstuwingssystemen in het gehele Airbus portfolio, inclusief helikopters, eVTOL’s, regionale en single-aisle vliegtuigen.

Airbus UpNext

De demonstrator wordt gehost binnen Airbus UpNext, een dochteronderneming van Airbus die is opgericht om toekomstige technologieën een ontwikkelingssnelheid te geven door demonstrators te bouwen op snelheid en schaal, het evalueren, rijpen en valideren van nieuwe producten en diensten die radicale technologische doorbraken omvatten.

Er is geen betere plaats om de mogelijkheden en beperkingen van de aandrijvingstechnologieën van morgen te beoordelen dan de grootste faciliteit in Europa die zich precies daarop richt – het E-Aircraft Systems House. Hier maken Airbus-ingenieurs gebruik van de lessen die ze hebben geleerd uit belangrijke elektrificatie-initiatieven om tests van wereldklasse aan te bieden voor een verscheidenheid van alternatieve aandrijvingsprojecten bij Airbus en daarbuiten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

  • Airbus en TNO ontwikkelen lasercommunicatieterminal voor vliegtuigen

    Airbus en TNO zijn gezamenlijk het programma UltraAir gestart voor de ontwikkeling van een demonstratiemodel van een lasercommunicatieterminal voor vliegtuigen. (Ill.: TNO) Airbus en TNO zijn gezamenlijk het programma UltraAir gestart voor de ontwikkeling van een demonstratiemodel van een lasercommunicatieterminal voor vliegtuigen. Het project wordt… Lees verder →

  • Smeerbeheer in de voedingsmiddelen industrie

    Woensdag 14 april 10.00 uur Nieuwe, zelfs nasmeervrije technologieën hebben een positieve impact en beïnvloeden de kosten van uw onderhoudsbudget aanzienlijk. Smering is daarmee niet simpelweg een activiteit die gedaan moet worden op de manier zoals gewend. Het moet onderdeel worden van de onderhoudsstrategie, zeker… Lees verder →

  • Igus tandkranslagers

    Igus breidt programma tandkranslagers uit

    Met het ruimtebesparende modulaire PRT-04 tandkranslagersysteem kunnen ontwerpers vrijelijk roterende toepassingen monteren. (foto: Igus BV) De PRT-04 tandkranslagers van Igus zijn nu leverbaar in andere maten. Ze zijn leverbaar met  met binnen- en buitentand-aandrijving en een borgfunctie, zijn compact en hebben een lage massa. Ze… Lees verder →

  • Waterstof raceteam studenten TU Delft verhuist IT-infrastructuur

    Een deel van het team van Forze Hydrogen Racing met de nieuwe Forze IX. (Foto: Forze Hydrogen Racing) Forze Hydrogen Racing heeft zijn volledige IT-infrastructuur verhuisd naar een colocatie omgeving in het flagship datacenter van Greenhouse Datacenters in Naaldwijk. Voorheen had het waterstof raceteam, bestaande… Lees verder →

  • Pilz prorail ERTMS

    Pilz helpt ProRail bij snellere aanpak ERTMS

    ERTMS wordt gebouwd in treinen én in de infrastructuur van het spoor (foto: Pilz) Pilz is geselecteerd als een van de twaalf innovatiepartners van ProRail. Dit werd afgelopen week bekend gemaakt tijdens de internationale digitale beurs RailTech 2021. Met dit partnerschap start voor Pilz een… Lees verder →

  • ROVC Cetop FEDA

    ROVC erkend als CETOP Approved Education Centre voor Hydrauliek level 3

    ROVC erkend als CETOP Approved Education Centre V.l.n.r.: Waldo Linders, Arjan Coppens, John Huizing en André Braakman (foto: ROVC) ROVC, partner in trainingen en opleidingen voor technisch Nederland, is door FEDAcademie, een onafhankelijke stichting van branchevereniging FEDA, officieel erkend als CETOP-Approved Education Centre Hydrauliek Level… Lees verder →

  • SEW Movimot advanced

    Nieuwe decentrale ruimtebesparende regelaar van SEW-Eurodrive

    De Movimot Advanced is een decentrale frequentieregelaar die in de klemmenkast van de asynchrone motor DRN is geïntegreerd (foto: SEW-Eurodrive) SEW-Eurodrive heeft nieuwe, decentrale aandrijftechnologie ontwikkeld in de vorm van de Movimot Advanced. Dit is een decentrale frequentieregelaar die in de klemmenkast van de asynchrone… Lees verder →

  • B&R smart camera

    Machine vision projecten eenvoudiger met Smart Camera B&R

    De Smart Camera maakt het in realtime combineren van meerdere machine vision toepassingen eenvoudig (foto: B&R) B&R’s geïntegreerde machine vision portfolio beschikt nu over nu een Smart Camera welke meerdere machine vision functies in realtime combineert. Daarmee wordt de implementatie van opeenvolgende procesgestuurde functies eenvoudig,… Lees verder →

  • SMC D-013

    Nieuwe SMC luchtverzorgingsunit levert hoge persluchtkwaliteit

    De AC-D-serie luchtverzorgingsunits van SMC maakt persluchtkwaliteit volgens ISO8573-1:2010 mogelijk en draagt daardoor bij aan een hoge proceszekerheid in pneumatische toepassingen (foto: SMC) SMC introduceert nieuwe luchtverzorgingsunits (AC-D-serie) die zorgen voor stabiele en betrouwbare industriële processen. De veelzijdige modulaire productserie, bestaande uit een compacte ‘one-box’-constructie,… Lees verder →

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven