Algemeen

aCar: alleskunner voor Afrikaanse wegen

aCar van TU München
De aCar is ontwikkeld voor het Afrikaanse wegennet maar ook elders inzetbaar (foto: TU München)

Wetenschappers van de Technische Universität München (TUM) hebben vier jaar met partners samengewerkt aan de ontwikkeling van een elektrische auto die is afgestemd op de behoeften van de Afrikaanse bevolking, het versterken van de landelijke structuur en stimulering van lokale economieën. De aCar is ontworpen voor passagiers- en vrachtvervoer en is ook interessant voor de Europese automobielmarkt.

Mobiliteit maakt deel uit van ons dagelijks leven. We vervoeren grote ladingen, pendelen naar het werk en vliegen op vakantie naar een verre land.

Voor veel mensen in Afrika en andere werelddelen is de beschikbaarheid van voertuigen echter niet vanzelfsprekend. Boeren die ver van de stedelijke centra leven, hebben hierdoor geen directe toegang tot medische zorg, onderwijs en politieke gebeurtenissen. Om hun producten in de dichtstbijzijnde stad te kunnen verkopen, zijn ze afhankelijk van transportbedrijven. Veel mensen verlaten het platteland, omdat ze in de stad op betere leefomstandigheden hopen.

De wetenschap heeft met de aCar een mobiliteitsconcept ontwikkeld dat deze problemen kan oplossen. Het is een voertuig dat mensen zich financieel moeten kunnen veroorloven, op landelijk terrein kan rijden en grote ladingen kan vervoeren. De modulaire ontwerp maakt echter ook heel andere toepassingen mogelijk zoals waterbereiding. Samen met partners begon de Universiteit het project ´aCar mobility – Landelijk mobiliteit in ontwikkelingslanden ´. Doelstelling was een ontwerp voor voertuigen dat precies voldoet aan de behoeften van de plattelandsbevolking in Afrikaanse landen zuidelijk van de Sahara.

Eén voertuig, veel eisen

Voor de meest onverharde wegen in Afrika is aandrijving op alle wielen onontbeerlijk. Het team koos bovendien voor elektrische aandrijving. Deze is niet alleen milieuvriendelijk, maar ook technisch een goede oplossing omdat er weinig onderhoud aan is en direct bij de start zijn volledige koppel kan ontwikkelen.

Het voertuig is bedoeld voor het vervoer van personen en goederen met een totale belasting van 1 ton. De batterij biedt extra toepassingsmogelijkheden, zoals energiebron of voor voeding van krachtige werktuigen zoals lieren. Er zijn al diverse opbouwconstructies voor de laadvloer ontworpen, die modulair kunnen worden gebruikt. Met extra modules kan de auto worden omgezet in een mobiele medische praktijk of een waterbehandelingsstation.

Aangepaste techniek

De batterijcapaciteit van 20 kWh zorgt voor een actieradius van 80 km. De accu kan binnen 7 uur volledig worden geladen op een normale huishoudelijke aansluiting met 220 V. Optionele zonnepanelen op het dak van het voertuig leveren eveneens stroom aan de accu en verhogen de actieradius.

Hi-tech componenten zoals de batterij en de elektromotoren zullen in he begin moeten worden ingevoerd. Maar zoveel mogelijk componenten van de aCar moeten ter plekke worden geproduceerd om de lokale economie te stimuleren. Gegoten onderdelen en een eenvoudige geschroefde constructie zorgen voor eenvoudige productie met lage investeringskosten. De prijs voor het basisvoertuig moet in Afrika op langere termijn minder dan 10.000 euro bedragen.

aCar prototypes

De ontwikkelaars hebben in mei 2016 het eerste prototype voltooid en eerst in Duitsland getest. Om te weten te komen of de auto voldoet aan alle eisen ter plaatse, stuurden zij het voertuig naar Ghana, waar de technologie en het concept sinds juli 2017 onder lokale omstandigheden worden getest. De aCar slaagde met vlag en wimpel. Ook de enthousiaste lokale bevolking nam aan de tests deel.

Een belangrijk onderdeel was, de invloed van de hogere temperaturen en luchtvochtigheid op het elektrisch systeem te testen. De onderzoekers hebben veel data verzameld, die ze nog moeten uitwerken. Duidelijk is wel dat het voertuig alle verwachtingen heeft overtroffen.

In september presenteren de onderzoekers een nieuw prototype van de aCar op de bekende IAA in Frankfurt. Dit voertuig kenmerkt zich door een sober, duidelijk en eenvoudig ontwerp. De uitdaging was om ondanks eenvoudige productiemethoden en lage productiekosten toch een begerenswaardig, functioneel en hoogwaardig voertuig te ontwikkelen. Door zich tot het noodzakelijke te beperken ontstond een moderne ontwerp dat lang mee kan gaan.

Het voertuig werd ook technisch verder ontwikkeld. Het team werkte onder andere aan gewichtsvermindering, elektrische uitrusting, software, akoestiek, zit- en zichtergonomie.

Productierijp maken

Opdat het idee van de aCar geen idee blijft, hebben de wetenschappers Evum Motors opgericht. De eerste voertuigen moeten in een modelfabriek in Europa worden gemaakt. Voordat de auto in Afrika kan worden geproduceerd, willen de wetenschappers eerst de (productie)techniek volledig onder de knie hebben. Daarna kunnen Afrikanen in Europa worden opgeleid die vervolgens hun kennis weer doorgeven aan lokale producenten.

Omdat het een elektrisch voertuig met aandrijving op alle wielen is, kan het voertuig ook buiten Afrika goede diensten bewijzen. Te denken valt aan stadsdistributie en –vervoer, onderhoud van groenvoorzieningen, bomen en wijngaarden.

Aan het project namen behalve de TU München ook diverse andere onderwijs- en onderzoeksinstituten, diverse Europese bedrijen en wetenschappelijke partners in Nigeria, Ghana, Kenia en Tanzania deel.

  • Nog sneller producten ontwikkelen met SolidWorks 2022

    SolidWorks 2022 bestaat uit een serie flexibel te gebruiken en aanpasbare oplossingen voor ontwerp, documentatie, informatiemanagement en validaties. (Foto: Dassault Systèmes) Dassault Systèmes introduceert SolidWorks 2022, een nieuwe versie van de applicaties voor 3D-ontwerp en engineering. Het bevat veel nieuwe en verbeterde functies voor het… Lees verder →

  • Volkswagen opent nieuw lab voor ontwikkeling en productie accucellen

    Schematische voorstelling: Van idee tot productie (Beeld: Volkswagen)Volkswagen Group Components heeft in Salzgitter (Duitsland) één nieuw laboratoria voor celonderzoek en -ontwikkeling in Europa geopend. Met dit nieuwe lab breidt de onderneming haar expertise in accutechnologie verder uit en zet ze een volgende stap in de… Lees verder →

  • Miljoenen investeringen voor verdere ontwikkeling Lightyear One

    Momenteel onderzoekt Lightyear verschillende opties, zowel publiek als privaat, voor verdere fondsenwerving voor het massamarktmodel van Lightyear, die naar verwachting in 2024 in productie zal gaan. (Foto: Lightyear)Lightyear, het high-tech bedrijf dat ‘s werelds eerste lange-afstands zonneauto ontwikkelt, heeft tot op heden in 2021 110… Lees verder →

  • Schroefveerkoppelingen verhogen de levensduur van straatfrezen

    Schroefveerkoppeling van Torsion Control Products voor inzet bij asfaltfrezen (Foto: TCP)Door hun speciale torsieflexibiliteit zijn veerkoppelingen van Torsion Control Products (TCP) geschikt voor de toepassing in mobiele machines in de wegenbouw waarbij moderne dieselmotoren worden toegepast. Voor een fabrikant van straatfrezen ontwikkelde TCP een oplossing… Lees verder →

  • SPS 2021 Neurenberg gaat on-site en digitaal

    Van 23-25 november 2021 worden in Neurenberg ongeveer 750 exposanten verwacht op SPS 2021. Zelfs in tijden van COVID-19 staat SPS (Smart Production Solutions) op de kalender van de automatiseringsindustrie. Na een succesvol pilot event in München zijn sinds 1 augustus 2021 weer beurzen toegestaan… Lees verder →

  • Bosch Rexroth opent klanten- en innovatiecentrum in Ulm

    Bosch Rexroth demonstreert het potentieel van modulaire en sterk gedigitaliseerde productie op een oppervlakte van ongeveer 500 vierkante meter (Foto: Bosch Rexroth).Bosch Rexroth opent zijn klanten- en innovatiecentrum in het Science Park in Ulm. De in 2019 aangekondigde nieuwbouw is voltooid. Met het nieuwe centrum… Lees verder →

  • Schneider Electric introduceert online selfserviceportaal voor machinebouwers

    Schneider Electric introduceert mySchneider voor machinebouwers. (Foto: Schneider Electric)Schneider Electric introduceert mySchneider voor machinebouwers: een online portaal voor zakelijke partners die actief zijn in de machinebouw en industriële automatisering. Met dit nieuwe platform biedt het bedrijf partners een vereenvoudigde en gepersonaliseerde digitale ervaring afgestemd op… Lees verder →

  • Hoog presterende miniatuur NSK kogelomloopspindels

    De nieuwe kogelomloopspindels zijn onder meer geschikt in apparatuur voor de halfgeleiderindustrie, waar uitzonderlijk hoge eisen worden gesteld aan doorloopsnelheid en nauwkeurigheid bij de chipmontage. (Foto: NSK)NSK Linear Motion Control heeft een nieuwe serie hogesnelheid miniatuur kogelomloopspindels geïntroduceerd. De serie biedt een aantal voordelen voor… Lees verder →

  • Vitesco investeert in productie 800V elektromotoren

    De toevoeging van 800 V-motortechnologie voor het EMR4-platform maakt het portfolio verder compleet. (Foto: Vitesco)Vitesco Technology, leverancier van moderne aandrijftechnologieën en elektrificatieoplossingen zet een nieuwe stap met betrekking tot zijn 800V-technologieroadmap. Na de introductie van een 800V-omvormer een half jaar geleden, bereidt het technologiebedrijf nu… Lees verder →

  • Dana introduceert elektrische e-Powershift transmissie

    Dana versnelt elektrificatie van ondergrondse mijnbouwvoertuigen met een elektrische e-Powershift transmissie. (Foto: Dana)Dana introduceert de nieuwe Spicer Electrified e-Powershift-transmissie, een modulaire en flexibele oplossing met twee snelheden. Het zorgt voor power take-off voor geëlektrificeerde mijnbouwvoertuigen. De e-Powershift-transmissie vereenvoudigt de elektrificatie van de mijnbouwindustrie. De transmissie… Lees verder →

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven