Algemeen
Een DHX elektromotor met de nieuwe koeltechnologie op de testbank (foto: DHX Electric Machines)

Twee Amerikaanse bedrijven hebben deze week plannen gepresenteerd om elektromotoren te gaan produceren die 75 procent kleiner en lichter zijn, maar wel hetzelfde vermogen bieden als conventionele elektromotoren. Dit dankzij een nieuwe koeltechnologie. Deze compacte motoren zouden de ideale oplossing zijn voor efficiënte elektrische auto’s.

De nieuwe motortechnologie is ontwikkeld door DHX Electric Machines. Automotive specialist DeltaWing Technology Group heeft de wereldwijde rechten verworven om de motoren en bijbehorende componenten te produceren, gebruiken en te verkopen. De basis van het compacte motordesign ligt in een nieuw koelsysteem dat de warmte direct van de stator-wikkelingen weghaalt. Normaal gesproken vindt het grootste warmteverlies plaats in de wikkelingen en wordt de warmte afgevoerd via de motorbehuizing en gebruikmakend van lucht of waterkoeling.

Een 80pk (60kW) DHX Falcon elektromotor (op de voorgrond) vergeleken met een conventionele elektromotor van 1,5 pk (1,1kW) (foto: DHX Electric Machines)
Een 80pk (60kW) DHX Falcon elektromotor (op de voorgrond) vergeleken met een conventionele elektromotor van 1,5 pk (1,1kW) (foto: DHX Electric Machines)

Het nieuwe gepatenteerde koelsysteem maakt gebruik van een DWHX-technologie (Direct-Winding Heat Exchanger) waarbij de warmte direct bij de bron wordt weggehaald. Kleine kanaaltjes in de warmtewisselaars tussen de stator-wikkelingen vormen samen een koeloppervlak dat tot vier keer zo groot is dan conventionele koelkanalen. DHX claimt dat deze koeltechnologie meer dan tien keer zoveel warmte kan afvoeren in vergelijking met conventionele kanalen. Hierdoor kan de motor een hogere spanning krijgen, en een koppel genereren dat zo’n vier keer groter is. Daardoor kan de motorgrootte, bij een gelijkblijvend vermogen, zo’n 25 procent bedragen van een conventionele motor. Volgens DHX draaien de motoren met een rendement van 96 procent.

  • Parker HPF

    DNV GL certificering voor het HPF-systeem van Parker

    Het High Performance Flange-systeem (HPF) van Parker is een vorm-pasconnectorsysteemParker Hannifin kondigt aan dat het mechanische flenssysteem voor machines en systemen (met een bedrijfsdruk van max. 420 bar), het HPF of Parker High Performance Flange System, de DNV GL-certificering heeft ontvangen voor maritieme toepassingen. De… Lees verder →

  • Reesink Agrifac Canada

    Royal Reesink breidt de aanwezigheid in Canada uit

    Royal Reesink heeft ook een groothandel voor de distributie van Europese landbouwmachines in Canada waaronder het Nederlandse AgrifacDrie jaar na het betreden van de Canadese markt groeien de activiteiten van Royal Reesink snel. Bovendien werkt Reesink aan een ambitieus groeipad. Naast groei in de landbouw… Lees verder →

  • Nieuw overzicht technische webinars om bij te blijven

    Aandrijftechniek blijft een overzicht plaatsen van technische webinars vanuit de industrie. Ideaal voor engineers en technici die thuis werken, maar ook voor diegenen die op kantoor of in de fabriek aan het werk zijn en bij willen scholen op hun vakgebied. Thuiswerken is voor velen… Lees verder →

  • supply chain

    Problemen supply chain zorgen voor tonnen schade bij bedrijven

    Wereldwijd stagneert de productie door een crisis geteisterde supply chain (foto: Pexels, Tom Fisk)Sinds begin 2020 zijn supply chains over de hele wereld steeds onstabieler en kwetsbaarder geworden. Levering van essentiële componenten zoals microchips of individuele grondstoffen haperde en diverse bedrijven lijden onder de gevolgen.… Lees verder →

  • Nord Universal IE3

    NORD Universal-motor voldoet aan nieuwe Ecodesign-regels

    De Universal-motor is gecertificeerd volgens alle gebruikelijke standaarden en daarom wereldwijd inzetbaarDe nieuwe Ecodesign-regels in Verordening (EU) 2019/1781 stellen per 1 juli 2021 strengere eisen aan de energie-efficiëntie van elektromotoren en toerentalregelingen. Hierdoor wordt het gebruik van IE3-motoren in aanvullende vermogensgebieden niet alleen economisch aantrekkelijker,… Lees verder →

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven