Algemeen
Airbus Ascend
ASCEND gaat elektrische architecturen evalueren van enkele honderden kilowatts tot multi-megawatt (bron: Airbus)

Airbus heeft onlangs de ‘Advanced Superconducting and Cryogenic Experimental powertraiN Demonstrator’ (ASCEND) gelanceerd om de impact van supergeleidende materialen en cryogene temperaturen op de prestaties van de elektrische aandrijvingen voor vliegtuigen te onderzoeken. De vliegtuigfabrikant zal een demonstratiemodel in de komende drie jaar ontwerpen en bouwen in haar E-Aircraft System House.

De introductie van supergeleidende materialen kan de elektrische weerstand verlagen, wat betekent dat er elektrische stroom geleverd kan worden zonder energieverlies. In combinatie met vloeibare waterstof bij cryogene temperaturen (-253 graden Celsius) kunnen elektrische systemen worden gekoeld om de prestaties van het totale elektrische aandrijfsysteem aanzienlijk te verhogen.

Gewichten en verliezen halveren

Airbus zal ASCEND gebruiken om de haalbaarheid van deze veelbelovende technologieën te onderzoeken om zo de aandrijving-architectuur te optimaliseren die klaar is voor emissie-arme en emissie-vrije vluchten.

De resultaten zullen naar verwachting aantonen dat het gewicht van de componenten en de elektrische verliezen ten minste gehalveerd kunnen worden, omdat het volume en de complexiteit van de installatie van de systemen wordt verminderd, evenals een verlaging van de spanning tot minder dan 500V, in vergelijking met de huidige systemen.

Tot multi-megawatt toepassingen

ASCEND zal elektrische architecturen evalueren van enkele honderden kilowatts tot multi-megawatt toepassingen met en zonder vloeibare waterstof aan boord. Airbus zal het demonstratiemodel in de komende drie jaar ontwerpen en bouwen in haar E-Aircraft System House. Oplossingen die kunnen worden aangepast aan turboprop-, turbofan- en hybride propellermotoren zullen tegen eind 2023 worden getest en geëvalueerd.

Airbus e-systems testing
In het E-Aircraft Systems House van Airbus wordt door engineers al volop getest met elektrische aandrijvingen (foto: Airbus)

Het zal Airbus ondersteunen bij het nemen van beslissingen over het type aandrijfsysteem dat nodig is voor toekomstige vliegtuigen. ASCEND zal naar verwachting ook prestatieverbeteringen ondersteunen van bestaande en toekomstige voortstuwingssystemen in het gehele Airbus portfolio, inclusief helikopters, eVTOL’s, regionale en single-aisle vliegtuigen.

Airbus UpNext

De demonstrator wordt gehost binnen Airbus UpNext, een dochteronderneming van Airbus die is opgericht om toekomstige technologieën een ontwikkelingssnelheid te geven door demonstrators te bouwen op snelheid en schaal, het evalueren, rijpen en valideren van nieuwe producten en diensten die radicale technologische doorbraken omvatten.

Er is geen betere plaats om de mogelijkheden en beperkingen van de aandrijvingstechnologieën van morgen te beoordelen dan de grootste faciliteit in Europa die zich precies daarop richt – het E-Aircraft Systems House. Hier maken Airbus-ingenieurs gebruik van de lessen die ze hebben geleerd uit belangrijke elektrificatie-initiatieven om tests van wereldklasse aan te bieden voor een verscheidenheid van alternatieve aandrijvingsprojecten bij Airbus en daarbuiten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

  • KTR Sinulastic koppeling

    Nieuwe serie torsieflexibele koppelingen uit denktank KTR

    Nieuwe koppelingen uit de KTR-Denktank. Links de Sinulastic bouwvorm A; rechts de Sinulastic bouwvorm B (foto: KTR Systems) Met de Sinulastic introduceert KTR een nieuwe serie uiterst torsieflexibele schotelkoppelingen die zijn ontwikkeld voor gebruik in hoofdaandrijvingen van dieselmotoren voor stroomgeneratoren (zogenaamde gen-sets), zware bouwmachines, compressoren,… Lees verder →

  • Festo duurzaamheid

    Festo: omzetdaling in 2020 maar sterk herstel verwacht in 2021

    Digitalisering en AI zijn bepalend voor de productontwikkeling met slimme en intelligente producten en maken energie-efficiëntie en duurzaamheid binnen klantenoplossingen mogelijk (foto's: Festo) In het boekjaar 2020 had de Festo Group vanwege de pandemie te maken met een omzetdaling van 7,5%. Desondanks heeft Festo het… Lees verder →

  • Parker ISOBUS ProDisplay

    Full-version ISOBUS Task Controller-software Parker voor landbouwmachines

    De Parker Pro Display HMI-displaymodule staat vol ISOBUS Suite-apps (bron: Parker Hannifin) Parker Hannifin breidt zijn ISOBUS Suite-software uit met de lancering van de volledige versie van hun ISOBUS-taakcontrollersoftware (TC) voor gestandaardiseerd werkbeheer van landbouwmachines zoals tractoren, rooimachines en andere zelf-aangedreven machines. ISOBUS TC fungeert… Lees verder →

  • Turck hellingsensoren

    Turck introduceert dynamische hellingsensoren

    De gecombineerde MEMS- en gyroscooptechnologie in de hellingsensoren van Turck zorgen voor betrouwbare meetresultaten. (Foto: Turck) In zijn nieuwe generatie hellingsensoren heeft Turck het versnellingsmeetproces (MEMS) gecombineerd met gyroscooptechnologie zodat schokken en trillingen veel effectiever kunnen worden onderdrukt dan met conventionele signaalfilters. De enkelvoudige en… Lees verder →

  • Murrelektronik xtremeDB 2

    Decentrale installatieoplossing voor mobiele machines

    xtremeDB van Murrelektronik is een modulair systeem voor elektrische installaties in mobiele machines. (foto's: Murrelektronik) Met xtremeDB introduceert Murrelektronik een nieuw modulair systeem voor de installatietechniek binnen mobiele machines, zoals oogstmachines, strooiwagens, brandweerauto’s of asfalteermachines. Dankzij deze moderne installatieoplossing en kunnen de uitdagingen in IO-installaties… Lees verder →

  • Lenze simulatie 1

    Van simulatie tot virtuele inbedrijfstelling

    Lenze heeft enkele hiaten opgevuld tussen de digitale engineeringsmogelijkheden bij het ontwerp, de ontwikkeling en de productie van machines en installaties. (Foto's: Lenze) Industrie 4.0 is nauw verbonden met de digitale tweeling. Maar de mate van standaardisatie van de afzonderlijke ontwikkelingstools momenteel is nog laag.… Lees verder →

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven