Algemeen
CMA CGM vessel
De CMA CGM Jacques Saadé heeft een capaciteit van 23000 stuks 20-voet containers (foto: CMA CGM-Group)

Op negen van de grootste LNG-aangedreven containerschepen gaan in totaal 709 efficiënte elektromotoren van Hoyer vitale pomp- en ventilatiesystemen ondersteunen. Door de combinatie van milieuvriendelijke gasaandrijving (LNG) en energiezuinige elektromotoren met frequentieregelaars kunnen scheepseigenaren hun totale CO2-uitstoot fors verminderen.

Verschillende wereldrecords werden gebroken toen het containerschip CMA CGM Jacques Saadé in september haar eerste reis maakte van China naar Europa. Met een laadcapaciteit van 23.000 stuks 20 voet containers, een lengte van 400 meter en een breedte van 61 meter is het containerschip het grootste in zijn soort ter wereld dat uitsluitend met vloeibaar aardgas (LNG) wordt aangedreven.

Bijna 64 MW voorstuwing

Nog wat interessante getallen, de LNG-tankinhoud bedraagt 18.600 m3, genoeg voor twee maanden varen. En dan het maximaal motorvermogen, dat is een slordige 63.840 kW. De Franse reus is de eerste in een reeks van negen.

De rest van de schepen zal de komende maanden worden gebouwd op de CSSC Jiangnan-Changxing werf in Shanghai. Op elk van de negen enorme schepen zal de Chinese divisie van Hoyer aan drie van haar OEM-klanten verschillende energiezuinige IE2-motoren leveren.

Groeipijn in de LNG-scheepsmarkt

Dit grote scheepsbouwproject in China is een actueel voorbeeld van de toenemende aandacht van de maritieme industrie voor het milieu en een ‘groene’ omschakeling. Hoyer heeft gemerkt dat de vraag naar energiezuinige motoren en frequentiegeregelde aandrijvingen toeneemt. Het groeiende bewustzijn van LNG als een minder milieubelastend voortstuwingssysteem is een kans.

“De komende jaren zullen we meer LNG-schepen zien varen. Op dit moment stuwen ze de markt in landen als Korea en Singapore. Dit is een complexe nichemarkt waar zeer hoge eisen worden gesteld aan leveranciers en waar we bereid moeten zijn om onze vaardigheden voortdurend te ontwikkelen”, zegt Michael Mantzius Andersen, Sales Director van Hoyer in Azië.

Stukjes in de grote puzzel

“Net als veel andere industrieën, staat de groene transitie bovenaan de maritieme agenda. Hoewel elektromotoren kleine stukjes van de grote puzzel zijn, mag het belang ervan niet worden onderschat. Het schip is afhankelijk van de elektromotoren om de watertoevoer van het pompsysteem aan te drijven en de ventilatie te laten functioneren. En met zoveel motoren op elk schip levert energieoptimalisatie een enorm voordeel op.”

Pompen en ventilatoren

Hoyer’s bijdrage bestaat uit twee delen. Ten eerste, IE2 motoren van verschillende grootte voor pomptoepassingen in het machinekamer van het schip. Deze zullen onder andere koelwater en olie leveren aan de grote hoofdmotoren die de scheepsas aandrijven. Ten tweede de explosieveilige elektromotoren voor de ventilatie van de laadruimte van het schip.

Explosieveilige en marine classified motoren van Hoyer

Marine classified

“Als onderaannemer speelt Hoyer uiteraard een kleine rol in het project. Maar in de supply chain hebben we veel invloed op de tijdige levering van schepen aan de rederij”, zegt Andersen.

“Er zijn veel fabrikanten van elektromotoren. Slechts enkele zijn in staat om zowel motoren te leveren als diensten aan te bieden en daarmee het profiel van een voorkeursleverancier verhogen. Naast een snelle levering zijn ook technische klantenservice, flexibiliteit en samenwerking met de classificatiebureaus noodzakelijk.”

Speed is key

Nieuwbouw in de scheepvaartindustrie gaat traditioneel gepaard met hoge kosten en vertragingen in het productieproces kunnen ernstige financiële gevolgen hebben. Snelheid is daarom cruciaal voor Hoyer in haar rol als onderaannemer van elektromotoren.

“We streven naar snelheid in alles wat we voor de klant doen. Snelle beslissingen, snel reageren, snelle levering en snelle verduidelijking van de wensen van de klant. Dit betekent dat we snel zijn in het oplossen van eventuele problemen voor OEM’s, scheepswerven en reders”, zegt Andersen.

Eerste publicatie 9-12-2020 door Paul Quaedvlieg

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven