Algemeen
Bosch Rexroth Active Cockpit
De ActiveCockpit vervangt de vaak uitvoerige prikborden, waarvan het maken, ophangen, bijhouden en regelmatig verversen arbeidsintensief is (foto: Bosch Rexroth).

Met de ActiveCockpit lanceert Bosch Rexroth een nieuw interactief communicatieplatform dat gebruik maakt van grote touchscreens, tablets, laptops en smartphones. De informatie kan worden samengesteld voor alle niveaus binnen een productieorganisatie en is zowel lokaal via schermen op de afdelingen, als via internetverbindingen wereldwijd beschikbaar.

De ActiveCockpit vervangt de vaak uitvoerige prikborden, waarvan het maken, ophangen, bijhouden en regelmatig verversen van de bekende briefjes, memo’s, tekeningen, tabellen en grafieken behoorlijk arbeidsintensief is. De ActiveCockpit is volledig gebaseerd op digitale technologie, waarbij informatie vrijwel volledig automatisch verzameld, verwerkt en gepresenteerd wordt. Dit bespaart ‘prikbord medewerkers’ zeeën van tijd en zorgt bovendien voor een significante verbetering en actualisering van de informatievoorziening.

320 uur per maand

Hoe komt een ‘prikbord’ normaal gesproken tot stand? Vooral door noeste arbeid van verschillende mensen binnen de organisatie die gegevens uit MES- en ERP-systemen halen en/of opzoeken in mappen en Excel sheets. Deze informatie moet worden verwerkt, geplakt of ingetikt in Word- en Excel-bestanden die vervolgens op A4-velletjes worden geprint en op het prikbord worden hangen. Bepaalde informatie wordt eens per week ge-update, andere dagelijks of zelfs twee of drie keer per dag.

Daar gaat ongemerkt heel veel tijd in zitten. In de grootste Bosch- productieplant voor dieselsystemen in het Duitse Feuerbach (12.700 werknemers) werd alleen aan dit informatiewerk zo’n 320 uur per maand besteed! Nu hangen er in de fabriek meerdere ActiveCockpit touchscreens, waarbij het overgrote deel van de gepresenteerde (productie)informatie volautomatisch wordt verzameld, bewerkt en gepresenteerd.

Papierloze communicatie

De ActiveCockpit is gebaseerd op een intelligent softwareplatform waarmee koppelingen gemaakt kunnen worden met bijvoorbeeld ERP- en MES-lagen. Hieruit kan specifieke data worden verzameld, die met een door de gebruiker gedefinieerde vernieuwingsfrequentie, regelmatig wordt ge-update. Daar komt geen mens meer aan te pas. In het systeem zitten speciale apps die informatie verzamelen en presenteren rond onder meer ploegenwissels of productie-aantallen en ook zijn er apps voor kwaliteitsbewaking.

Op de Automatica 2018 toonde Bosch Rexroth een live Active Cockpit demo op de stand (foto: Paul Quaedvlieg)

Gebruikers kunnen zelf apps aan de ActiveCockpit toevoegen en ook kan productiedata van andere vestigingen gepresenteerd worden. Dit is bijvoorbeeld interessant om te kijken hoe men onderling presteert (benchmarking) of in elkaars voorraden te kijken. Een groot voordeel is ook dat het papiergebruik binnen organisaties die de ActiveCockpit gebruiken drastisch daalt.

Info overal beschikbaar

Medewerkers op de werkvloer, maar ook ploegleiders en het management kunnen de voor hen belangrijke informatie met een simpele aanraking (of muisklik) op het scherm toveren. Zo kan een productiemedewerker bij een ploegenwissel onmiddellijk zien wat de actuele status van een productielijn is, terwijl de CEO, vlak voordat hij het vliegtuig instapt, nog even snel op zijn tablet of laptop de productiecijfers kan opvragen.

Maar het werkt ook andersom. Medewerkers in de productie kunnen bijvoorbeeld met hun smartphone of tablet een foto maken van een fout product of storing in een machine, die foto op het netwerk zetten en bij het ActiveCockpit scherm samen met andere collega’s evalueren. Hierdoor zijn belangrijke beslissingen veel makkelijker en sneller te nemen, wat resulteert in minder downtime en een hogere productiviteit. Ook kan deze multidisciplinaire en ‘real-time’ communicatie de productiekwaliteit verhogen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven