Algemeen
De onderzoeksgroep Future Energy Systems van de TU Delft doet onderzoek naar verschillende geïntegreerde systeemtoepassingen van brandstofcellen, zoals in het programma Car as Power Plant (foto's Hyundai)

Onderzoekers van de TU Delft zijn erin geslaagd om een stopcontact als elektriciteitsuitgang te ontwerpen en te installeren op de Hyundai ix35 Fuel Cell, een elektrische auto die op waterstof rijdt. De onderzoekers hebben hiermee gezorgd dat de zero-emission Hyundai ix35 Fuel Cell nu een energiecentrale op wielen is. Dit is een Europese primeur.

De onderzoeksgroep Future Energy Systems van professor Ad van Wijk van de TU Delft doet onderzoek naar verschillende geïntegreerde systeemtoepassingen van brandstofcellen, zoals in het programma Car as Power Plant. ‘De installatie van het stopcontact als elektriciteitsuitgang is een grote stap voorwaarts in een toekomst waarin waterstofauto’s een bijdrage leveren aan schone mobiliteit en duurzame energievoorziening’, zegt Frank Meijer, hoofd van de afdeling Waterstof Elektrische Mobiliteit van Hyundai. ‘Waterstofauto’s produceren elektriciteit, warmte en schoon water, wat kan worden gebruikt in huizen, scholen en kantoren. Wij zijn er trots op dat dergelijke energie geleverd kan worden door de Hyundai ix35 Fuel Cell.’

Elektriciteit voor tien huizen

De Hyundai ix35 Fuel Cell kan nu 10 kW vermogen leveren. Dat is genoeg om gemiddeld tien huizen te voorzien in hun elektriciteitsgebruik. De auto is in staat elektriciteit te leveren aan het elektriciteitsnet of 01-TU-Delft-transformeert-Hyundai-SUV-in-rijdende-energiecentrale2direct aan een woning, bijvoorbeeld als aanvulling op zonne- en windenergie. Deze toepassingen worden in de volgende fase onderzocht en getest.

De Hyundai ix35 Fuel Cell is de eerste commercieel inzetbare waterstofauto ter wereld. Momenteel rijden er meer dan 250 Hyundai-waterstofauto’s in Europa, verdeeld over dertien landen. Dat is meer dan alle waterstofauto’s van alle andere fabrikanten bij elkaar. In Nederland zijn 25 Hyundai’s ix35 Fuel Cell op kenteken gezet. Hyundai verwacht dit aantal ruimschoots te overtreffen in 2016.

 

  • Parker HPF

    DNV GL certificering voor het HPF-systeem van Parker

    Het High Performance Flange-systeem (HPF) van Parker is een vorm-pasconnectorsysteemParker Hannifin kondigt aan dat het mechanische flenssysteem voor machines en systemen (met een bedrijfsdruk van max. 420 bar), het HPF of Parker High Performance Flange System, de DNV GL-certificering heeft ontvangen voor maritieme toepassingen. De… Lees verder →

  • Reesink Agrifac Canada

    Royal Reesink breidt de aanwezigheid in Canada uit

    Royal Reesink heeft ook een groothandel voor de distributie van Europese landbouwmachines in Canada waaronder het Nederlandse AgrifacDrie jaar na het betreden van de Canadese markt groeien de activiteiten van Royal Reesink snel. Bovendien werkt Reesink aan een ambitieus groeipad. Naast groei in de landbouw… Lees verder →

  • Nieuw overzicht technische webinars om bij te blijven

    Aandrijftechniek blijft een overzicht plaatsen van technische webinars vanuit de industrie. Ideaal voor engineers en technici die thuis werken, maar ook voor diegenen die op kantoor of in de fabriek aan het werk zijn en bij willen scholen op hun vakgebied. Thuiswerken is voor velen… Lees verder →

  • supply chain

    Problemen supply chain zorgen voor tonnen schade bij bedrijven

    Wereldwijd stagneert de productie door een crisis geteisterde supply chain (foto: Pexels, Tom Fisk)Sinds begin 2020 zijn supply chains over de hele wereld steeds onstabieler en kwetsbaarder geworden. Levering van essentiële componenten zoals microchips of individuele grondstoffen haperde en diverse bedrijven lijden onder de gevolgen.… Lees verder →

  • Nord Universal IE3

    NORD Universal-motor voldoet aan nieuwe Ecodesign-regels

    De Universal-motor is gecertificeerd volgens alle gebruikelijke standaarden en daarom wereldwijd inzetbaarDe nieuwe Ecodesign-regels in Verordening (EU) 2019/1781 stellen per 1 juli 2021 strengere eisen aan de energie-efficiëntie van elektromotoren en toerentalregelingen. Hierdoor wordt het gebruik van IE3-motoren in aanvullende vermogensgebieden niet alleen economisch aantrekkelijker,… Lees verder →

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven