Algemeen
ABB verwerft de opdracht voor een grootschalige levering van frequentieomvormers aan ProRail. (Foto: ABB)

ABB gaat de bestaande statische frequentieomvormers van spoorwegbeheerder ProRail vervangen door 300 toekomstbestendige UPS-systemen. Deze zijn ontwikkeld voor een hoge efficiëntie, lagere energiekosten, milieu-impact en cost of ownership en verminderde downtime.


Het upgrade-project richt zich op verbetering van de voedingspunten van de stroomvoorziening van apparatuur die langs het spoor staat opgesteld. Daarbij kan worden gedacht aan seinen, slagbomen, besturingskasten en dergelijke die verspreid staan langs het spoor. De upgrade garandeert een veilige en continue stroomvoorziening zodat treinen veilig kunnen blijven rijden en treinreizigers veilig zijn.

Synchronisatie

De UPS’en worden gesynchroniseerd via GPS. Ze worden aangesloten op het ProRail-netwerk voor online-monitoring en proactief spooronderhoud zodat kostbare downtime tot een minimum wordt beperkt. De levering van de UPS zal gefaseerd vanaf eind 2022/begin 2023 worden uitgevoerd.

Speciaal ontwikkelde UPS-systemen

De UPS-systemen, inclusief frequentie-omvormers worden speciaal voor ProRail ontwikkeld op de R&D-afdeling van ABB in Quartino (Zwitserland). De basis hiervoor vormt ABB’s decentrale parallelle architectuur (DPA).

Inherente redundantie

De vervanging van de frequentieomvormers mag geen invloed hebben op de operationele gang van zaken bij ProRail en mag bovendien niet conflicteren met de bestaande railinfra-voorzieningen, waaronder de treinbeveiliging. Dankzij de architectuur is iedere UPS-module praktisch een op zichzelf staande UPS, met alle essentiële functionele eenheden die nodig zijn voor een onafhankelijke werking. Dit verhoogt de betrouwbaarheid en beschikbaarheid van het systeem, aangezien er sprake is van inherente redundantie tussen de UPS-modules op alle functionele niveaus.

Continuïteit

De gekozen modulaire systemen zijn zo ontwikkeld dat onderdelen kunnen worden vervangen zonder dat het systeem hoeft te worden stilgelegd en dat de continuïteit te allen tijde is gewaarborgd.

Kwalitatieve criteria

Bart-Jan de Beer, tendermanager bij ProRail: “Bij dit project is rekening gehouden met een aantal kwalitatieve criteria. Het was belangrijk dat de oplossing energieverliezen verminderde, de stabiliteit van de synchronisatie garandeerde en het geluidsniveau minimaliseerde. De door ABB aangeboden oplossing kwam als kwalitatief beste en meest kostenefficiënte uit de bus.

Toekomstbestendige stroomvoorziening

Over het project vertelt Arie Arendonk, Senior Account Manager van ABB: “De beslissing om de technologie van ABB te gebruiken was deels gebaseerd op het feit dat deze de economisch meest haalbare oplossing bood. ABB heeft ook jarenlange kennis en ervaring op het gebied van spoorwegtoepassingen. Onze oplossingen staan daarbij garant voor een toekomstbestendige stroomvoorziening langs het spoor met een verbeterde total cost of ownership, minder stilstand en duurzaamheidsvoordelen met minder lawaai. ProRail kan zo optimaal gebruik maken van deze voordelen.”

Energie-efficiëntie

Met geavanceerde features, zoals de transformatorloze IGBTs met drielaags topologie, bereiken de DPA 250 S4 UPS-systemen een zeer hoge energie-efficiëntie. Deze hoge efficiëntie zorgt voor lagere operationele kosten en een minimale impact op het milieu. De DPA 250 S4 is speciaal ontwikkeld voor kritische omgevingen met een hoge computerdichtheid zoals spoorwegsignaleringstoepassingen.

  • Eplan Emanage

    Eplan presenteert nieuwe volledige versie van eManage

    De cloud gebaseerde Eplan eManage software verbindt OEM'ers, system integrators, machinebouwers, paneelbouwers en operators (foto: Eplan) Met eManage Free kunnen gebruikers Eplan Platform projecten uploaden, delen en beheren in de cloud-omgeving. Eplan presenteert nu de volledige versie van de software, die aanzienlijk meer toegevoegde waarde… Lees verder →

  • Maarten Bulsink MA-IT

    MA-IT opent Automation Campus in Eindhoven

    "Onze klanten in de regio Eindhoven willen graag engineers bij ons opleiden," aldus Maarten Bulsink van MA-IT (foto's: MA-IT) Na zes jaar gevestigd te zijn geweest in Son, zal vanaf 1 februari MA-IT MyAutomation te vinden zijn in Eindhoven. Op deze nieuwe vestiging zijn niet… Lees verder →

  • Apex Dynamics GL

    GL-Serie speciaal ontwikkeld voor AGV toepassingen

    De GL-serie is speciaal ontwikkeld voor AGV toepassingen (foto: Apex Dynamics) Als gevolg van automatiseringen in logistiek of productieomgevingen krijgt Apex Dynamics steeds meer vragen over tandwielkasten voor AGV toepassingen. Dat wil zeggen tandwielkasten voor Automatisch Geleide Voertuigen, oftewel mobiele robots, die vaak worden ingezet… Lees verder →

  • Nieuw overzicht technische webinars om bij te blijven

    Aandrijftechniek blijft een overzicht plaatsen van technische webinars vanuit de industrie. Ideaal voor engineers en technici die thuis werken, maar ook voor diegenen die op kantoor of in de fabriek aan het werk zijn en bij willen scholen op hun vakgebied. Thuiswerken is voor velen… Lees verder →

  • Slimme radarsensoren voor ruige omgevingen

    Radarsensoren voor ruige omgevingen

    De DR-M30-IOL voor afstandsmeting in de zwaarste omgevingen bereikt een schokbestendigheid van 100 g en beschermingsklassen tot IP69K. (Foto: Turck) Turck presenteert robuuste radarsensoren. De DR-M30-IOL zijn geschikt voor zware toepassingen zoals afstandsmeting in havenfaciliteiten en fabrieksautomatisering. De robuuste 122 GHz-apparaten met beschermingsklassen tot IP69K… Lees verder →

  • Draadloze roaming

    Draadloze roaming: meer bereik voor draadloze bediening

    Het BWH 001 basisstation van Sigmatek maakt draadloze bediening en bewaking van systemen mogelijk met behulp van "Wireless Roaming". (Foto: SigmaControl) Om operators in staat te stellen zich nog vrijer langs de productielijn te bewegen, heeft Sigmatek de “Wireless Roaming Feature” voor draadloze HMI’s ontwikkeld.… Lees verder →

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven