Algemeen
AgiloDrive2-project bevordert flexibele en gedigitaliseerde productie van elektromotoren
Het AgiloDrive2-project stimuleert flexibele productie van elektromotoren. (Foto: Schaeffler)

Auto- en industriële leverancier Schaeffler heeft samen met 17 partners het AgiloDrive2-project gelanceerd. Het doel van het driejarige project is de ontwikkeling van een flexibel en gedigitaliseerd productiesysteem, compleet met modulair productsysteem voor innovatieve elektromotoren. Het AgiloDrive2-project zal zich ook richten op hoe elektromotoren flexibeler, duurzamer en financieel aantrekkelijker kunnen worden geproduceerd. Dit is mogelijk op basis van datagebaseerde productietechnologieën, agile processen en intelligente besturingsarchitecturen.

Na voltooiing van het project wil Schaeffler de resultaten van het project snel en naadloos in de eigen praktijk toepassen. Het plan is om dit te doen bij de productie van elektromotoren in Bühl, het hoofdkantoor van de Automotive Technologies Division van Schaeffler. Hier is momenteel een moderne nieuwe fabriek in aanbouw voor de productie van elektromotoren.

Agile productiemethode

De technische specificaties van een elektromotor kunnen afhankelijk van het type elektrische aandrijflijn en de toepassing behoorlijk verschillen. Denk aan verschillen met betrekking tot installatieruimte, koppel, output, het gedrag tijdens het gebruik.

Schaeffler biedt elektromotoren op meerdere elektrificatieniveaus voor diverse toepassingen met een breed vermogensbereik van 20 tot meer dan 300 kW. “Met het AgiloDrive2-project willen we een agile productiemethode ontwikkelen. Daarmee willen we inspelen op de verscheidenheid aan versies en hoeveelheden.” Dat zegt Thomas Pfund. Hij is president van de E-Motors Business Unit bij Schaeffler.

Flexibele configuraties

“In plaats van starre productielijnen gaan we op zoek naar flexibele, gedigitaliseerde en efficiënte technologiemodules. Denk aan modules die schaalbaar zijn, waar er sprake is van flexibele configuraties en waar onderlinge koppelingen mogelijk zijn die op softwarebasis kunnen worden opgezet”, aldus Pfund. Gestandaardiseerde machineverbindingen, hardware- en software-interfaces en communicatiestandaarden tussen fabrikanten zijn nodig.

Digital Twins

Ze moeten bijdragen om de toenemende complexiteit op te vangen en de snelle integratie van systemen mogelijk te maken in overeenstemming met de “plug-and-produce”-benadering. Een modulaire machinestructuur maakt hergebruik van productieapparatuur mogelijk op een efficiënte en duurzame manier. Daarnaast zullen digital twins een efficiënte productieplanning en versnelde inbedrijfstelling mogelijk maken. AI-oplossingen zullen de productkwaliteit verder verhogen en digitale kwalificatiemethoden zullen de instructie van werknemers vergemakkelijken en versnellen.

Schaeffler-bevordert-flexibele-en-gedigitaliseerde-productie-van-elektromotoren2
Schaeffler biedt elektromotoren aan voor een divers toepassingsgebied met een breed vermogensbereik van 20 tot meer dan 300 kW. (Foto: Schaeffler)

AgiloDrive2: Sterke partners uit industrie en onderzoek

Het onderzoeksproject AgiloDrive2 duurt drie jaar en heeft een financieringspakket van 33,7 miljoen euro. Het wordt gefinancierd door het Duitse federale ministerie van Economische Zaken en Energie (BMWi). VDI Technologiezentrum biedt ondersteuning als projectsponsor. Schaeffler is trekker van het project en eindverantwoordelijk voor de onderzoeksactiviteiten.

Naast Schaeffler nemen 17 andere partners deel: 4D GmbH, Braun Sondermaschinen GmbH, Carl Zeiss Industrielle Messtechnik GmbH, e-mobil BW GmbH, FormiKa GmbH, Gehring Technologies GmbH + Co. KG, Karlsruhe Institute of Technology (KIT) , Koob Testsystems GmbH, KUKA AG, LTB Bachofer GmbH, Magnet-Physik Dr. Steingroever GmbH, pro-beam systems GmbH, SCHUNK GmbH & Co. KG, Siemens AG, STAHL GmbH & Co. KG, TRUMPF Laser GmbH, WAFIOS AG.

Onlangs opende Schaeffler nog een duurzame fabriek voor e-mobility aandrijvingen in Hongarije. Lees meer hierover in dit artikel.

  • Hannover Messe 2020

    Hannover Messe 2022 wordt verplaatst

    Hannover Messe 2022 vindt plaats van 30 mei t/m 2 juni. Op de afbeelding een impressie van een eerdere editie van de Hannover Messe. (foto: Paul Quaedvlieg) Hannover Messe 2022 wordt verplaatst. Vanwege de huidige situatie rond Covid, organiseert Deutsche Messe van 30 mei tot… Lees verder →

  • Hyundai HX 260 AL

    GMB zet door UMS aangepaste elektrische Hyundai in (+video)

    De elektrische Hyundai HX 260 AL graafmachine van GMB in actie (foto's: UMS) Sinds enige tijd zet GMB een elektrische Hyundai HX 260 AL graafmachine in. Familiebedrijf GMB staat voor expertise en duurzame oplossingen op het gebied van waterveiligheid, waterkwaliteit, bio-energie en industriële bouw &… Lees verder →

  • Bauma 2022

    Optimisme in München; Bauma 2022 bijna volgeboekt

    Bauma 2022 vindt van 24 t/m 30 oktober plaats in München. (Foto: Bauma) Het duurt nog meer dan 10 maanden vooraleer Bauma 2022 van 24 tot 30 oktober zijn deuren opent in München. ’s Werelds grootste vakbeurs voor bouwmachines, bouwmateriaalmachines, mijnbouwmachines, bouwvoertuigen en bouwmachines verwacht… Lees verder →

  • Rollon ontwikkelt all-in-one pakket voor cobots

    Rollon biedt nu een all-in-one pakket aan voor cobots. (Foto: Rollon) Rollon heeft zijn expertise op het gebied van universele robots uitgebreid en biedt nu een all-in-one pakket voor cobots. Het pakket heeft onder meer UR+-gecertificeerde lineaire assen, die individueel configureerbaar en eenvoudig te bedienen… Lees verder →

  • Siemens Gamesa

    Serieproductie van 11 MW windturbines gestart in Cuxhaven

    De eerste geassembleerde turbine zal worden geïnstalleerd in het offshore windpark Hollandse Kust Zuid (foto: Siemens Gamesa) Op 14 januari 2022 verliet de eerste in serie gefabriceerde SG 11.0-200 DD gondel de Siemens Gamesa fabriekshal in Cuxhaven. De fabriek is sinds de zomer maandenlang omgebouwd… Lees verder →

  • Audi en RWE slaan energie op in second life EV-accu’s

    Audi en RWE slaan energie op in second life EV-accu’s

    Audi en RWE slaan energie op in second life EV-accu’s (Foto: Audi) Energiemaatschappij RWE heeft recent een opslagfaciliteit geopend. Deze is gebaseerd op gebruikte hoogspanningsaccu’s (EV-accu’s) van elektrische Audi’s. De installatie staat op het terrein van de waterkrachtcentrale van RWE aan een stuwmeer bij Herdecke… Lees verder →

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven